-

تئوری‌ها و نمونه‌های رشد کودک

تئوری‌ها و نمونه‌های رشد کودک از مواردی است هر فردی در جامعه باید از آن اطلاع داشته باشد. ما این مقاله را برای آگاهی بیشتر شما فراهم آوردیم.

تئوری‌ها و نمونه‌های رشد کودک

تئوری‌های رشد کودک بر توضیح چگونگی تغییر و رشد کودکان در طی دوران کودکی تمرکز دارد. چنین تئوری‌هایی در جنبه های مختلف توسعه از جمله رشد اجتماعی ، عاطفی و شناختی متمرکز است.

مطالعه رشد انسان موضوعی غنی و متنوع است. همه ما تجربه شخصی با توسعه را داریم، اما گاهی درک این که چگونه و چرا افراد رشد می کنند، یاد می گیرند دشوار است.

چرا کودکان به روش های خاصی رفتار می کنند؟ آیا رفتار آنها با سن، روابط خانوادگی یا خلق و خوی فرد ارتباط دارد؟

روانشناسان سعی در پاسخگویی به چنین سؤالات و همچنین درک، توضیح و پیش بینی رفتارهایی دارند که در طول زندگی اتفاق می افتد.

به منظور درک بشر، تعدادی از تئوری‌های مختلف رشد کودک برای تبیین جنبه های مختلف رشد انسان بوجود آمده اند.

پیشینه تئوری های رشد کودک

تئوری های توسعه چهارچوبی برای تفکر در مورد رشد و یادگیری انسان فراهم می کند. اما چرا ما توسعه را مطالعه می کنیم؟

از نظریه های روانشناختی توسعه، چه می توانیم یاد بگیریم؟

اگر تا به حال در مورد اینکه چه چیزی باعث ایجاد فکر و رفتار انسان می شود، سؤال کرده اید، درک این نظریه ها می تواند بینش مفیدی برای افراد و جامعه فراهم کند.

چگونه درک ما از رشد کودک طی سالها تغییر کرده است

رشد كودك كه از بدو تولد تا بزرگسالی رخ می دهد، عمدتاً در بیشتر تاریخ بشر نادیده گرفته شده است.

کودکان اغلب به عنوان نسخه های کوچک بزرگسالان مورد توجه قرار می گرفتند و توجه زیادی به پیشرفت های بسیاری در توانایی های شناختی، استفاده از زبان و رشد جسمی که در دوران کودکی و نوجوانی اتفاق می افتد، مورد توجه قرار نمی گرفت.

کلینیک مشاوره کودک در تهران – مرکز مشاوره کودک در صادقیه

علاقه به زمینه رشد کودک سرانجام در اوایل قرن بیستم پدیدار شد، اما تمایل به تمرکز بر رفتارهای غیرطبیعی داشت. سرانجام ، محققان بطور فزاینده ای به مباحث دیگری از جمله رشد معمولی کودک و همچنین تأثیرات آن بر رشد علاقه مند شدند.

چگونگی مطالعه کودک به ما اجازه می دهد تا تحولات رخ داده را درک کنیم

چرا مطالعه چگونگی رشد، یادگیری و تغییر کودکان اهمیت دارد؟ درک رشد کودک ضروری است زیرا به ما امکان می دهد رشد شناختی، عاطفی، جسمی، اجتماعی و آموزشی که کودکان از بدو تولد و در بزرگسالی می گذرانند را کاملاً قدردانی کنیم.

برخی از تئوری های اصلی رشد کودک به عنوان تئوری های بزرگ شناخته می شوند. آن‌ها سعی می کنند همه جنبه های توسعه را توصیف کنند، غالباً از رویکرد مرحله ای استفاده می کنند.

برخی دیگر به عنوان نظریه های کوچک شناخته می شوند. در عوض آنها فقط روی جنبه نسبتاً محدود توسعه مانند رشد شناختی یا اجتماعی تمرکز می کنند.

نظریه های اصلی رشد کودک

موارد زیر فقط تعدادی بسیاری از تئوری‌های رشد کودک است که توسط نظریه پردازان و محققان ارائه شده است.

تئوری‌های جدیدتر مراحل رشد کودکان را تشریح می کنند و سن‌های معمولی را که در این نقاط عطف رشد در آنها رخ می دهد ، مشخص می کنند

نظریه رشد روانی فروید

فروید یکی از معروف ترین تئوری های رشد کودک را مطرح کرد. مطابق نظریه روانپزشکی فروید، رشد کودک در یک سری مراحل انجام می شود که با تمرکز بر روی مناطق مختلف لذت بدن انجام می شود. در طی هر مرحله، کودک با درگیری هایی روبرو می شود که نقش مهمی در روند رشد دارند.

نظریه وی اظهار داشت كه انرژی میل جنسی در مراحل خاص بر مناطق مختلف برون زا متمرکز شده است. عدم پیشرفت در یک مرحله می تواند منجر به تثبیت در آن مرحله از توسعه شود، که فروید معتقد بود می تواند در رفتار بزرگسالان تأثیر داشته باشد.

بهترین مشاور کودک در تهران – بهترین مشاور کودک در صادقیه

پس چه اتفاقی می افتد که کودکان هر مرحله را تمام می کنند؟

و اگر کودک در طی یک نقطه خاص از رشد ، ضعیف عمل کند، چه نتیجه ای می تواند داشته باشد؟

موفقیت هر مرحله منجر به رشد شخصیت سالم بزرگسالان می شود. عدم رفع تعارضات در یک مرحله خاص می‌تواند به اصلاحاتی منجر شود که می‌تواند در رفتار بزرگسالان تأثیر بگذارد.

در حالی که برخی دیگر از تئوری های رشد کودک بیانگر این هستند که شخصیت در کل زندگی تغییر می کند و رشد می کند، فروید معتقد بود که این تجربیات اولیه بود که بیشترین نقش را در شکل دهی به پیشرفت داشتند. طبق گفته فروید، شخصیت تا حد زیادی در سن پنج سالگی در سنگ ریخته می شود.

این بود موضوع تئوری‌ها و نمونه‌های رشد کودک که ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

کلینیک و مرکز مشاوره و روانشناسی و روانشناختی ندای آرامش روان

آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، ابتدای خیابان ستارخان، بلوار شهدای صادقیه شمالی، نبش کوچه مرودشت، پلاک 4، واحد 7
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۴۴۹۱۶-۰۲۱
تلفن نوبت دهی و رزور ۴۴۲۹۷۶۷۰-۰۲۱
اگر به مشاوره تلفنی نیاز دارید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق تلفن همراه خود با این شماره تماس بگیرید
۰۲۱-۷۴۴۷-۱۲۳۴
همچنین برای شارژ حساب کاربری خود برای استفاده از خدمات روانشناختی کد
۲۵#*۵۰۰* را شماره گیری نمایید

امیر پیرایش دکترای روانشناسی زوج و پیش از ازدواج و به همراه بیش از ۲۰۰ متخصص دیگردر کلینیک مشاوره و روانشناسی ندای آرامش روان مشغول به فعالیت می‌باشند.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *