-

راه های درمان افسردگی

راه های درمان افسردگی – روش های درمان افسردگی شدید

راه های درمان افسردگی را در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد. کلمه «افسردگی» را این روزها زیاد می‌شنویم، انگار که بخشی از زندگی مدرن شده باشد. افسردگی روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی می‌گذارد. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی 350 میلیون نفر در دنیا از اختلال افسردگی رنج می‌برند. افسردگی، شرایط زندگی خوب و بد سرش نمی‌شود و همه ما ممکن است در هر شرایطی افسرده شویم.

ندای____آرامش

 

افسردگی چیست؟

غمگین بودن طولانی‌ مدت، بی‌علاقه‌گی به اموری که قبلا‌ً دوستشان داشتیم، کاهش تمرکز، خستگی بیش‌ از حد و حالت‌هایی از این دست، می‌توانند نشانه‌های افسردگی باشند. این بیماری، احساسات و افکار و رفتار ما را عوض می‌کند. افسردگی می‌تواند با مشکلات هیجانی و جسمی همراه باشد.

اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت برطرف شود بلکه پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و پایش مداوم می‌خواهد. اما نگران نباشید؛ همه ما می‌توانیم افسردگی را شکست دهیم.

هر چه‌قدر زودتر به داد افسردگی برسیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را درمان کنیم و زمان بیشتری را از زندگی لذت می‌بریم.

اولین قدم برای درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی شدید، شناخت علائم افسردگی است.

افسردگی مقاوم به درمان یعنی چه؟

درصورتیکه برای بیمار دارو تجویز شود، پزشک طی ویزیت‌­های منظم میزان تاثیر دارو را از طریق ارزیابی شدت علائم مورد بررسی قرار می­‌دهد. اگر علائم تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد. یعنی افسردگی به دارو واکنش مثبت نشان داده است. اما این واکنش کافی نیست.

حتی علائم خفیف نیز اثرات زیان­بار روی مغز می­‌گذارد و نه­ تنها احتمال عود افسردگی را بالا می‌­برد. بلکه در واقع بروز آن را تسریع می‌بخشد. اگر افسردگی نسبت به چند دارو، که به­ تنهایی یا در کنار سایر داروها مصرف می­‌شود، واکنش نشان ندهد یا عوارضی در پی داشته باشد که غیر قابل تحمل است، می­‌گوییم افسردگی نسبت به درمان مقاوم است.

برای رفع افسردگی مقاوم به درمان و رفع افسردگی شدید باید حتما به پزشک مراجعه کرد. پزشک به شما می‌گوید که برای درمان افسردگی چه باید کرد و بهترین درمان افسردگی و اضطراب برای شما کدام است.

عوامل افسردگی

تغییر مواد شیمیایی در مغز: مواد خاصی در مغز روی خلق و خوی انسان تأثیر می‌گذارند. به‌ هم‌خوردن تعادل این مواد شیمیایی در مغز از مهم‌ترین دلایل افسردگی است.

ژنتیک: افسردگی می‌تواند ارثی باشد. به عنوان مثال اگر یکی از دوقلوهای همسان دچار افسردگی شود به احتمال 70 درصد دیگری هم مبتلا می‌شود.

شخصیت: کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند، کسانی که نمی‌دانند چطور استرس را مدیریت کنند. یا افرادی که کلاً بدبین هستند بیشتر در معرض افسردگی هستند.

عوامل محیطی: احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی بیشتر است که در معرض خشونت، تبعیض، سوءاستفاده یا فقر هستند.

اما خبر خوب این است که افسردگی در هر سنی که باشد و با هر علتی که داشته باشد، قابل درمان است.

افسردگی چه زمانی به درمان نیاز دارد

هر دوره افسردگی که بیشتر از دو هفته طول بکشد. نیاز به امتحان کردم یکی از راه های درمان افسردگی دارد. هر چه قدر هم درمان زودتر شروع شود، برای فرد مبتلا بهتر است. زیرا بالاترین احتمال بهبودی کامل علائم و پیشگیری از عود افسردگی درصورت درمان زودهنگام اتفاق می‌­افتد. باری که افسردگی بر ردوش فرد می‌گذارد، آن­ قدر سنگین است که می‌تواند اصلی­ ترین دلیل برای نرفتن به سر کار و پایین آمدن میزان فعالیت شود. این بیماری همچنین تاثیر مخربی روی روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسم و کیفیت زندگی می­‌گذارد.

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری دارد

سیگنال­‌های الکتریکی، پیام را از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر مغز می­‌فرستند. این سیگنال‌های الکتریکی با سیگنال­‌های شیمیایی که در سراسر شکاف کوچک بین سلول­های عصبی به هم متصل شده‌­اند، در ارتباط هستند.

داروهای ضد افسردگی روی انتقال­ دهنده‎­های عصبی، مانند نوراپی­نفرین، سروتونین، دوپامین و … که به گروهی از مواد شیمیایی به نام مونو آمین تعلق دارند، تاثیر می‌­گذارند. داروهای ضد افسردگی مانند SSRI، میزان انتقال­ دهنده­ های عصبی را کاهش یا افزایش می‌­دهد. بنابراین به جای انتقال­ دهنده عصبی عمل می­‌کنند یا گیرنده­‌هایی را که مواد شیمیایی عصبی به آن متصل می­‌شوند، تنظیم می‌­کند.

این تغییرات ممکن است ناشی از تاثیر مواد دارویی باشد اما اصلی ­ترین منبع بهبود یافتن فرد نیست. زیرا این تغییرات بسیار سریع اتفاق می‌­افتد. اما شش هفته یا بیشتر طول می‌­کشد تا دارو باعث تسکین علائم شود. محققان بر این باورند علت این تاخیر تشکیل پیوند جدید میان سلول­ های عصبی است که راه را برای انعطاف­ پذیری ذهنی و رفتاری هموار می‌­کند.

تحقیقات نشان می‌­دهد که ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که تحت درمان با داروی ضد افسردگی قرار می­‌گیرند، طی ۶ تا ۸ هفته با بهبود علائم روبه‌­رو می‌شوند. طبق استانداردهای مراقبتی به ­محض رسیدن به مرحله­ بهبودی مصرف دارو باید ۴ تا ۹ ماه دیگر ادامه پیدا کند.

استفاده از درمان‌های مکمل و جایگزین برای درمان افسردگی

درمان‌های مکمل و جایگزین هم از راه های درمان افسردگی هستند که به درمان‌های اصلی کمک می‌کنند. این نوع از درمان می‌تواند شامل مکمل‌های گیاهی و ویتامینی، طب سوزنی و تکنیک‌های ریلکسیشن مثل مدیتیشن، یوگا و تای چی شود. درمان‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها هنوز در درمان افسردگی مورد بحث هستند. مکمل‌های بسیاری وجود دارند که در قفسه‌ها موجود هستند و در بسیاری از موارد کارآمدی آنها از لحاظ علمی ثابت نشده است. اگر علائم افسردگی شما تا حدی به دلیل کمبود مواد مغذی باشد، ممکن است مکمل‌های ویتامینی به شما کمک کند، ولی این کار باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

اگر می‌خواهید که از مکمل‌های گیاهی و طبیعی استفاده کنید. توجه کنید که این مکمل‌ها نیز همانند داروها، می‌توانند تداخلات غذایی و اثرات جانبی داشته باشند. مثلاً جان ورت – یک گیاه خوب برای درمان افسردگی خفیف تا معمولی – می‌تواند با داروهایی مانند رقیق‌کننده خون، قرص‌های ضد بارداری و داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که پزشک شما از مواد مصرفی شما آگاه است.

تکنیک‌های ریلیکسیشن نیز از دیگر راه های درمان افسردگی هستند که علاوه بر کاهش علائم افسردگی، به شما کمک می‌کند. تا استرس خود را کاهش دهید و احساس شادی و نشاط را در خود ایجاد کنید. یوگا، تنفس عمیق، ریلکس‌سازی عضلات تدریجی و مدیتیشن را امتحان کنید.

طب سوزنی یکی دیگر از راه های درمان افسردگی است. که روش آن استفاده از سوزن‌های ریز در نقاط خاصی از بدن با اهداف درمانی است و برخی از مطالعات نتایج نویدبخشی از آن ارائه کرده‌اند. در پایان باید گفت که اگر تصمیم گرفتید که طب سوزنی را امتحان کنید، مطمعن شوید که به یک متخصص مجاز مراجعه می‌کنید.

راه های درمان وسواس

چه زمانی باید برای درمان افسردگی اقدام کرد

هر دوره­‌ی افسردگی که بیشتر از دو هفته طول بکشد. از مزایای درمان برخوردار خواهد شد و هرچه درمان زودتر شروع شود، بهتر است. بالاترین احتمال بهبودی کامل از علائم و پیشگیری از عود افسردگی در صورت درمان زودهنگام اتفاق می­‌افتد. بار افسردگی

 

 آن­‌قدر گران است که اصلی­‌ترین علت نرفتن سر کار و پایین آمدن میزان فعالیت می­‌شود. و تاثیر مخربی روی روابط، زندگی خانوادگی، سلامت جسم و کیفیت زندگی می­‌گذارد.

برای درمان افسردگی چهار روش اصلی وجود دارد: روان درمانی، داروهای ضد افسردگی، نورومدولاسیون و تغییر سبک زندگی که هر کدام به جنبه‌­های مختلف این اختلال می­‌پردازد. افسردگی شدید و مزمن به ترکیب دارو و درمان شناختی رفتاری بهتر جواب می‌­دهد. نشانه­‌هایی نظیر کاهش کج­‌خلقی، افزایش انرژی، پریشانی کم­تر، عادی بودن اشتها، افزایش توانایی تمرکز، بازگشت میل جنسی و داشتن حس بهتر نسبت به خود حاکی از واکنش مثبت افسردگی به درمان است.

همچنین اگر شما امتیاز زیادی در تست سنجش افسردگی گرفتید، توصیه می کنیم برای درمان افسردگی اقدام کنید.

چنانچه می خواهید بدانید “چگونه افسردگی را درمان کنیم” و یا برای رفع افسردگی چه باید کرد، حتما با متخصص این حوزه صحبت کنید.

مرکز درمان افسردگی آرامش روان

مرکز درمان افسردگی آرامش روان در تهران می تواند شما را در بسیاری از مشکلاتتان راهنمایی نماید.

شما می‌توانید برای شناخت راه های درمان افسردگی و بهترین دارو برای استرس و افسردگی از خدمات مشاوره فوری آرامش روان استفاده کنید.

در صورتیکه نشانه‌های افسردگی را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ندای آرامش روان بصورت حضوری و تلفنی از بهترین و محرب‌ترین روانشناسان و روانپزشکان به صورت آنلاین نوبت گرفته و برای درمان افسردگی و یا روان درمانی اقدام کنید. متخصصان به شما کمک می‌کنند تا بهترین درمان افسردگی و اضطراب اعم از بهترین دارو برای استرس و افسردگی یا روان درمانی و یا روش‌های موثر دیگر را انتخاب کنید.

همچنین می توانید جهت درمان افسردگی در نوجوانان، افسردگی در مردان، افسردگی در زنان به مشاوره روانشناسی ندای آرامش روان مراجعه نمایید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *