-

اختلالات ناتوانی در یادگیری

اختلال یادگیری

اختلالات ناتوانی در یادگیری ، از اختلالاتی است که بیشتر در کودکان رایج است. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک کودک و نوجوان ندای آرامش روان از روانشناسان ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

آیا کودک شما با رفتن به مدرسه مخالفت می‌کند، از خواندن با صدای بلند، نوشتن انشاء یا حل ریاضی وحشت دارد؟ در اینجا نحوه تشخیص انواع مختلف اختلالات یادگیری و علائم آن‌ها آورده شده است.

اختلالات ناتوانی در یادگیری چیست؟

ناتوانی‌های یادگیری یا اختلالات یادگیری یک اصطلاح برای طیف گسترده‌ای از مشکلات یادگیری است. ناتوانی در یادگیری با هوش یا انگیزه مشکلی ندارد. کودکان دارای ناتوانی در یادگیری تنبل و گنگ نیستند.

در حقیقت، اکثر آن‌ها به اندازه همه افراد باهوش هستند. مغز آن‌ها به سادگی متفاوت است. این تفاوت بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات تأثیر می‌گذارد.

به عبارت ساده، کودکان و بزرگسالان دارای ناتوانی در یادگیری، چیزهای مختلف را می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند.

این می‌تواند منجر به ایجاد یادگیری اطلاعات و مهارت‌های جدید و استفاده از آن‌ها شود. شایع‌ترین انواع ناتوانی‌های یادگیری شامل مشکلات مربوط به خواندن، نوشتن، ریاضیات، گوش دادن و صحبت کردن است.

در حالی که هر کودک هر از گاهی با مشق شب مشکلی دارد، اگر حوزه خاصی از یادگیری به طور مداوم مشکل ساز باشد، ممکن است نشان دهنده یک اختلال یادگیری باشد.

 

اختلال یادگیری در شمال غرب تهران – اختلال یادگیری در تهران

 

اما نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اکثر بچه‌های دارای ناتوانی در یادگیری همانند همه افراد هوشمند هستند.

آن‌ها فقط باید به شیوه‌هایی متناسب با سبک‎های یادگیری منحصر به فرد آن‌ها آموزش داده شوند. با آموختن اطلاعات بیشتر در مورد ناتوانی‌های یادگیری به طور کلی، و به ویژه مشکلات یادگیری فرزندتان، می‌توانید به موفقیت در مدرسه و بعد از آن کمک کنید.

علائم و نشانه‌های ناتوانی در یادگیری و اختلالات

ناتوانی‌های یادگیری با کودک متفاوت است. ممکن است یک کودک با خواندن و هجی کردن مقابله کند ، در حالی که دیگری عاشق کتاب است اما ریاضی را نمی‌تواند درک کند.

ممکن است کودک دیگری در درک آنچه دیگران می‌گویند یا با صدای بلند ارتباط برقرار می‌کند، مشکل داشته باشد. مشکلات بسیار متفاوت است‌، اما همه آن‌ها اختلالات یادگیری است.

شناسایی ناتوانی‌های یادگیری همیشه آسان نیست. به دلیل تغییرات گسترده، هیچ علائم و مشخصاتی وجود ندارد که بتوانید به عنوان اثبات یک مشکل به نظر برسید.

با این حال، برخی از علائم هشدار دهنده نسبت به سایرین در سنین مختلف رایج است. اگر از وضعیت آن‌ها آگاهی داشته باشید، می‌توانید زودهنگام یک اختلال یادگیری را برطرف کنید و به سرعت برای کمک به فرزند خود قدم بردارید.

چک لیست زیر برخی از پرچم‌های قرمز رایج برای اختلالات یادگیری است. به یاد داشته باشید کودکانی که ناتوانی در یادگیری ندارند ممکن است هنوز در بعضی از مواقع برخی از این مشکلات را تجربه کنند.

زمان نگرانی زمانی است که یکنواختی مداوم در توانایی فرزند شما در تسلط بر مهارت‌های خاص وجود دارد.

 

 اختلال یادگیری در جنوب غرب تهران – اختلال یادگیری در غرب تهران

 

علائم و نشانه‌های ناتوانی در یادگیری: سن پیش دبستانی
مشکل در قافیه
مشکلات تلفظ کلمات
در یافتن کلمه درست مشکل دارند
مشکل در پیروی از مسیرها یا روال‌های یادگیری
مشکل در یادگیری الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشکال، روزهای هفته
مشکل در کنترل مداد رنگی، مداد و قیچی یا رنگ آمیزی در خطوط
با دکمه‌ها، زیپ‌ها، ضربه محکم و ناگهانی، یادگیری چسباندن کفش

علائم و نشانه‌های ناتوانی در یادگیری: 5-9 سالگی
ترکیب کلمات برای ایجاد کلمات امکان پذیر نیست
مشکل در یادگیری ارتباط حروف و صداها
کلمات اساسی هنگام خواندن اشتباه می‌کند
مشکل در یادگیری مفاهیم پایه ریاضی

علائم و نشانه‌های ناتوانی در یادگیری: سنین 10-13
دست خط بد
مشکلات خواندن، نوشتن و ریاضیات
همان کلمه را در یک سند واحد متفاوت می‌کند
مشکل در خواندن درک مطلب یا مهارت‌های ریاضی
مشکل با سوالات آزمون پایان باز و مشکلات کلمه‌ای
در پی بحث‌های درسی در کلاس و ابراز افکار با مشکل روبرو شوید
خواندن و نوشتن را دوست ندارد؛ از خواندن با صدای بلند خودداری می‌کند
مهارت‌های سازمانی ضعیف (اتاق خواب، مشق شب، میز کار کثیف و بی نظمی)

 

روانشناس خوب در غرب تهران – درمان اختلال یادگیری

 

ناتوانی‌های یادگیری اغلب توسط مجموعه مهارت‌های منطقه مدرسه گروه بندی می‌شوند. اگر فرزند شما در مدرسه است، انواع اختلالات یادگیری که بسیار آشکار است معمولاً حول خواندن، نوشتن یا ریاضیات می‌چرخد.

ناتوانی یادگیری در خواندن (dyslexia)
دو نوع اختلال یادگیری در خواندن وجود دارد. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که در درک رابطه بین اصوات، حروف و کلمات مشکل وجود داشته باشد. مشکلات درک مطلب هنگام عدم توانایی درک مفهوم کلمات، عبارات و پاراگراف‌ها رخ می‌دهد.

علائم مشکل خواندن شامل مشکلات زیر است:
تشخیص حرف
درک کلمات و ایده‌ها
سرعت خواندن و روان بودن
مهارت‌های واژگان عمومی
ناتوانی‌های یادگیری در ریاضی
ناتوانی‌های یادگیری در ریاضیات بسته به نقاط قوت و ضعف کودک متفاوت است. توانایی کودک در انجام ریاضیات به طور متفاوتی تحت تأثیر ناتوانی یادگیری زبان، یا اختلال بینایی یا مشکل در ترتیب بندی، حافظه یا سازمان قرار خواهد گرفت.

ناتوانی یادگیری در نوشتن (dysgraphia)
ناتوانی در یادگیری در نوشتن می‌تواند شامل فعالیت بدنی نوشتن یا فعالیت ذهنی درک و ترکیب اطلاعات باشد. اختلال نوشتاری اساسی به مشکل جسمی در تشکیل کلمات و حروف اشاره دارد. ناتوانی در نوشتن بیانگر تلاش برای سازماندهی افکار روی کاغذ است.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *