-

تاثیر استرس بر شیر مادر

تاثیر استرس بر شیر مادر موضوعی است که ما در این مقاله به آن می‌پردازیم.

کنار آمدن با استرس شیردهی

استرس واکنش بدن و واکنش شما در برابر تغییر است. استرس خوب وجود دارد و استرس بد نیز وجود دارد. استرس خوب ، مثبت و سالم است. استرس بد یا پریشانی ، استرس منفی است که احتمالاً با شنیدن کلمه استرس به آن فکر می کنید. این نوع استرس مضر است و می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. حتی می تواند توانایی شما در شیردهی موفقیت آمیز را تحت تأثیر قرار دهد.

استرس روزمره

استرس همیشه در زندگی روزمره ما وجود دارد. نمی توان جلوی آن را گرفت و ممکن است زمانی ظاهر شود که حداقل انتظار آن را داشته باشیم. استرس ، ترس و اضطراب در بسیاری از موقعیت ها و مسائل ایجاد می شود و برای همه متفاوت است. آنچه که برای برخی از زنان بسیار استرس زا است ، برای دیگران به همان اندازه استرس زا نیست – و برخی از افراد فقط بهتر با استرس کنار می آیند.

می توانید سعی کنید با فکر کردن در مورد مواردی که باعث استرس شما می شوند و برای یادگیری نحوه استفاده از استراتژی های مقابله ای ، برای استرس روزمره آماده شوید. وقتی می دانید با چه چیزی مخالف هستید ، ممکن است راحت تر بتوانید استرس را به حداقل برسانید و مانع از آن شوید که مانع کارهایی که هر روز انجام می دهید مانند شیردهی شوید.

استرس و شیردهی

استرس از چند طریق می تواند روی شیردهی تأثیر بگذارد. مقادیر بالای استرس در مادران شیرده می تواند منجر به یک رفلکس آرام شود و می تواند باعث کاهش شیر مادر شود. استرس بیش از حد در زندگی روزمره نیز با از شیر گرفتن از شیر مادر ارتباط دارد.

از طرف مثبت ، تغذیه با شیر مادر ممکن است به کاهش استرس شما کمک کند. هورمون هایی که بدن شما هنگام شیردهی ترشح می کند باعث آرامش و احساس عشق و پیوند می شود.

علل و تاثیر استرس بر شیر مادر

اگر قبل از به دنیا آوردن فرزندتان با برخی از دلایل عمده استرس که مادران جدید با آن روبرو هستند آشنا شوید ، در صورت بروز مشکلات آمادگی بیشتری برای مقابله با آنها خواهید داشت. در اینجا برخی از مواردی وجود دارد که می تواند سطح استرس مادر شیرده را افزایش دهد.

تجربه درد و تاثیر استرس بر شیر مادر

درست پس از تولد کودک، ممکن است از زمان زایمان احساس درد کنید. سپس ، به محض شروع شیردهی ، سایر موارد مانند زخم پستانک و گرفتگی پستان می توانند باعث ناراحتی بیشتر شوند. درد استرس روی بدن شما است ، بنابراین اگر پزشک داروی ضد درد را برای شما تجویز کرده است باید آن را مصرف کنید – فقط مطمئن شوید که پزشک شما می داند که شما یک مادر شیرده هستید بنابراین دارویی برای شما و کودک شما بی خطر تجویز می کند.

تسکین درد می تواند به شما در آرامش و کاهش استرس کمک کند. هنگامی که درد جسمی کنترل می شود، باید راحتتر از شیر مادر تغذیه کنید و بدن شما می تواند به جای درد بر روی تولید و ترشح شیر مادر تمرکز کند.

عدم اعتماد به نفس در شیردهی

به دلیل اندازه پستان، رژیم غذایی، برنامه کاری یا هر تعداد دلایل ممکن است نگران توانایی خود در شیردهی باشید. در مورد نگرانی های خود با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در پاسخ به سوالات شما کمک کنند و مقداری از استرس شما را در این شرایط برطرف کنند. این ممکن است به شما کمک کند احساس بهتر و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

مشکلات شیردهی

مشکلات اوایل شیردهی از جمله مشکل در کشیدن و زخم شدن نوک پستان توسط کودک می تواند ناامید کننده و استرس زا باشد. برای جلوگیری از استرس های بی مورد ، تا آنجا که می توانید قبل از تولد فرزندتان درباره شیردهی بیاموزید.

راه های سالم برای کنار آمدن با استرس

شما نمی توانید از استرس جلوگیری کنید ، اما می توانید یاد بگیرید که چگونه به روشی سالم با آن کنار بیایید. آماده بودن مهارت های مقابله ای می تواند به شما در کاهش استرس و جلوگیری از ایجاد مانع در شیردهی موفقیت آمیز کمک کند. با مراقبت از خود می توانید شروع کنید.
سعی کنید غذاهای سالم بخورید و خواب کافی داشته باشید.
کمی نفس عمیق بکشید. تمرکز در دم و بازدم می تواند به آرامش شما کمک کند.
با یکی صحبت کن. اگر می توانید احساسات خود را با یک دوست ، شریک زندگی خود یا یکی دیگر از اعضای خانواده در میان بگذارید ، ممکن است احساس بهتری داشته باشید. همچنین می توانید احساسات خود را با پزشک یا یک درمانگر در میان بگذارید.
کمی ورزش کنید. ورزش می تواند استرس را از بین ببرد و همچنین باعث آزاد شدن اندورفین در بدن می شود. اندورفین مواد شیمیایی طبیعی خوبی هستند که می توانند استرس را کاهش دهند و احساس خوشبختی کنند.
از مصرف مواد مخدر یا الکل دوری کنید. مواد مخدر و الکل می توانند اوضاع را بدتر کنند، به علاوه آنها می توانند وارد شیر مادر شوند و به کودک شما منتقل شوند.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *