-

ویژگی‌ های شخصیتی و رضایت زناشویی

ویژگی‌ های شخصیتی و رضایت زناشویی از مسائل مهم و کلیدی می‌باشد که هر زوجی باید در مورد آن بداند.

ازخصوصیات شخصیتی می‌توان برای پیش بینی رفتارها و شخصیت‌ فرد در موقعیت‌های گوناگون زندگی از جمله موقعیت‌های زندگی زناشویی استفاده کرد.
رضایت زناشویی تحت کنترل عوامل گوناگونی است، که معیاری برای ارزیابی کیفیت روابط زوجین است. هدف از پژوهش های انجام شده، بررسی مطالعات ایران در رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و رضایت زناشویی است.

زوج‌های پرقدرت از نظر روانشناختی سطح رضایت زناشویی کمتری را تجربه می‌کنند از زندگی زناشویی خود راضی‌تر هستند.

بسیاری از زوج‌ها، ازدواج را به عنوان میثاق مقدس می‌دانند که منجر به تشکیل خانواده می‌شود.

ثبات ساختار خانواده به کیفیت روابط زوج بستگی دارد. روابط زناشویی ناکارآمد یا ازدواج ناموفق نه تنها سلامت روان زوج‌ها را تهدید می‌کند بلکه بقای واحد خانواده را نیز به خطر می‌اندازد.
با وجود این واقعیت که نیمی از اولین ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود، تصمیم به طلاق لزوماً به معنای این نیست که افراد نمی‌خواهند ازدواج مجدد کنند و زندگی شاد داشته باشند.

رضایت زناشویی که ناشی از رضایت جنسی و عاطفی است، معیاری از کیفیت روابط زوجین است، نشان دهنده ارزیابی ذهنی آن‌ها از کیفیت روابط آن‌ها است.
رضایت زناشویی یک مفهوم چند بعدی است.

که از جنبه‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :

  • روابط زناشوی
  • تعدیل
  • خوشبختی
  • صداقت و تعهد 

رضایت زناشویی یک وضعیت روانی است که به طور خودکار حاصل نمی‌شود، اما نیاز به تلاش مداوم زوج برای تحقق آن، به ویژه در سال های اولیه ازدواج دارد، زیرا در این مرحله، رضایت زناشویی ناپایدار است و رابطه زناشویی در معرض خطر است.

کلینیک زوج درمانی در صادقیه – مرکز مشاوره زوج درمانی در صادقیه

یک زن و شوهر رضایت زناشویی را تجربه می‌کنند که روابط زناشویی آن‌ها مطابق آنچه انتظار می‌رفت باشد. ازدواج پیوندی بین دو نفر با شخصیت‌های مختلف است.
کلاکتون اظهار داشت که رابطه عاشقانه طولانی مدت و ایده آل نیاز دارد که افراد، در ارزیابی شریک زندگی خود، از ویژگی‌های جسمی فراتر روند و ویژگی‌های شخصیتی را در نظر بگیرند.

عوامل مختلفی از جمله وضعیت اقتصادی، تحصیلات، سن، قومیت، اعتقادات مذهبی، جذابیت جسمی، هوش اطلاعاتی و ارزش‌ها و نگرش‌های شخصی بر رضایت زناشویی تأثیر می‌گذارد و می تواند سطح بالاتری از رضایت زناشویی را در زوجین تأثیر بگذارد.

صفات شخصیتی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی است. کارنی و همکارانش نتیجه گیری کردند که شخصیت رضایت از زندگی را پیش بینی می‌کند.
با توجه به اینکه افراد با خصوصیات شخصیتی متفاوتی به ازدواج می پردازند، می توان گفت که روابط زناشویی پیوندی بین دو شخصیت مختلف است.

از طرف دیگر، مردم تمایل دارند ویژگی‌های رفتاری و عملکردی خود را به شریک زندگی خود تحمیل کنند. بنابراین، شخصیت آن‌ها می‌تواند در روابط زناشویی خود مانند یک عامل استرس زا عمل کند.

در سال‌های اخیر به دلایل مختلف تعداد ازدواج در ایران کاهش یافته است و آمار طلاق به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. خصوصیات شخصیتی زوجین می‌تواند یکی از عوامل مرتبط با طلاق و رضایت زناشویی باشد.

مطالعات ایران در این زمینه نتایج متناقضی را گزارش کرده است. برخی از مطالعات منجر به نتایج جامع نشده‌اند و فقط رابطه یک ویژگی شخصیتی را با رضایت زناشویی ارزیابی کرده‌اند.

بنابراین ، این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز با هدف بررسی ارتباط بین رضایت زناشویی و ویژگیهای شخصیتی در جمعیت ایران انجام شده است.

کلینیک و مرکز زوج درمانی

آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، ابتدای خیابان ستارخان، بلوار شهدای صادقیه شمالی، نبش کوچه مرودشت، پلاک 4، واحد 7
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۴۴۹۱۶-۰۲۱
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۹۷۶۷۰-۰۲۱
اگر به مشاوره تلفنی نیاز دارید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق تلفن همراه خود با این شماره تماس بگیرید
۰۲۱-۷۴۴۷-۱۲۳۴
همچنین برای شارژ حساب کاربری خود برای استفاده از خدمات روانشناختی کد
۲۵#*۵۰۰* را شماره گیری نمایید
کلینیک مشاوره خانواده
امیر پیرایش به همراه بیش از ۲۰۰ متخصص دیگر در کلینیک مشاوره ندای آرامش روان مشغول به فعالیت می‌باشند.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *