-

تکنیک های زوج درمانی

تکنیک های زوج درمانی – زوج درمانی و کاربرد آن

تکنیک های زوج درمانی، پایداری یک رابطه عاشقانه دشوار است و نیاز به مهارت دارد. مانند اتومبیل که به طور منظم به تعمیر و نگهداری نیاز دارد و چنانچه مشکلی پیش آمد بهتر است. سریعا پیگیری شود تا از عوارض بعدی آن در جاده جلوگیری شود.

جالب است که چقدر آسان و سریع در مورد تعمیر و جلوگیری از مشکلات وسایل نقلیه و خانگی خود خبر داریم. اما وقتی صحبت از روابط عاشقانه می شود از اقدامات اولیه آن خودداری می کنیم تا زمانی که اوضاع بسیار جدی شود.

متاسفانه تعدادی از زوجین هنگامی که به این مرحله یعنی نارضایتی طرفین، روابط ناسازگارانه، پیوند عاطفی ضعیف و درگیری های شدید می رسند. زوج درمانی را امتحان می کنند.

اما این بدان معنا نیست که زوج درمانی می تواند در درمان این مشکلات موثر واقع شود، با این وجود، روشی چالش برانگیز و زمان بر خواهد بود. که نیاز به تعهد و تلاش طرفین دارد.

ندای____آرامش

تصورات غلطی راجع به اینکه زوج درمانی و هدف آن چیست وجود دارد. برخی ممکن است تصور کنند که زوج درمانی تنها برای موارد بسیار جدی از جمله خیانت و اعتیاد که بر رابطه تاثیر می گذارد کاربرد دارد. و قبل از پایان دادن به این رابطه آن را به عنوان آخرین تلاش تلقی می کنند.

عمل زوج درمانی

اگرچه ممکن است عمل زوج درمانی بسته به گرایشات نظری هر فرد متفاوت باشد. اما اصولاً تمامی درگیری زوجین این گونه می باشد:

تمرکز روی یک مشکل خاص ( مثلا مشکلات جنسی ، اعتیاد به اینترنت ، شکاک بودن و یا حسادت)
مشارکت درمانگر در روند درمان رابطه ی دو نفره به جای درمان جداگانه ی هر فرد
مداخلات درمانی مبنی بر راه حل و محور تغییر از همان ابتدای درمان
تعیین اهداف واضح و مشخص برای درمان

زوج درمانی معمولا با چند سوال به صورت مصاحبه، در رابطه با تاریخچه‌ی رابطه، خانواده‌های طرفین، ارزش‌ها و پیشینه‌ی فرهنگی هر یک از آن‌ها شروع می‌شود. البته در برخی شرایط بحرانی درمانگر از شروع جلسات، خیلی زود وارد بخش مشاوره بحران می‌شود. پس از شناخت طرفین رابطه و همچنین تشخیص و بررسی مشکل موجود در رابطه توسط درمانگر، او بر روی روش‌های درمانی تمرکز می‌کند. و برای جلسات مشاوره هدف گذاری و برنامه ریزی می‌کند.
در طور پروسه‌ی مشاوره، درمانگر به زوج کمک می‌کند تا نسبت به آنچه مشکلات را پدید آورده دید پیدا کنند. و همچنین نقش هریک را در این ناکارآمدی مشخص می‌کند. این موضوع به طرفین کمک می‌کند که طور دیگری با یکدیگر و همچنین با رابطه‌شان روبرو شوند.

زوج درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

زوج درمانی نوعی روان درمانی است که در آن یک درمانگر با تجربه های بالینی که اغلب مجوز ازدواج و خانواده درمانی نیز دارد به زوجینی که در یک رابطه عاشقانه درگیر هستند. با حل تعارضات و بهبود روابط به آن ها کمک می کند. زوج درمانی یک نوع رواندرمانگری است که در آن، رواندرمانگر، متخصص در زمینه‌ی ازدواج و خانواده، با سال‌ها تجربه در خصوص زندگی مشترک افراد و مشکلات مرتبط با آن به طرفین یک رابطه عاطفی کمک می‌کند. که دید بهتری به رابطه شان پیدا کنند و مسائل و مشکلات را حل کنند. تا در نهایت رضایت کلی از رابطه شان افزایش پیدا کند.

اهداف زوج درمانی

زوجینی که تعارض و تنش جدی در رابطه خود ندارند اما می خواهند کیفیت رابطه شان افزایش پیدا کند. با این روش می خواهند صمیمیت بیشتری در رابطه داشته باشند.

زوجینی که تنش و اختلاف نظر دارند به طوری که رابطه خوبی با هم ندارند . زوج درمانی به آنها کمک می کند. تا چرخه های ناکارآمدی که در رابطه دارند را بیشتر بشناسند تا بتوانند رفتارهای کارآمدتری داشته باشند و بتوانند تنش ها و اختلافات را برطرف کنند.

تکنیک های زوج درمانی را نزد زوج درمانگر خوب و در کلینیک ندای آرامش روان بیاموزید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه