-

راه های درمان از بین بردن دلشوره و اضطراب

راه های درمان از بین بردن دلشوره و اضطراب – کاهش دلشوره و اضطراب

دلشوره و اضطراب ، شاید به ظاهر ساده و بی ضرر باشد. اما پنهانی تمامی اعضای بدن شما را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. و ممکن است در یک لحظه شما را از پا در بیاورد.

نحوه ی زندگی، محیط اجتماع و شرایط اقتصادی در هر منطقه از عوامل مهم بروز استرس در افراد است. امروزه ماشینی شدن کار ها باعث شده است. بیشتر فعالیت ها با نیروی فکری انجام شود و نیروی بدنی کاربرد کمتری پیدا کند.

ندای____آرامش

با تغییر افکار خود کنترل دلشوره را بدست بگیرید

همه چیز از یک فکر شروع می شود که نخستین نشانه اش این است. که احساس می کنید همه عضلات بدنتان گرفته است. اما کنترل کردن این حس در دست شماست.
قبل از هر چیز مانع افکار منفی خود باشید و به آن ها شاخ و برگ اضافه ندهید. آگاهانه افکارتان را تحت کنترل بگیرید و روی آن ها تمرکز کنید.

می توانید برداشت های قابل قبول و مثبت تری را از شرایط بحرانی که برایتان پیش آمده برای خود ایجاد کنید. وقتی توانستید فکر خود را به صورتی دیگر درآورید دلشوره شما هم به همان سرعت تغییر می کند.
در شرایطی که دلشوره به سراغتان می آید اگر تنها باشید بیشتر به این حس دامن می زنید. اما اگر این مواقع وقت خود را با دوستان و افراد خانواده تان بگذرانید. و احساسات خود را با آن ها در میان بگذارید نگرانی هایتان را کم کرده اید و سعی کنید. با شخصی مثبت اندیش و خونسرد دلشوره هایتان را در میان بگذارید.
چرا که در این مواقع فرد خونسرد و مثبت اندیش می تواند با جملاتی مثبت آرام تان کند و دلشوره هایتان را کم کند. سعی نکنید در تنهایی بمانید. و حتماً اطراف خود را در موقعیت های استرس زا شلوغ کنید تا خود را گرفتار افکار منفی نکنید.
ورزش را از یاد نبرید که اگر اکسیژن و هوا ی تازه مدام به شما برسد. تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس شما دارد. و افکار شما را قوی تر خواهد کرد.

علایم فیزیکی دلشوره و اضطراب

لرزش و گرفتگی عضلات یا پرش عضلات
احساس گرفتگی یا پری در ناحیه گلو یا قفسه سینه
نفس تنگی و افزایش ضربان قلب
سبکی سر یا گیجی
عرق سرد و دستان مرطوب
درد‌های عضلانی
خستگی مفرط
مشکلات خواب
علت‌های اضطراب

علایم احساسی  دلشوره و اضطراب

نداشتن احساس راحتی، بی قراری، احساس تحریک پذیری بیش از اندازه
نگرانی بیش از حد
ترس دایم از اینکه اتفاقی بد در حال وقوع است یا احساسی مبنی بر اینکه دنیا به آخر رسیده است.
عدم توانایی در تمرکز و احساس اینکه همه چیز را فراموش می‌کنی
درمان قطعی برای رفع دلشوره وجود ندارد. بلکه رفتار خود شخص است. که می‌تواند بهترین درمان باشد. در زیر به برخی از این رفتار‌های درمانی اشاره می‌کنیم.

کار با شبکه‌های مجازی می‌تواند یکی دلهره آور‌ترین و دور کننده‌ترین عامل آرامش از انسان باشد. حذف اکانت اینستاگرام یا هر شبکه مجازی دیگری بعید نیست. که بتواند مقداری از استرس و حجم نگرانی شما را کاهش دهد.

کنترل دلشوره‌ها با تغییر افکار خود

همه چیز از یک فکر شروع می‌شود که نخستین نشانه اش این است که احساس می‌کنید. همه عضلات بدنتان گرفته است. اما کنترل کردن این حس در دست شماست.
قبل از هر چیز مانع افکار منفی خود باشید و به آن‌ها شاخ و برگ اضافه ندهید. آگاهانه افکارتان را تحت کنترل بگیرید و روی آن‌ها تمرکز کنید.‌
می‌توانید برداشت‌های قابل قبول و مثبت تری را از شرایط بحرانی که برایتان پیش آمده برای خود ایجاد کنید. وقتی توانستید فکر خود را به صورتی دیگر درآورید دلشوره شما هم به همان سرعت تغییر می‌کند.
در شرایطی که دلشوره به سراغتان می‌آید اگر تنها باشید بیشتر به این حس دامن می‌زنید.

اگر این مواقع وقت خود را با دوستان و افراد خانواده تان بگذرانید و احساسات خود را با آن‌ها در میان بگذارید نگرانی هایتان را کم کرده اید. و سعی کنید با شخصی مثبت اندیش و خونسرد دلشوره هایتان را در میان بگذارید.
چرا که در این مواقع فرد خونسرد و مثبت اندیش می‌تواند با جملاتی مثبت آرام تان کند و دلشوره هایتان را کم کند.
سعی نکنید در تنهایی بمانید و حتماً اطراف خود را در موقعیت‌های استرس زا شلوغ کنید تا خود را گرفتار افکار منفی نکنید.
ورزش را از یاد نبرید که اگر اکسیژن و هوا‌ی تازه مدام به شما برسد. تاثیر زیادی در بالا بردن روحیه و اعتماد به نفس شما دارد و افکار شما را قوی‌تر خواهد کرد.

برخی از گزینه های درمان  دلشوره و اضطراب

رفتار درمانی شناختی (CBT). پزشکان معمولا CBT را به عنوان درمان اولیه برای افراد مبتلا به ASD توصیه می کنند. درمان CBT شامل معاینه توسط متخصص بهداشت روانی آموزش دیده برای ایجاد راهکارهای موثر مقابله می باشد.

 ذهن آگاهی یا حضور ذهن. مداخلات مبتنی بر ذهن آگاهی، روشهای مدیریت استرس و اضطراب را آموزش می دهند. این می تواند شامل تمرینهای مدیتیشن و تنفس نیز باشد.

 دارو درمانی. متخصص مراقبتهای بهداشتی ممکن است. داروهای ضدافسردگی یا ضدتشنج را برای کمک به درمان علائم فردی تجویز کند.

درمان CBT برای بیماران مبتلا به ASD معمولا باید توسط متخصص آموزش دیده در طی 6 جلسه هفتگی به مدت 60 تا 90 دقیقه ارائه شود؛

جلسات اضافی را می توان در صورت لزوم به آن اضافه کرد. معمولا درمان استرس و اضطراب شدید، حداقل دو هفته پس از قرارگیری در معرض تروما انجام می شود.

این کار به فرد اجازه کاهش زمان اضافی برای علائم گذرا و سهولت برای محرکهای استرس زای پس از تروما را می دهد. شروع درمان باید نسبت به سایر رویدادهای استرس زای ناشی از تروما تنظیم شود.

اگر حواس بیمار با رویدادها و یا تجربیات مربوط به تروما مانند درد، جراحی، اقدامات قانونی، جابجاسازی یا سایر محرکهای استرس زا پرت شود. آنگاه متمرکز شدن بر درمان برای بیمار سخت خواهد شد.

قراردادن فرد در معرض یادآوری مجدد حادثه به منظور شناخت آن و کاهش اثرات منفی بیماری، بخشی از درمان استرس و اضطراب شدید است.

زمانی اثربخش است که به عنوان تک درمان از نوع درمان‌های شناختی برای درمان استرس و اضطراب شدید در بیماران مبتلا به ASD ارائه شود.

برای برخی بیماران مبتلا به ASD، ممکن است درمان استرس و اضطراب شدید با این روش به چند ماه تأخیر نیاز داشته باشد. که این بیماران دارای علائم زیر هستند:

علائم بیماران ASD

اجتناب و یا پاسخهای گسیختگی شدید، چون این عوارض ممکن است. پاسخهای استرسی شدیدی که ممکن است. با درمان شناختی پیچیده شوند را نشان دهد.

واکنش اولیه به خشم، چون خشم اغلب به تمرینات مواجهه یا در معرض قرارگیری پاسخ بهینه نمیدهد و ممکن است به درمان شناختی پاسخ بهتری بدهد.

واکنش شدید به غم و اندوه، چون درمان‌هایی که فرد را در معرض یادآوری مجدد بیماری قرار می‌دهند. ممکن است سوگواری عادی را پیچیده تر کند.

ریسک قابل توجه به خودکشی، چون این بیماران به مدیریت خودکشی نیاز دارند.

برای بیماران مبتلا به اضطراب و تشویش شدید یا اختلال خواب، درمان کمکی با بنزودیازپین بجای سایر داروها پیشنهاد می‌شود.

برخی داروها برای درمان استرس و اضطراب شدید عبارتند از

خانواده داروهای بنزودیازپین – آزمایشات غیرتصادفی درمان با بنزودیازپین و تجربیات بالینی نشان می دهد. که بنزودیازپین‌ها ممکن است.

برای درمان استرس و اضطراب شدید یا اختلال خواب بلافاصله پس از یک رویداد آسیب زا مفید باشند. استفاده طولانی مدت ممکن است زیان آور باشد.

پروپرانولول – پروپرانولول در خصوص درمان درمان استرس و اضطراب شدید به صورت فوری پس از یک حادثه آزمایش شده است. و در اغلب موارد یک روش درمانی موفق بوده است.

مورفین – چندین مطالعه در زمینه استفاده از مورفین برای درمان استرس و اضطراب شدید انجام شده‌اند. که نشان می‌دهند این ماده با کاهش نوراپی نفرین سبب کنترل درد و ناراحتی در 48 ساعت اول پس از حادثه می‌شود.

پیشگیری از ابتلا به استرس و اضطراب شدید

اجتناب از وقوع رویدادهای آسیب زای روانی، همیشه امکان پذیر نیست. با این حال، روش هایی برای کاهش خطر بروز اختلال درمان استرس و اضطراب شدید پس از وقوع چنین رویدادهایی وجود دارد.

این روش‌ها شامل موارد ذیل هستند:

مشورت با پزشک یا متخصص بهداشت روانی

تقاضای کمک از خانواده و دوستان

درمان سایر اختلالات روانی

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *