-

تاثیر رنگ ها بر کودکان

تاثیر رنگ ها بر کودکان از موضوعاتی مهم است و باید به آن توجه داشت.

چگونه رنگ‌ها بر مغز کودکان و همچنین خود کودکان تأثیر می‌گذارند؟

بسته به موقعیتی که در آن استفاده می شود، رنگ‌ها می توانند تأثیرات مثبت یا منفی ایجاد کنند. هر رنگی که  در یک اتاق با انتظار ایجاد یک اثر مثبت استفاده می شود، احتمال ایجاد واکنش منفی را به همراه دارد.

قرار گرفتن در معرض تحریکات بیش از حد می تواند باعث تغییر در الگوی تنفس، نبض ، فشار خون و تنش عضلانی شود. از طرف دیگر، محرک های بسیار کم می توانند منجر به اضطراب، بی خوابی، واکنش عاطفی بیش از حد، از دست دادن تمرکز و عصبی شوند.

به عنوان مثال، یک محیط کاملاً سفید منجر به کمبود محرک می‌شود و این، برخلاف انتظار، اثر متعادل یا خنثی ایجاد نمی‌کند.

مطالعات علمی نشان می دهد که رنگ‌ها نه تنها لایه بیرونی مغز بلکه کل سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تأثیر قرار می دهند. طبق سیستم های اندازه گیری نبض، زنان و مردان واکنش متفاوتی نسبت به رنگ‌ها نشان می دهند. مشاهده شده است که نبض کودک بیش فعال در اتاقی که به رنگ آبی یا صورتی رنگ شده آرام می شود.

مشاوره کودک در صادقیه – مشاوره کودک و نوجوان در صادقیه

وقتی رنگ از چشم به مغز منتقل می شود، مغز هورمونی را آزاد می کند که بر احساسات، وضوح ذهن و سطح انرژی تأثیر می گذارد. تأثیرات منفی و مثبت روانشناختی رنگ‌ها بر اساس ترکیباتی که در آن‌ها استفاده می شود، در انسان مشاهده می شود.

در حالی که نوزادان در یک اتاق عمدتا زرد احساس ناآرامی می کنند، اما می توانند در یک اتاق که با ترکیبی از رنگ آبی رنگ آمیزی شده است، آرامش داشته باشند .

قرمز

قرمز غالب‌ترین رنگ در بین همه رنگ ها است. یک محرک قوی است. در مطالعات علمی مشاهده شده است که رنگ قرمز در مقایسه با رنگ آبی تأثیر تحریک کننده تری بر فعالیت بینایی و عملکردهای سیستم عصبی خودمختار دارد.

قرمز تمام توجه ها را به خود جلب می کند و تأثیر رنگ های دیگر را مخدوش می کند. لنز چشم باید تنظیم شود تا بتواند روی قرمز تمرکز کند. نقطه کانونی طبیعی پشت شبکیه است.

پویایی رنگ قرمز به دلیل تبدیل شدن به رنگ صورتی با افزودن رنگ سفید و به دست آوردن ته رنگ نرم و آرام کاهش می یابد. به همین دلیل، باید از استفاده از رنگ قرمز بر روی دیوار اتاق کودکان خودداری شود.

به دلیل تأثیر زیاد و گرم آن، می توان از رنگ قرمز به عنوان لهجه در اتاق کودکان با رنگ بژ، آبی و قهوه ای استفاده کرد. استفاده از رنگ قرمز شدید در اتاق کودک شما که از آن برای مطالعه، بازی با دوستانش و خوابیدن استفاده می کند، می تواند بر کودک شما تأثیر منفی بگذارد. کودکان در اتاق هایی که با رنگ قرمز شدید رنگ آمیزی می کنند، می توانند احساس تنش و پرخاشگری کنند.

زرد

زرد شادترین رنگ در مقیاس رنگ است. این نشان دهنده خرد و مهربانی است. این باعث گرما، شادی، اشتیاق، سرگرمی و الهام می شود. اثر آن به شدت قرمز نیست. زرد نسبتاً رنگ روشن تری دارد و به همین ترتیب دارای اثر طراوت است.

کلینیک مشاوره کودک – کلینیک مشاوره کودک در تهران

از نظر نمادین زرد بیانگر روشنایی ذهنی و معنوی روشنایی روز و ارتباطات است. با توجه به اینکه بر حافظه، انگیزه و توجه نیز تأثیر می گذارد، برای استفاده در اتاق کودکان مناسب است. با این حال، استفاده شدید از آن ممکن است باعث تنش و عصبانیت شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده شدید از رنگ زرد می تواند باعث گریه بیشتر نوزادان شود.

با استفاده از رنگ زرد در ترکیب با آبی و سبز در اتاق نوزادان می توان محیط های آرام و آرام تری را برای کودکان ایجاد کرد.

آبی

آبی، از همه لحاظ کاملاً مخالف رنگ قرمز است. در حالی که رنگ آبی شفاف و مرطوب است اما رنگ قرمز مات و خشک است. از نظر روانشناسی، طبیعت سرد و آرامش بخش آبی قطب مخالف گرما و هیجان قرمز است.

برخلاف رنگ قرمز، رنگ آبی باعث کاهش دمای بدن، فشار خون و ضربان نبض می شود. رنگ آبی به دلیل داشتن رنگ آسمان و اقیانوس، احساس قناعت و راحتی را نیز برمی انگیزد. آبی رنگی است که برای استفاده در اتاق کودکان بسیار توصیه می شود. به خصوص در مهد کودک ها، استفاده از رنگ آبی به انتقال راحت و آرام کودک به خواب کمک می کند.

همچنین به دلیل اثر آرام بخشی که دارد می تواند در کنار کودکان فعال و سرزنده به راحتی استفاده شود. همانطور که در مورد سایر رنگ ها وجود دارد، شما می توانید با رنگ قرمز و زرد اتاق خود را انتخاب کنید و رنگ دیوارهای خود را به رنگ آبی انتخاب کنید.

سبز

سبز، از نظر روانشناختی نشان دهنده سلامتی است و تأثیر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد. رنگ سبز یادآور، آرامش و سکوت است. با توجه به اینکه لنز چشم بر روی شبکیه سبز متمرکز است، سبز آرامش بخش ترین رنگ است.
رنگ زرد در سبز به این رنگ شخصیت زیبایی می بخشد در حالی که آبی آن را گرم می کند. سبز روشن فشار را کاهش می دهد. به طور نمادین سبز نشان دهنده قدرت طبیعت و زندگی است و به همین ترتیب طبیعی ترین، آرامش بخش و متعادل ترین رنگ به حساب می آید. قرمز سیگنال می دهد که “متوقف شوید” خطر وجود دارد، در حالی که سبز سیگنال “عبور ایمن” است و بنابراین تنش را در بدن کاهش می دهد.

از رنگ سبز می توان به راحتی در مهد کودک و اتاق کودک و نوجوان استفاده کرد. استفاده از رنگ سبز در نهالستان ها انتقال آرام و راحت به خواب کودک را تضمین می کند. رنگ سبز می تواند در اتاق نوجوانان برای تقویت موفقیت در مدرسه استفاده شود. آرامش رنگ آبی و شفافیت ذهنی حاصل از رنگ زرد تأثیر خوبی بر روی دانش آموزان خواهد داشت.

نارنجی

نارنجی در مقایسه با قرمز نرم و ساده تر است. این رنگ نشان دهنده خوشبختی، جامعه پذیری، طبیعت برونگرا و همچنین شادی همراه با هیجان قرمز و انرژی زرد است. در غلبه بر خستگی ایده آل است. نارنجی باعث گرما می شود، اشتها را افزایش می‌دهد و به شما کمک می کند تا صبح زود بیدار شوید.

برای استفاده در اتاق کودکان درونگرا که در معاشرت با مشکل روبرو هستند ایده آل است. رنگ نارنجی از نظر جسمی اعتماد به نفس، استقلال و تا حدی رقابت را تقویت می کند. اگر در خانه شما یک اتاق تفریحی جداگانه وجود دارد و کودک شما اوقات خود را با دوستان خود سپری می کند، می توانید به راحتی از سایه های نارنجی در این اتاق استفاده کنید.

بهترین مشاور کودک – بهترین مشاور کودک در تهران

رنگ بنفش

بنفش ترکیبی از قرمز و آبی است که از نظر جسمی و روانی با یکدیگر مخالف هستند. سایه های مختلف آن یادآور شکنندگی، ظرافت و ثروت است. با این حال، گاهی اوقات برخی از طیف های آن می توانند نگران کننده باشند.

بنفش بخشی از مغز را که مربوط به خلاقیت است تحریک می کند. در عین حال اثر آرام بخشی دارد. از طرف دیگر بنفش یک رنگ پیچیده است و از نظر نوع رنگ تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. دختران صورتی و بنفش را بسیار دوست دارند. بنفش رنگی مناسب کودکان است.

رنگ بنفش را می توان به راحتی در اتاق کودکان پیش دبستانی که معمولاً درگیر فعالیت‌های خلاقانه هستند و همچنین اتاق‌های دختران نوجوان برای کمک به مهارت‌های تحصیلی آنها استفاده کرد.

با توجه به اینکه به آرامش جسمی و روحی نیز کمک می کند ، از بنفش و طیف های مختلف آن می توان در اتاق کودکان بیش فعال و بسیار متحرک استفاده کرد.

رنگ صورتی

صورتی که ترکیبی از قرمز و سفید است ، از نظر جسمی بر ما تأثیر مثبت می گذارد. آرامش بخش و گرم است. رنگهای روشن دیگر فقط سبز روشن یا آبی روشن است. صورتی نیز از نظر روانشناسی یک رنگ قوی است. این رنگ نشان دهنده تداوم زندگی و همچنین زنانگی است. این یک اثر عمیقا تسکین دهنده است. رنگ صورتی زیاد می تواند خسته کننده و سرکوب کننده باشد.

استفاده بیش از حد از رنگ صورتی در اتاق کودکان خجالتی و درون گرا مناسب نیست زیرا این رنگ پرانرژی نیست. می تواند منجر به عقب نشینی بیشتر این نوع کودکان شود. رنگ صورتی با زیر رنگ قرمز کمتر می تواند به راحتی در اتاق کودکان فعال و پرانرژی استفاده شود. احساس گرما و آرامش را برمی انگیزد.

رنگ قهوه ای

قهوه ای از قرمز، زرد و سیاه تشکیل شده است. این رنگی است که با طبیعت و جهان ارتباط دارد. قابل اعتماد، گرم و مثبت است.

برخلاف رنگ مشکی، از نظر بسیاری از افراد قابل اعتماد و پشتیبانی است. این می تواند به طور خاص در اتاق نوجوانان استفاده شود. با توجه به اینکه یک رنگ خاکی است تحت تأثیر انرژی قرمز و زرد و جدی بودن رنگ سیاه، می تواند در ایجاد احساس مسئولیت و محافظت در نوجوانان مفید باشد.

رنگی است که با اراده همراه است. قهوه ای به عنوان یک رنگ در خانواده و دوستی نوجوانان تأثیر مثبت دارد. در عین حال آرامش می بخشد. برای دستیابی به موفقیت در تحصیل همزمان با آرامش، می توانید بخشی از اتاق نوجوان خود را در طیفی که دارای زرد است، انتخاب کنید.

علاوه بر این، از رنگ های بژ و کاهی می توان در مهد کودک ها استفاده کرد. این رنگ احساس اعتماد به نفس ایجاد می کند و آرامش بخش است.

تاثیر رنگ ها بر کودکان موضوعی بود که ما در این مقاله به آن پرداخته‌ایم. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های مرتبط با فرزندتان به کلینیک کودک و نوجوان ندای آرامش روان مراجعه نمایید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *