-

اختلال هویت جنسی

اختلال هویت جنسی

اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنس مخالف بوده و ” ترانس سکسوالیزم” نیز به معنای تمایل فرد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت خود است.

ندای____آرامش

 

اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنس مخالف بوده و ” ترانس سکسوالیزم” نیز به معنای تمایل فرد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت خود است.

ملاک های تشخیصی برای اختلال هویت جنسی

الف) همانندسازی قوی و مداوم با جنس مقابل، در کودکان این اختلال با چهار مورد یا بیشتر از خصوصیات زیر تظاهر می کند :
۱) فرد تمایل یا اصرار دارد که تعلق به جنس مقابل دارد و این تمایل خود را به طور ابراز می‌کند.
۲) در پسرها ترجیح لباس دخترانه یا تقلید ظاهر دخترانه، در دخترها اصرار بر پوشیدن لباس های قالبی مردانه.
۳) رجحان مداوم و قوی برای نقش‌های جنس مقابل در بازی‌های تخیلی یا تخیلات مداوم در مورد تعلق به جنس مقابل.
۴) میل شدید به شرکت در بازیهای قالبی و تفریحات جنس مقابل.
۵) رجحان قوی هم بازی های جنس مقابل.

ب) ناراحتی مداوم در مورد جنسیت خویشتن یا احساس نامتناسب بودن در نقش جنس خودی.

در کودکان این اختلال با هر یک از موارد زیر ظهور میکند، در پسرها تاکید روی اینکه آلت یا بیضه ها چیزی نفرت آور هستند. یا از بین خواهند رفت یا تاکید در مورد اینکه بهتر بود که آلت را نداشت یا بیزاری نسبت به بازی‌های خشن پسرانه، رد اسباب بازی ها، بازی ها و فعالیت های قالبی پسرانه؛ در دخترها امتناع از ادرار کردن در حالت نشسته و تاکید بر اینکه واجد احلیل است یا در آینده واجد آن خواهد شد.

تاکید بر اینکه شخص نمی خواهد پستانهایش رشد کند یا دچار قاعدگی شود. بیزاری بارز نسبت به لباس های معمولی زنانه. در نوجوانان و بزرگسالان این اختلافات با علائمی نظیر موارد زیر بروز می‌کند؛ اشتغال ذهنی با خلاصی از خصوصیات جنسی ثانویه و اولیه مثل درخواست تجویز هورمون ها، جراحی یا سایر روش های تغییر جسمانی خصوصیات جنسی به منظور مشابهت با جنس مقابل. اعتقاد بر اینکه شخص باجنسیت عوضی زاده شده است.

ت) اختلال سبب ناراحتی چشمگیر بالینی با تخریب در کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های کارکردی می‌شود.

اکثر بزرگسالان دچار اختلال هویت جنسی اظهار می‌دارند در کودکی احساس می‌کرده اند با سایر کودکان همجنس خود تفاوت دارند. بسیاری از آنها می‌گویند. از همان سالهای اولیه زندگی به نحو گسترده‌ای با جنس مقابل همانند سازی کرده اند. و این همانندسازی در نوجوانی و بزرگسالی بارزتر شده است.

تعداد زیادی از بزرگسالان دچار اختلال هویت جنسی در دوران کودکی واجد ملاک‌های این اختلال بوده اند. این تفاوت ممکن است نشان‌دهنده آسیب پذیری بیشتر پسرها برای ابتلا به اختلالات هویت جنسی دخترانه در مقایسه با دختران دارای این صفت باشد. مطالعات مربوط به پسر هایی که برای درمان روانپزشکی سرپایی ارجاع شده اند نشان می‌دهد. که تا حدود ۵۰% آنها به میزان قابل ملاحظه‌ای رفتار دخترانه داشته اند. این پسرها در وهله اول به دلیل مشکلات هویت جنسی ارجاع شده بودند. و معلوم نیست چه تعداد از آنها واجد ملاک‌های اختلالات هویت جنسی بوده اند.

اهمیت باورهای والدین در شکل‌گیری هویت جنسی کودک

 همه این باورها و رفتارها یعنی این‌که ما هستیم که هویت جنسی بچه‌ها را می‌سازیم. ما هستیم که با رفتارهای درست می‌توانیم به پسرمان بیاموزیم درست مانند یک مرد سالم و خوشحال زندگی کند، هیجانات خود را بروز دهد.

احساسات خود را به روش صحیح ابراز کند و در برقراری رابطه با دوستان، همسر و اجتماع موفق شود. این قضیه که می‌گویند مرد نباید گریه کند مختص ما نیست. در تمام دنیا به جنس مذکر می‌گویند که در عصبانیت‌ها حق ندارد گریه کند و فقط می‌تواند خشم خود را با فریاد زدن تخلیه کند. البته نه فریاد زدن بر سر کسی! این نکته مهم است که اگر با یک دختر مثل پسر رفتار شود. یا برعکس با یک پسر همانند دختر رفتار شود هویت جنسی جنس مخالف خود را یاد می‌گیرد.

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *