-

علت پرخاشگری در نوجوانان

علت پرخاشگری در نوجوانان موضوعی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.

۸ دلیل و 2 راه حل برای کنترل پرخاشگری در نوجوانی

آیا نوجوان شما در خانه نشانه‌های پرخاشگری دارد؟ خب شما تنها نیستید. بسیاری از والدین از فرزندان نوجوان خود شکایت دارند و ادعا می‌کنند آن‌ها چه در خانه و چه بیرون از خانه کاملاً پرخاشگر هستند.

سال‌های نوجوانی مملو از تغییرات فیزیکی و شیمیایی است. این باعث ایجاد سردرگمی و عدم اطمینان در ذهن نوجوانان می‌شود. بعلاوه، در این مرحله، نوجوانان ارزیابی مجدد نقش خود را در جامعه و خانواده شروع می‌کنند.

همه این عوامل در کنار هم می‌تواند منجر به بروز طغیانی پرخاشگرانه در میان نوجوانان شود، که نمی‌دانند چگونه سردرگمی خود را تخلیه یا کانال کنند. همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارد که باعث بروز پرخاشگری در دوران بلوغ می‌شود.

۸ علت پرخاشگری در نوجوانان

در طول سال‌ها، محققان تحقیقات زیادی در مورد پرخاشگری در دوره نوجوانی انجام داده‌اند و آن‌ها توانسته‌اند عوامل مختلفی را شناسایی کنند. برخی از این عوامل به شرح زیر است:

۱. رویداد آسیب زا:

مرگ یا بیماری یکی از عزیزان، طلاق یا آزار و اذیت شدید خواهر و برادر و همسالان بسیار استرس‌زا است و می‌تواند منجر به پرخاشگری در نوجوانان شود. حتی درگیری‌ها و اختلافات مداوم در خانواده، به ویژه در میان والدین، می‌تواند باعث چنین رفتاری شود.

۲. سو استفاده جنسی:

سو ء استفاده جسمی یا جنسی دلیل دیگری برای رفتار پرخاشگرانه در بین نوجوانان است. این سوء استفاده باعث عصبانیت، ناکافی بودن و شرمندگی آن‌ها می‌شود. از آنجا که آن‌ها قادر نیستند در مورد آن با کسی صحبت کنند، این امر به صورت پرخاشگری بروز می‌کند.

۳. اختلالات روانپزشکی:

برخی از نوجوانان ممکن است از اختلالات روانپزشکی رنج ببرند، مانند:

– اختلال دوقطبی
– اختلال هراس
– جنون جوانی
– افسردگی

همه این اختلالات باعث رفتار پرخاشگرانه می‌شود.

۴. اختلالات پزشکی:

چندین مورد از مسائل پزشکی رفتار پرخاشگرانه را در نوجوانان تشدید می‌کند. آسیب مغزی، صرع، عقب ماندگی ذهنی و سندرم تورت از دیگر دلایل رفتارهای مخل و پرخاشگرانه در بین نوجوانان است.

با معاینه و تشخیص پزشکی مناسب، می‌توان این اختلالات پزشکی را درمان کرد و پرخاشگری را کنترل کرد.

۵. اختلالات یادگیری:

نوجوانان مبتلا به اختلالات یادگیری و بیش فعالی مشکلات اجتماعی و عاطفی متعددی دارند. این ممکن است در هنگام پرخاشگری و عصبانیت نوجوان بروز کند.

۶. اعتیاد و سو مصرف :

بسیاری از نوجوانان مواد مخدر و الکل را آزمایش می‌کنند. با این حال، وقتی معتاد می‌شوند یا مرتباً  مصرف الکل و مواد مخدر را شروع می‌کنند، می‌تواند منجر به یک رفتار پرخاشگرانه شود.

۷. استرس پذیرفته شدن:

نوجوانان مشتاق پذیرش و عضویت در یک گروه هستند. اگر این اتفاق نیفتد، می‌تواند باعث درد و خشم شود و منجر به یک رفتار پرخاشگرانه شود.

۸. عزت نفس پایین:

برخی از نوجوانان از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند و سعی می‌کنند با پرخاشگری این مسئله را بپوشانند. این امر به ویژه هنگامی صادق است که آن‌ها در ردیف همسالان خود باشند.

 

خشم و عصبانیت در نوجوانان

2 راه حل برای پرخاشگری نوجوانان:

خوشبختانه، شما به عنوان یک والد یا مراقب، گزینه‌های مختلفی برای مدیریت و کنترل پرخاشگری نوجوانی دارید.

برخی از این موارد به شرح زیر است:

۱. مشاوره:

نوجوان خود را برای مشاوره فردی پیش مشاور ببرید. صحبت با متخصص آموزش دیده و دارای مجوز توصیه می‌شود. این می‌تواند نوجوان شما را وادار به مسئولیت رفتار خود کند و همچنین مشکلات روابط خود را حل کند.

۲. مشاوره خانواده:

می‌تواند ایده خوبی باشد که تمام خانواده را در مشاوره مشارکت دهید. صحبت با یکدیگر و راهنمایی توسط درمانگران متخصص و آموزش دیده می‌تواند بسیار مفید باشد.

ما در کلینیک ندای ارامش روان این امکان را برای شما فراهم کرده‌ایم که بتوانید در این مسائل مشاوره گرفته و مشکلات خود را حل کنید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی