روانشـناسی صـنعتی و سـازمانی (Industrial،organizational psychology)

ظهور و پیشرفت فناوری در قرن بیستم مفهوم شغل در قالب متداول و سنتی آن را زیر سوال برد. ماهیت مشاغل تغییر کرد. انتظارات و نیازهای شاغلین متفاوت از قبل شد.

روش‌های کسب و کار، بازارکار، رقابت، افزایش درآمد، تولید محصول، ارائه خدمات، کسب رضایت مشتری، جذب مخاطب، بسیار متفاوت و در عین حال پیچیده‌تر شد.

در نتیجه نسل جدید از کارکنان در سازمان‌ها با نیم رخ‌های روانشناختی جدیدی پدیدار شد. انسان‌ها در سازمان‌ها فقط دنبال افزایش درآمد و بهبود شرایط اقتصادی نیستند بلکه امنیت عاطفی، حرمت ذات، شادکامی و مواردی از این قبیل را از شغل خود و سازمانی که درآن کار می‌کنند طلب می‌کنند.

چرا که حرفه و شغل هر فرد یک احساس هویت و جایگاه (منزلت) برای فرد ایجاد می‌کند و به سوال : “کی هستید” پاسخ می‌دهد. در این راستا شاخه روانشناسی صنعتی سازمانی به دلیل ماهیت کاربردی و بین رشته‌ای خود توانست، در این راستا خدمات ارزنده‌ای ارائه دهد.

بطوری که امروزه عنوان شده است که طراحی ساختار و فرایندهای شغلی بدون استفاده از این شاخه ممکن نیست. روانشناسان صنعتی سازمانی با مطالعه و بررسی مجموعه عوامل و متغیرهایی که رفتار فرد را در دنیای کار تحت تاثیر قرار می‌دهد نقش بسزایی در بالا بردن اثر بخشی سازمان داشته‌اند و با کاربرد یا گسترش اصول روانشناختی به مشکلات انسان‌هایی که در زمینه صنعت و تجارت کار می‌کنند کارایی دارند.

روانشناسان صنعتی سازمانی با مطالعه و پژوهش درحوزه‌های متنوع مثل: سلامت روان درمحیط شغلی، تهیه شناسنامه شغلی، تحلیل شغلی، روش‌های ارزشیابی، بکارگیری روانشناسی در تحول سازمان‌ها، تدوین شیوه‌های جدید استخدام، اجرای آزمون‌های روانشناختی-شغلی، پیش بینی و افزایش انگیزش شغلی-خشنودی شغلی-تعهد سازمانی، پیش بینی و کاهش فرسودگی شغلی-خستگی ذهنی-بارکاری-استرس شغلی-خشونت- بزهکاری، افزایش بهره وری، بهبود ارتباطات فردی در سازمان، توسعه سازمانی (OD)، تغییرات سازمانی، بررسی شخصیت کارکن، ساده سازی شغل های پیچیده، چرخش شغلی، بررسی شرایط کاری، روانشناسی مهندسی و ارگونومی، بهداشت و ایمنی کارکنان، طراحی محیط کارخانه، حداکثر رساندن کارایی، جذب و استخدام، آموزش، توانمندسازی فردی و سازمانی، تحلیل و ارزیابی شغل ومشاغل و …

این شاخه از روانشناسی نظریه‌ها و اصول روانشناسی را در سازمان‌ها پیاده می‌کند. بعبارتی کلیه عوامل روانشناختی فرد را در قلمرو کار بررسی، تحلیل، ارزیابی و آسیب شناسی می‌کند.

کلینیک مشاوره ندای آرامش روان

آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، ابتدای خیابان ستارخان، بلوار شهدای صادقیه شمالی، نبش کوچه مرودشت، پلاک 4، واحد 7
تلفن نوبت دهی و رزور 44244916-021
تلفن نوبت دهی و رزور 44297670-021
اگر به مشاوره تلفنی نیاز دارید می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز از طریق تلفن همراه خود با این شماره تماس بگیرید
021-7447-1234
همچنین برای شارژ حساب کاربری خود برای استفاده از خدمات روانشناختی کد
25#*500* را شماره گیری نمایید
خدمات قابل ارائه در مرکز خدمات مشاوره و روانشناختی ندای آرامش روان
• استعداد‌یابی
• روان تحلیلی
• روانکاوی
• هیپنوتیزم
• درمان تخصصی وسواس
• نوروفیدبک
• اختلالات جنسی
• مشاوره تخصصی اضطراب
• مشاوره ازدواج
• مشاوره شغلی
• مشاوره تحصیلی

در کلینیک ندای آرامش روان امیر پیرایش دکترای روانشناسی زوج و پیش از ازدواج و بیش از ۲۰۰ متخصص دیگر مشغول به فعالیت می‌باشند.