-

روانشناسی درمانی چیست؟

روانشناسی درمانی با استفاده از شیوه های گفت و گو، تفسیر، گوش دادن، پاداش دادن و الگو برداری برای درمان طیف وسیعی از مشکلات روانی کمک می کند. درمانگر به افراد کمک می کند تا مشکلات روانی خود را بشناسند. و آن ها را تعریف کنند تا که بتوانند بر آن ها غلبه کرده و سطح سازگاری خود را افزایش دهند.

روانشناسی درمانی و انواع روش های آن

هنگام تصمیم گیری در مورد مشاور یا درمانگر مناسب، درک روشهای درمانی مختلف می تواند مفید باشد. در حالی که همه ی درمانها می توانند مؤثر باشند. ممکن است شما یک رویکرد جذاب تر پیدا کنید، یا بفهمید که برخی رویکردها برای یک حوزه خاص از بهتر از بقیه ی رویکردها است. انتخاب رویکرد به شما، وضعیت تان و درمانگر بستگی دارد.

روشهای درمانی روانشناختی عبارتند از: درمانهای رفتاری متمرکز بر شناخت و رفتارها، درمانهای روانکاوی و روان پویشی متمرکز بر الگوهای روابط ناخودآگاه ناشی از دوران کودکی، درمان انسان گرایانه، توسعه فردی در هنردرمانی، استفاده از هنرهای خلاقانه در روند درمانی و مشاوره زوجین. روانشناسان، معمولاً بعضی از این تکنیک ها را استفاده می کنند.                                                         

برخی از روانشناسان یا روان درمانگران نوعی مشاوره ی یکپارچه را تمرین و انواع خاصی از تکنیک ها را ترسیم و ترکیب می کنند. متخصصان دیگر به روش التقاطی کار می کنند، یعنی از روشهای مختلف برای درمان استفاده می کنند. تعدادی روش درمانی دیگر هم وجود دارد که ممکن است مورد استفاده قرارگیرد.

ندای____آرامش

درمانهای مبتنی بر شناخت و رفتار

روشهای درمانی شناختی و رفتاری، مبتنی بر نحوه ی تفکر شما و یا نحوه رفتارتان است. این روشهای درمانی، بریا غلبه بر مشکات خاص، تغییر افکار و رفتار به کار می رود.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

طرحواره درمانی یا (Schema Therapy)

درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)

رفتار درمانی یا (Behavioural therapy)

درمان شناختی تحلیلی (CAT)

درمان رفتاری دیالکتیکی (DBT)

حساسیت‌ زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد EMDR

شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی  MBCT

روشهای روانکاوی و روان درمانی

روشهای روانکاوی و روان درمانی مبتنی بر افکار و برداشتهای ناخودآگاه فرد است که در دوران کودکی رشد کرده و نحوه ی تاثیر این روشها بر رفتار و افکار آنها است.

درمانهای انسان گرایانه بر توسعه ی فردی، رشد و مسئولیت پذیری متمرکز هستند. این درمان ها به افراد در شناخت نقاط قوت و خلاقیت کمک می کنند.

انواع روان درمانی

روانپزشک کلینیک آرامش روان و دیگر متخصصان سلامت روان از انواع مختلف تراپی استفاده می کنند. انتخاب نوع تراپی به اختلال خاص بیمار و شرایط و اولویت او بستگی دارد. ممکن است تراپیست برای اینکه نیاز های درمان فرد بیمار به بهترین نحو برطرف شود. عناصر مختلف چند رویکرد را با هم ترکیب کند.

درمان شناختی-رفتاری (CBT) به افراد کمک می کند الگو های فکری و رفتاری را که مخرب و زیانبار است بشناسد و تغییر دهد. و به جای آن افکار و رفتار صحیح و مناسب تری داشته باشد. فرد با استفاده از این روش میتواند روی مشکل فعلی و راه حل آن تمرکز کند. در این روش اغلب مهارت های جدید در «دنیای واقعی» تمرین می شود.

درمان شناختی-رفتاری

درمان شناختی-رفتاری در معالجه ی انواع مختلفی از اختلالات مانند افسردگی، اضطراب، اختلالات مربوط به سانحه و اختلال خوردن موثر واقع می شود. مثلا، CBT به فرد دچار افسردگی کمک می کند. تا الگوی فکری و رفتاری منفی را که باعث افسردگی شده بشناسد و تغییر دهد.

تراپی میانفردی (IPT) روش درمان کوتاه مدت است و به بیمار کمک میکند. تا مشکلات میانفردی بنیادین مانند اندوه، تغییر در نقش اجتماعی یا کار، تعارض با افراد خاص و مشکلات مربوط به دیگران را که دردسرساز است درک کند. فرد در این روش، راهکار های سالم برای بروز عواطف و بهبود برقراری ارتباط را یاد میگیرد. معمولا از این تراپی برای درمان افسردگی استفاده میشود.

رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی نوع خاصی از CBT است که به تعدیل عواطف کمک میکند. اغلب از آن برای معالجه ی کسانی استفاده میشود که فکر مزمن خودکشی دارند. یا دچار اختلال شخصیت مرزی، اختلال خوردن و PTSD هستند. در این روش مهارت های جدید ارائه میشود. تا فرد برای تغییر رفتار مخرب یا ناسالم احساس مسوولیت کند. رفتاردرمانی دیالکتیکی هم به صورت فردی و هم گروهی انجام میشود.

روان درمانی پویا

رواندرمانی پویا ناشی از این نظریه است که سلامت روانی و رفتاری تحت تاثیر تجارب کودکی و افکار و احساسات نامناسب قرار دارد که مدام در ناخودآگاه تکرار میشود. فرد برای تقویت خودآگاهی و تغییر الگو های قدیمی با تراپیست همکاری میکند تا او بتواند بهتر زندگی او را تحت کنترل بگیرد.

روانکاوی شیوه ی متمرکز تر رواندرمانی پویا است. معمولا جلسات روانکاوی سه یا بار در هفته یا بیشتر برگزار میشود.
حمایت درمانی از راهنمایی و تشویق استفاده میکند تا به بیمار در خلق منابع خود کمک کند. در این روش به ایجاد عزت نفس، کاهش اضطراب، تقویت مکانیزم کنار آمدن و بهبود عملکرد اجتماعی کمک میشود. رواندرمانی حمایتی در مواجهه ی فرد با مشکلات روانی موثر است که درمقابل ادامه ی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار میدهد.

روش های روان درمانی

سایر روش ها که گاهی از آن درکنار رواندرمانی استفاده میشود عبارت است.

درمان به کمک حیوان. کار کردن با سگ، اسب یا سایر حیوانات برای ایجاد احساس آرامش به مهارت برقراری ارتباط و کنار آمدن با آسیب روحی کمک میکند.

هنردرمانی خلاق. استفاده از هنر، رقص، نمایش، موسیقی و شعر درمانی

بازی درمانی. تا به کودک کمک شود عواطف و احساسات خود را بشناسد و درمورد آن حرف بزند.

روش های روان درمانی ، مشاوره

مشاوره نوعی روان درمانی است که در آن شما با اعتماد به نفس با یک مشاور صحبت می کنید. آن ها به شما کمک می کنند راه هایی برای کنار آمدن با مشکلات زندگی خود پیدا کنید.

مشاوره برای درمان افسردگی

مشاوره برای درمان افسردگی به ویژه برای کمک به مردم در درک دلایل اصلی افسردگی ایجاد شده است. مشاوره برای افسردگی از طریق خدمات درمانی روانشناختی در دسترس است.

این روش درمانی معمولاً به افرادی که افسردگی خفیف تا متوسط دارند و قبلاً درمان های دیگری مانند کمک به خود هدایت شده را نیز انجام داده اند، ارائه می شود.

فعال سازی رفتاری | روش های روان درمانی

فعال سازی رفتاری یکی از روش های روان درمانی است که هدف آن کمک به افراد مبتلا به افسردگی است. تا گام های ساده و عملی در جهت لذت بردن از زندگی دوباره بردارند. هدف این است که به شما انگیزه ایجاد تغییرات کوچک و مثبت در زندگی خود را بدهیم.

شما همچنین مهارت های حل مسئله را یاد خواهید گرفت تا به شما کمک کند. تا با مشکلاتی که در روحیه شما تأثیر می گذارد مقابله کنید. معمولاً حدود 16 تا 20 جلسه به شما پیشنهاد می شود.

درمان بین فردی (IPT)

IPT یک روش روان درمانی است که به افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند مشکلات روابط خود با خانواده ، شرکا و دوستانشان را شناسایی و برطرف کنند.

ایده این روش از روان درمانی این است که روابط ضعیف با افراد زندگی شما می تواند احساس افسردگی در شما ایجاد کند.

افسردگی می تواند به نوبه خود روابط شما با دیگران را بدتر کند.

اگر مبتلا به افسردگی شدید یا هر نوع افسردگی هستید که به درمان های دیگر ، مانند CBT پاسخ نداده است، ممکن است. IPT به شما پیشنهاد شود.

جهت مشاوره روانشناسی درمانی بصورت تلفنی و حضوری با کلینیک مشاوره آرامش روان بصورت ذیل در ارتباط باشید:

شماره تماس: 02144297670 – 02144244916

آدرس: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان ستارخان، بلوار صادقیه شمالی، پلاک 4، واحد 7

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *