-

روانشناسی و رشد کودک

روانشناسی و رشد کودک

روانشناسی كودك یكی از شاخه‌های روانشناسی و یكی از مهمترین زمینه های تخصصی است كه مورد مطالعه قرار می گیرد.

این شاخه خاص بر ذهن و رفتار کودکان از رشد دوران بارداری تا بزرگسالی متمرکز است. روانشناسی کودک نه تنها به رشد جسمی کودکان بلکه به رشد ذهنی ، عاطفی و اجتماعی آن‌ها نیز می پردازد.

از نظر تاریخی، کودکان اغلب به عنوان نسخه های کوچکتر از بزرگسالان مشاهده می شدند. هنگامی که ژان پیاژه اظهار داشت که کودکان در واقع متفاوت از بزرگسالان فکر می‌کنند، آلبرت انیشتین اعلام کرد که “کشف “بسیار ساده است که فقط یک نبوغ می‌توانست به آن فکر کند.

امروزه روانشناسان می‌دانند كه روانشناسی كودك بی‌نظیر و پیچیده است، اما بسیاری از لحاظ دیدگاه منحصر به فردی كه هنگام نزدیك به پیشرفت در نظر می‌گیرند متفاوت هستند.

کارشناسان همچنین در پاسخ به برخی از سؤالات در روانشناسی کودک پاسخ متفاوت می‌دهند، از جمله اینکه آیا تجربیات اولیه اهمیت بیشتری نسبت به موارد بعدی دارند یا اینکه آیا طبیعت یا تغذیه در جنبه‌های خاصی از رشد نقش بیشتری دارد؟

از آنجا كه كودكی در دوره بقیه زندگی نقش مهمی ایفا می‌كند، تعجبی ندارد كه چرا این موضوع در روانشناسی، جامعه شناسی و آموزش به چنین موضوعی تبدیل شده است.

متخصصان فقط به تأثیرات زیادی که در رشد عادی کودک وجود دارد کمک می کنند، و همچنین به عوامل مختلفی که ممکن است منجر به مشکلات روانی در دوران کودکی شوند، توجه دارند.

عزت نفس، مدرسه، والدین، فشارهای اجتماعی و سایر موضوعات مورد توجه روانشناسان كودك است كه می كوشند به بچه ها كمك كنند تا از راه های سالم و مناسب به رشد و نمو برسند.

زمینه‌های مختلف روانشناسی کودک

وقتی به پیشرفت فکر می‌کنید، چه چیزی به ذهن شما خطور می کند؟ اگر مانند اکثر مردم هستید، احتمالاً به عوامل درونی مؤثر بر رشد کودک فکر می کنید، مانند ژنتیک و خصوصیات شخصی.

با این حال، پیشرفت بیشتر از تأثیراتی که از درون یک فرد ناشی می شود، دربرگرفته میشود. عوامل محیطی مانند روابط اجتماعی و فرهنگی که در آن زندگی می کنیم نیز نقش های اساسی ایفا می کنند.

روانشناس کودک در تهران – بهترین روانشناس کودک در تهران

برخی از زمینه های اصلی که باید در تحلیل روانشناسی کودک به آنها توجه کنیم عبارتند از:

زمینه های اجتماعی: روابط با همسالان و بزرگسالان در نحوه تفکر، یادگیری و پیشرفت کودکان تأثیر دارد. خانواده ها، مدارس و گروه های همسالان بخش مهمی از زمینه های اجتماعی را تشکیل می دهند.

زمینه‌های فرهنگی: فرهنگی که کودک در آن زندگی می‌کند به مجموعه ای از ارزش‌ها، آداب و رسوم، مفروضات مشترک و روش‌های زندگی کمک می‌کند که بر توسعه در طول زندگی تأثیر می‌گذارد.

فرهنگ ممکن است در چگونگی ارتباط فرزندان با والدین، نوع آموزش دریافتی و نوع مراقبت از کودک که ارائه می‌شود، نقش داشته باشد.

زمینه اجتماعی اقتصادی: طبقه اجتماعی همچنین می‌تواند نقش مهمی در رشد کودک داشته باشد. وضعیت اقتصادی (اغلب به اختصار SES)، براساس چندین عامل مختلف از جمله میزان تحصیلات افرا، درآمد، شغل بنا شده است.

كودكانی كه در خانواده‌هايی كه وضع اقتصادی اجتماعی خوبی دارند، بيشتر به فرصت‌ها دسترسی دارند، در حالی كه افراد خانواده‌های دارای وضع اجتماعی اقتصادی پايين ممكن است كمتر به مواردی مانند مراقبت‌های بهداشتی، تغذيه كيفی و آموزش توجه کنند.

چنین عواملی می‌توانند تأثیر عمده‌ای بر روانشناسی کودک داشته باشند.

به یاد داشته باشید، هر سه این زمینه‌ها به طور مداوم در تعامل هستند. در حالی که یک کودک به دلیل وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین ممکن است فرصت‌های کم‌تری داشته باشد، غنی سازی روابط اجتماعی و پیوندهای فرهنگی قوی ممکن است به اصلاح این عدم تعادل کمک کند.

بهترین مشاور کودک و نوجوان در تهران – بهترین روانشناس کودک و نوجوان در صادقیه

موارد مهمی که باید در نظر بگیرید

روانشناسی کودک طیف گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شود، از تأثیرات ژنتیکی بر رفتار گرفته تا فشارهای اجتماعی بر رشد. موارد زیر فقط برخی از موضوعات اصلی است که برای مطالعه روانشناسی کودک ضروری است:

• ژنتیک
• تاثیرات محیطی
• توسعه قبل از تولد
• رشد اجتماعی
• توسعه شخصیت
• زبان
• نقش‌های جنسیتی
• توسعه شناختی
• رشد جنسی

روانشناسان كودك ممكن است در كمك كودكان به مقابله با دغدغه‌های خاص رشد، تخصصی پيدا كنند، يا اينكه ممكن است يك رويكرد كلی‌تر باشد در هر دو صورت، این متخصصان تلاش می‌کنند تا بچه‌ها به غلبه بر مشکلات احتمالی کمک کرده و به شکلی رشد کنند که منجر به نتایج سالم شود.

به عنوان مثال روانشناسان كودك ممكن است نگاه كنند كه تنظیمات و شیوه‌های مراقبت از كودك منجر به بهترین نتایج روانشناختی می‌شود یا اینكه ممكن است با بچه‌ها كار كند تا به آن‌ها در ایجاد ذهنیت رشد كمك كند.

کلینیک و مرکز مشاوره و روانشناسی و روانشناختی ندای آرامش روان

آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، ابتدای خیابان ستارخان، بلوار شهدای صادقیه شمالی، نبش کوچه مرودشت، پلاک 4، واحد 7
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۴۴۹۱۶-۰۲۱
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۹۷۶۷۰-۰۲۱
اگر به مشاوره تلفنی نیاز دارید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق تلفن همراه خود با این شماره تماس بگیرید
۰۲۱-۷۴۴۷-۱۲۳۴
همچنین برای شارژ حساب کاربری خود برای استفاده از خدمات روانشناختی کد
۲۵#*۵۰۰* را شماره گیری نمایید
امیر پیرایش دکترای روانشناسی زوج و پیش از ازدواج و به همراه بیش از ۲۰۰ متخصص دیگردر کلینیک مشاوره و روانشناسی ندای آرامش روان مشغول به فعالیت می‌باشند.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *