دسته‌بندی نشده

کودکان بد غذا

کودکان بد غذا

کودکان بد غذا نیاز به یادگیری مهارت‌های لازم برای تغذیه‌ی سالم را دارند.
وقتی کودکان خوب غذا می‌خورند و به طور صحیح تغذیه می‌کنند، در واقع نشان می‌دهند که می‌توانند از بدن خودشان مراقبت کنند. کارهای خاصی برای رشد کودکان وجود دارد.

مهارت‌های لازم برای تغذیه‌ی سالم برای کودکان بد غذا:

ترتیب گذاری: کودکان در مورد تهیه‌ی غذا، حاضر شدن سر میز یا سفره غذا و مرتب و تمیز کردن میز یا سفره‌ی غذا، مهارت‌هایی را می‌آموزند. این مهارت‌ها مستلزم برنامه‌ریزی حرکتی، شناختی و اجتماعی است.

قوانین غذا خوردن: کودکان قواعد مربوط به غذا خوردن را یاد می‌گیرند. مانند پخش نکردن غذا یا برنخواستن از سره سفره حین غذا خوردن.
توجه: کودکان یاد می‌گیرند که موقع غذا خوردن آرام بنشینند و به غذا و تجربه‌ی غذا خوردن توجه کنند.

مهارت‌های حرکتی: کودکان یاد می‌گیرند که از وسایل آشپزخانه مثل قاشق و چنگال استفاده کنند و طعم‌های متفاوت، بوهای مختلف، و انواع حس‌های لمسی در دهان و دستان خود را تجربه کنند.

مشاوره تغذیه در تهران – کلینیک مشاوره تغدیه در صادقیه


تعامل و ارتباط: این مهارت‌ها از جنبه‌های اصلی صرف غذا هستند. کودکان یاد می‌گیرند که گوش کنند، نوبت را رعایت کنند و قوانین مکالمه‌ی گروهی را در حین غذا خوردن یاد گیرند.
مستقل بودن: کودکان یاد می‌گیرند با انتخاب غذا، تصمیم گیری در مورد اینکه چقدر غذا بخورند و یا چگونه غذا بخورند و مستقل بودن خود را ابراز کنند.

انعطاف پذیری: کودکان یاد می‌گیرند هنگام صرف غذا هر فعالیت دیگری را کنار بگذارند، و به سر میز بیایند. و تغییراتی را که در وعده‌های غذایی یا روند معمول غذا خورد پیش می‌آید، تحمل کنند.
مثلا ممکن است که لازم باشد غذای جدیدی بخورند، یا در جایی غیر از خانه‌ی خودشان غذا بخورند و روی صندلی بنشینند که به آن عادت ندارند.

رضایتمندی: کودکان از اینکه یاد می‌گیرند چگونه خودشان غذایشان را بخورند و غذاهایی که دوست دارند را مشخص کنند و از غذا خوردن با دیگران لذت می‌برند.


مشکلات تغذیه‌ای کودکان بد غذا کدامند:

تغذیه جنبه‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند دچار مشکل شود. برخی از کودکان با اختلالاتی به دنیا می‌آیند که سبب ایجاد مشکلات تغذیه‌ای در آن‌ها می‌شود.
مثلا ممکن است که یک نوزاد در عمل مکیدن و بلعیدن دچار مشکل باشد. برخی از نوزادان نیز دچار مشکل بازگشت غذا به مری هستند که باعث می‌شود غذا خوردن برای آن‌ها دردناک شود.

مشکل در خودگردانی، اختلالات دلبستگی یا مشکل در خودمختاری نیز می‌توانند باعث ایجاد مشکلات تغذیه‌ای در کودک شوند. این مشکلات می‌توانند از طریق رفتارهایی چون خودداری از غذا خوردن و یا سایر مشکلات رفتاری آشکار گردند‌.

برای گرفتن اطلاعات تخصصی تر با روانشناسان کودک مرکز روانشناسی ندای آرامش روان در ارتباط باشید.

شماره تماس: ۴۴۲۴۴۹۱۶

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *