-, مقالات

اختلال شخصیت نافرمانی

اختلال شخصیت نافرمانی

اختلال شخصیت نافرمانی مقابل جویانه یا “Oppositional Defiant Disorder” یک نوع اختلال رفتاری در کودکان است. این اختلال در کودکی قابل ‌تشخیص است. کودکان مبتل ابه “ODD” نسبت به والدین، همسالان، معلمان و سایر افراد رفتار سرکش و خصمانه دارند. رفتار کودکان مبتلا به این اختلال غالباً کارهای روزمره و فعالیت‌های مدرسه‌شان را مختل می‌کند.

ندای____آرامش

آمار نشان می‌دهد که ۲ تا ۶ درصد از کودکان و نوجوانان به اختلال نافرمانی مقابل جویانه مبتلا هستند. در کودکان زیر ۸ سال “ODD” بیشتر در پسران دیده می‌شود. در کودکان بالاتر از ۸ سال “ODD” اغلب در پسران و دختران به یک اندازه است.

بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی و لجبازی علاوه بر این اختلال به اختلالات دیگر مانند اختلال کمبود توجه، اختلالات یادگیری، اختلالات خلقی (مانند افسردگی) و اختلالات اضطرابی مبتلا هستند. برخی از کودکان مبتلابه اختلال “ODD” با مشکلات جدی‌تری مانند اختلال سلوک مبتلا خواهند شد.

شدت اختلال نافرمانی و لجبازی می‌تواند متفاوت باشد

خفیف: علائم فقط در یک محیط وجود دارد؛ مانند خانه، مدرسه یا در هنگام بازی با همسالان
متوسط: برخی از علائم حداقل در دو محیط رخ می‌دهند.
شدید: تعدادی از علائم در سه محیط یا بیشتر رخ می‌دهد.
برای برخی از کودکان علائم ممکن است برای اولین بار در محیط خانه مشاهده شود؛ اما باگذشت زمان و پیشرفت اختلال ممکن است در محیط‌های دیگر نیز رخ دهد.

اختلال نافرمانی مقابله ای یکی از مشکلات رفتاری دوره کودکی است: این دسته کودکان:

کاری که از آنها خواسته می شود را انجام نمی دهند.
فکر می کنند آنچه از آنها خواسته می شود نامعقول است.
وقتی از آنها انجام کاری خواسته می شود، عصبانی و پرخاشگر می شود.
تمام کودکان گاهی نافرمان و لجباز می شوند، به خصوص اگر خسته، ناراحت، گرسنه یا ناراحت باشند. اما کودکی که دچار این اختلال باشد، بیش از حد این گونه رفتار می کند و این رفتار به قدری در او مزمن است که در انجام کارهای روزمره کودک تداخل ایجاد می کند.

تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای

برای تایید این تشخیص، کودک باید دارای خلق و خوی دائما عصبانی و لجبازی همراه با رفتارهای مقابله ای منفی باشد که دیگران را ناراحت می کند. کودک باید حداقل ۴ مورد از علائم زیر را داشته باشد:

عصبانی می شود.
با بزرگترها بحث می کند.
به طور فعال، خواسته بزرگترها را رد می کند و از قوانین اطاعت نمی کند.
به طور عمدی دیگران را ناراحت می کند.
انتقام جویی می کند.
نیاز به استقلال و خودمختاری زیادی دارد.
بی ادبانه حرف می زند و فحاشی می کند.
برای خطاها و اشتباهاتش دیگران را سرزنش می کند.
به راحتی از دست دیگران ناراحت می شود.
اخلاق بدی دارد و مهربان نیست.

همچنین، کودکی که دچار این اختلال باشد، دچار مشکلات زیر است:

اشکال در تمرکز
اشکال در دوستیابی
عزت نفس پایین
منفی گرایی مداوم
علائم کودکی که دچار این اختلال باشد، بیش از حد دیده می شود.
به نحوی است که با زندگی و فعالیت های روزمره او تداخل می یابد.
حداقل شش ماه ادامه می یابد.
در صورتی که به وجود علائم فوق در فرزندتان مشکوک هستید. با روانشناس یا مشاور کودک در این مورد صحبت کنید.فرزندان و استرس بازگشت به مدرسه

طرح های مدیریت رفتاری برای اختلال نافرمانی مقابله ای:

اصلاح این رفتار در کودک یا نوجوان مستلزم آن است که اول بپذیرید که رفتار فرزندتان درست نیست. دومین گام آن است که طرح مقابله داشته باشید که مدیریت رفتارهای او را برای شما و فرزندتان ساده تر می کند.

اختلال نافرمانی مقابله ای

یک طرح خوب به فرزندتان کمک می کند تا:

نحوه بهبود و کنترل رفتار خود را بیاموزد و اثر آن را بر دیگران درک کند.
احساسات قوی مانند خشم و اضطراب را کنترل کند.
قدرت حل مسئله، ارتباط و کنار آمدن با دیگران در او بهتر شود.
این مسائل به فرزندتان کمک می کند که بهتر دوستیابی کند و بتواند دوستانش را حفظ کند. همچنین، خواهد توانست بدون عصبانی شدن حرف بزند، جواب نه بشنود و با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کند و با همسالانش بازی کند.

همچنین، یک طرح درمان خوب به شما کمک می کند که:

علت رفتارهای فرزندتان را دریابید.
روی بهبود رفتار فرزندتان کار کنید و رفتارهای او را مدیریت کنید.
روابط خانوادگی بهتری داشته باشید.
برای ما قابل درک است که دوست دارید رفتار فرزندتان خود به خود بهبود یابد، اما باید بگوییم که اختلال نافرمانی مقابله ای به خودی خود از بین نمی رود. فرزند شما به تشخیص و درمان به موقع نیاز دارد. درمان به فرزندتان کمک می کند که مراحل رشد اجتماعی خود را بهتر طی کند و در زندگی اجتماعی موفق تر عمل کند.

راهکارهایی برای رفتار با کودک دچار اختلال نافرمانی مقابله ای در خانه

با استفاده از استراتژی های زیر می توانید کنترل بهتری روی رفتارهای فرزندتان داشته باشید:

رفتارهای مثبت را تشویق کنید.

اختلال نافرمانی مقابل جویانه یا “Oppositional Defiant Disorder” یک نوع اختلال رفتاری در کودکان است. این اختلال در کودکی قابل ‌تشخیص است. کودکان مبتل ابه “ODD” نسبت به والدین، همسالان، معلمان و سایر افراد رفتار سرکش و خصمانه دارند. رفتار کودکان مبتلا به این اختلال غالباً کارهای روزمره و فعالیت‌های مدرسه‌شان را مختل می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که ۲ تا ۶ درصد از کودکان و نوجوانان به اختلال نافرمانی مقابل جویانه مبتلا هستند. در کودکان زیر ۸ سال “ODD” بیشتر در پسران دیده می‌شود. در کودکان بالاتر از ۸ سال “ODD” اغلب در پسران و دختران به یک اندازه است.

بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال نافرمانی و لجبازی علاوه بر این اختلال به اختلالات دیگر مانند اختلال کمبود توجه، اختلالات یادگیری، اختلالات خلقی و اختلالات اضطرابی مبتلا هستند. برخی از کودکان مبتلابه اختلال “ODD” با مشکلات جدی‌تری مانند اختلال سلوک مبتلا خواهند شد.

ندای____آرامش

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *