-

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان برگرفته از رشته روانشناسی بالینی می باشد. فعالیت اصلی این رشته ارزیابی، تشخیص، روان درمانی، آموزش، توانبخشی خانواده و کودک بر اساس مبانی روانشناسی رشد و آسیب شناسی است.

از دیدگاه تحولات منابع انسانی، کودکان، نوجوانان و خانواده ها اقتصادی ترین موضوع برای انواع سرمایه گذاری های آموزشی، درمانی و پیشگیری هستند. بنابراین فراهم کردن یک فرآیند به منظور رشدی سالم در حیطه های شناختی، رفتاری، خلقی، بیولوژیک در طول نسل ها ضرورت و اهمیت ایجاد این رشته را نشان می دهد.

ندای____آرامش

مشکلات کودکان و نوجوانان متاسفانه آمار رو به رشدی در جامعه دارد. آمارها نشان می دهد که مشکلات کودکان و نوجوانان بازتابی از مشکلات خانوادگی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی جامعه است. این مسئله لزوم توجه به غربالگری جهت شناسایی زودرس این مشکلات و مداخله و پیشگیری را ضروری می سازد.

روانشناسان کودک باید ضمن توجه به این موضوع توجه خاصی هم به فضای فرهنگی و تربیتی کودکان، نوجوانان و خانواده هایشان داشته باشند.

ماهیت ارشد روانشناسی گرایش روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

امروزه در جامعه شامل ناهنجاری های زیادی هستیم که بر کودکان ما بسیار تاثیر گذار است. همچنین اختلافات شدید والدین به علم موضوعات اقتصادی، بر سلامت روان کودکان بسیار تاثیر گذاشته است.

اگر یک روز به مراکز مشاوره مراجعه کنید، متوجه می شوید که خانواده های زیادی همراه کودکان خود به آنجا آمده اند و این کودکان دارای مشکلاتی مانند اختلال روانی، اختلال اضطرابی و ترس، اختلال وسواس فکری، اختلال خلقی، اختلال افسردگی، اختلال وسواس جبری، اختلال بیش فعالی، اختلال دفعی، اختلال یادگیری، اختلال گفتاری، مشکلات جنسی و خیلی از مشکلات دیگری هستند که والدین راه حلی برای جلوگیری و درمان آنها ندارند.

نقش تشخیصی- درمان روانشناختی

مشارکت در ارزیابی و تشخیص مشکلات و اختلالات روانشناختی کودکان و نوجوانان
ارجاع تخصصی جمعیت مراجعان به سایر متخصصین
مشارکت در انجام خانواده درمانی و گروه درمانی برای کودکان و نوجوانان در تیم سلامت
اجرا و بومی سازی ابزارهای روان سنجی رایج کودک و نوجوان
پیگیری و مراقبت از کودکان و نوجوانان تحت درمان، زیر نظر متخصص مربوطه

نقش پیشگیری:

داشتن یک برنامه ریزی برای اجرا نمودن موارد آموزشی مربوط پیشگیری به روز ، تشدید و تداوم اختلالات روانی یا آسیب های فردی و اجتماعی برای مدارس و یا خانواده ها
شرکت در اجزا و ارزشیابی برنامه های پیشگیرانه نظام سلامت و مشارکت داشتن در آن
غربالگری اختلالات روانی کودکان و نوجوانان و ارجاع آنان به مراجع درمانی ذیصلاح

نقش مدیریتی:

داشتن یک برنامه منظم برای همکاری در برنامه ریزی، سازماندهی و مدیریت مراکز مرتبط با روانشناسی بالینی کودک و نوجوانان.

جهت روانشناسی بالینی کودک و نوجوان در کلینیک مشاوره آرامش روان در تهران می توانید بصورت تلفنی و حضوری با ما در ارتباط باشید.

درمان اختلال ترس در خواب

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *