دسته‌بندی نشده, مقالات

درمان اضطراب اجتماعی

آخرین تحقیقات نشان داده که درمان رفتاری- شناختی بصورت فردی یا گروهی در درمان اضطراب اجتماعی موثر است. هدف این روش تغییر الگوهای فکری و واکنشهای فیزیکی فرد در موقعیتهای اضطراب زای اجتماعی است. با وجود اینکه این روشها امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد بسیاری از مبتلایان به اضطراب شدید اجتماعی معتقدند این روشها در موارد شدیدتر به تنهایی تاثیرگذار نیست و درمانهای دارویی معمولاً نتایج بهتری به دنبال دارد.
البته درمانهای گیاهی بسیاری نیز در اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است که مسلما دریافت این نوع درمانها مستلزم مراجعه نزد متخصص طب سنتی می باشد.
در درمانهای شناختی و رفتاری سعی بر آن است که به فرد آموخته شود :
فکر‌های منفی که ترس از اجتماع را در شما بر ‌می‌انگیزد را از خود دور کنید.
هیچ کس به طور کامل طرد نمی‌شود و هیچ کس به طور مطلق مورد پذیرش جامعه نیست. خوبی و بدی و زشتی و زیبایی مکمل یکدیگرند. هر که روی زمین زیبایی را زیبا بداند زشتی را درست می‌کند هر که بداند که خوبی خوب است، بدی را نمی آفریند. پس زیبایی ذهن و فکر ما هستند . مورد لطف یا قهر گرفتن یک امر طبیعی است پس نترسید و با حضور در مکان‌های عمومی جلسات و مهمانی‌های فامیلی از بودن با دیگران لذت ببرید.
در تمامی موارد آرامش تان را حفظ کنید . یکی از دلایل ترس اجتماع ترس از افتادن در دام درگیری‌های بی‌دلیل است. آرام باشید آرام آرم. سعی کنید خود و دیگران را بشناسید. شناختن دیگران هوشمندی است و شناخت خود فرزانگی. با شناختن دیگران می‌توانید از خوبی آن‌ها بهره‌مند گردید. اما این کار زمانی میسر است که رفتار خونسرد و معقولانه داشته باشید.
واژه اضطراب به حالت روانی و عاطفی اشاره دارد، که ممکن است از یک احساس ناراحتی کوچک به ترس یا وحشت حاد ادامه یابد
ضمن اینکه سعی کنید:
نگرش هایتان را اصلاح کنید
این کار را می‌توان در دو عرصه انجام داد. تغییر انتظارات غیر واقع‌گرانه از خودتان؛ تغییر اداراک تحریف شده خودتان، مبنی بر این که اگر کامل نباشید شما را سرزنش خواهند کرد. تمرین کنید افکار خود منتقدانه از خودتان را جانشین افکار حمایت کننده‌تری از خودتان سازید. مثلا به خودتان بگویید: ” وقتی کسی مرتکب اشتباهی می‌شود، اکثرا می‌توانند از عهده اشتباه خود برآیند “،‌” چقدر خوب بود اگر اوضاع به نحو دیگری پیش می‌رفت، ولی هنوز که دنیا به آخر نرسیده ” ،‌” هیچ کس کامل نیست، من هم همین طور.” 
برای بنای مهارت‌های اجتماعی با گام‌های کوچک و منطقی شروع کنید.
با افرادی که روبه رو می‌شوید، با لبخند و تکان دادن سر سلام کنید. با اطرافیان خود مانند همکلاسی‌های، همکار و یا حتی یک فرد غریبه در اتوبوس و مترو و … که در نزدیکی شماست، دربارة موضوعاتی مانند وضعیت آب دو هوا، شرایط اجتماعی، موضوعات آزاد  و …صحبت کوتاهی کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که محیط های استرس زا برای شما آشناتر شوند و صحبت با  افراد  برای شما طبیعی تر جلوه کند. شرکت در انجمن و گروههای مورد علاقه تان را در نظر بگیرید. هیچ چیز نمی تواند بهتر از کارکردن با یکدیگر در طرحی مشترک ، به شناخت افراد از یکدیگر کمک کند.
درمانهای گیاهی بسیاری نیز در اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار گرفته است که مسلما دریافت این نوع درمانها مستلزم مراجعه نزد متخصص طب سنتی می باشد.
اظهار نظر کنید
با صدایی نسبتا بلند صحبت کنید و نگران نباشید از این که گفته شما کمی تکراری وی ا خسته کننده باشد. در ارتباطات امروزی تماس چشمی، عنصری ضروری در گفتگو محسوب می‌شود. در گفتگو، حالت بدنی هوشیاری و آرام از حالت خشک و غیر منعطف خوشایندتر است .
موضوعی برای گفتن داشته باشید. ازرویدادهای جاری و اخبار جامعه مطلع شوید. اگر شماعلاقه‌ای تخصصی نسبت به موضوعی دارید،‌درباره آن صحبت کنید، به طوری که هم مبتدیان و هم متخصصان بتوانند گفته‌های شما را درک کنند.
 شنونده‌ای مشتاق باشید.
از دیگران پرسش‌های باز پاسخ بپرسید، یعنی پرسش‌هایی که نتوان با گفتن بله یا خیر بدان پاسخ داد. پرسش‌های باز پاسخ با کلماتی مانند ” چرا، چگونه، چی، کی “شروع می‌شود. به کسانی که می‌شناسید سلام کنید. در موقعیت‌های اجتماعی‌، به افرادی که به نظر خجالتی می‌رسند، نزدیک شوید.
تمرین کنید
از هرفرصتی که پیش می‌آید، برای بهبود مهارت‌های اجتماعی تان بهره بگیرید.
author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *