-

معرفی انواع روانشناسی

معرفی انواع روانشناسی

معرفی انواع روانشناسی یک رشته کاربردی است که رفتار و فرایندهای ذهنی انسان را بر یافته‌های علمی و تحقیقات مطالعه می‌کنند. در واقع رفتار انسان مجموعه فعالیت‌ها و اعمالی است که می‌توان آنها را مشاهده و اندازه گیری کرد.

از جمله این فعالیت ها می‌توان به صحبت کردن و راه رفتن و همچنین فعالیت‌های ذهنی که نمیشود به صورت مستقیم آنها را دید اشاره کرد. برخی فعالیت های ذهنی مانند تفکر، ترس و هیجان که از سنین خردسالی تا بزرگسالی همراه انسان است از جمله این موارد می باشد.

روانشناسی علمی است که نیازهای طبیعی انسان را درک می‌کند و در نظر می‌گیرد و پیچیدگی های زندگی امروز مردم را مطالعه می کند. در واقع روانشناسی علمی است که به بررسی دروغ هایی که انسان به خودش می گوید و برای تعیین حد و مرز های است. که برای خود قائل می شود که انسان با شناخت آن و صداقت داشتن با خود می تواند بسیار مشکلاتش را حل کند.

ندای____آرامش

تعریف علم روانشناسی چیست؟

در جواب اینکه روانشناسی چیست باید گفت روانشناسی علم بسیطی است. و وجود شاخه های مختلف روانشناسی نشانگر اهمیت این رشته است.

از یک سو رفتارهای انسان متفاوت است و از طرف دیگر این رفتارها در سنین مختلف و در زمان های مختلف به صورت متفاوتی نمایان میشود و برای شناخت انسانها در سنین و زمانهای مختلف، نیازمند آگاهی از روان آنها ست.

با توجه به اینکه “روانشناسی” بر بسیاری از وجوه زندگی ما اثر میگذارد، شایسته است. حتی کسانی که در پی کسب تخصص در این رشته نیستند. آگاهی مختصری از این دانش پویا داشته باشند.

آگاهی از اینکه مقدمات روانشناسی چیست به شما کمک میکند تا بفهمید چرا افراد به شیوه های معینی می اندیشند و عمل می کنند.

گرایش ها

روانشناسی یک رشته تقریباً جدید است که هنوز به تکامل کافی نرسیده است. انجمن روانشناسی آمریکا تا به حال 53 زمینه مختلف روانشناسی را معرفی کرده است. اما به علت تفاوت رفتار های انسان و تنوع زمینه هایی که در حال به وجود آمدن است. ممکن است این تعداد بیشتر نیز شود. به علت ارتباط روانشناسی با موضوعاتی مثل زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی، رشته های جدید کاربردی این علم در حال شکل گیری است. رشته هایی که تکامل بیشتری پیدا کرده اند در خیلی از مراکز آموزشی تدریس می شوند..

روان‌شناسی به چند دسته تقسیم می‌شود:

روان‌شناسی بالینی

روان‌شناسان بالینی به ارزیابی، تشخیص و درمان بیمارانی می‌پردازند که از بیماری‌های ذهنی و ناراحتی‌های روانی رنج می‌برند. این گروه از روان‌شناسان همچنین روان‌درمانی انجام می‌دهند و طرح‌های درمانی مناسب را تهیه می‌کنند.

روان‌شناسان بالینی غالباً در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های سلامت روان و مطب‌های شخصی فعالیت می‌کنند. آنان در زمینه تکنیک‌های مختلف درمانی آموزش می بینند و برخی برای درمان اختلالهای خاص تخصص می گیرند یا بر روی گروه خاصی از افراد کار میکنند. برای مثال روانشناس بالینی می تواند در زمینه هایی مانند درمان اختلال سوءمصرف مواد، سلامت روان کودکان، فوبیا و ترس ، سلامت روان بزرگسالان یا سلامت روان سالمندان تخصص بگیرد.

روان‌شناسی سلامت

تمرکز اصلی در روان‌شناسی سلامت بر تاثیر روان‌شناسی، زیست شناسی، گروه‌های اجتماعی و رفتار بر رفاه، ابتلا به بیماری و سلامتی عمومی است. هدف روان‌شناسان سلامت به حداکثر رساندن رفاه مراجعین و بهبود سلامت روانی و جسمی است. برخی متخصصین روان‌شناسی سلامت کارهای بالینی انجام می‌دهند و به ارزیابی وضعیت و درمان مراجعینی می‌پردازند که به دلیل ابتلا به بیماری‌های گوناگون نیاز به کمک دارند. این کار بالینی می‌تواند شامل روان‌درمانی، انجام ارزیابی‌های روانی، آموزش تکنیک‌های مقابله‌ای مختلف و رفتارهای سالم باشد.

روان‌شناسی شناختی

روان‌شناسان شناختی به بررسی چگونگی تفکر انسان‌ها می‌پردازند و موضوعاتی همچون تصمیم‌گیری و حل مسئله را مورد توجه قرار می‌دهند. این گروه از روان‌شناسان به چگونگی پردازش، یادگیری، ذخیره، بازشناسی و استفاده اطلاعات در مغز علاقه‌مندند.

روان‌شناسان شناختی در مکان‌های گوناگونی مانند دانشگاه، مراکز پژوهشی، مراکز توانبخشی، بیمارستان‌ها، اداره‌های دولتی و مطب‌های خصوصی فعالیت دارند. متخصصین این حوزه غالباً وظایف و مسئولیت‌های مختلفی مانند انجام پژوهش و کار با بیماران را انجام می‌دهند.

روان‌شناسی مشاوره

روان‌شناسان مشاور، روان‌درمانی را برای درمان اختلالات روانی، مشکلات رفتاری، رفع مشکلات بعد از خیانت ، مشکلات عاطفی، مشاوره قبل از ازدواج، مدیریت استرس، افزایش اعتماد به نفس و مشکلات مرتبط انجام می‌دهند. این گروه از متخصصین وجوه اشتراک بسیاری با روان‌شناسان بالینی دارند.

روان‌شناسی میان فرهنگی

روان‌شناسان میان فرهنگی به بررسی تفاوت‌های ان‌سانها در گستره فرهنگ‌های مختلف و تاثیر وابستگی‌های فرهنگی بر رفتار می‌پردازند. آنان غالباً به کنکاش در این موضوع می‌پردازند که چگونه جنبه‌های مختلف رفتار می‌تواند جهانی یا در میان فرهنگ‌های گوناگون متفاوت باشد.

روان‌شناسی رشد

روان‌شناسان رشد درباره رشد انسان در طول عمر تحقیق می‌کنند. برخی روان‌شناسان رشد بر دوره خاصی از زندگی، مثلاً کودکی اولیه، نوجوانی، بزرگسالی یا سالمندی متمرکز می‌شوند. این گروه از متخصصین وظایفی مانند ارزیابی کودکان دچار ناتوانی یا تاخیر رشدی، بررسی مشکلات مربوط به بالا رفتن سن و مطالعه چگونگی اکتساب مهارت‌های زبانی را انجام می‌دهند. برخی روان‌شناسان رشد بر پژوهش متمرکز می‌شوند و دانش ما را از مسائلی که ممکن است در طول عمر در ارتباط با رشد پیش بیاید، افزایش می‌دهند. متخصصین دیگر در حوزه کاربردی فعالیت می‌کنند و با بیمارانی کار می‌کنند. که برای مقابله با مشکلات رشدی نیاز به کمک دارند.

روان‌شناسی تربیتی

روان‌شناسان تربیتی به بررسی فرایندهای تربیتی و چگونگی یادگیری می‌پردازند. تدوین راهبردهای آموزشی و آموزش تکنیک‌ها در حیطه وظایف روان‌شناسان تربیتی قرار می‌گیرد. برخی روان‌شناسان تربیتی ناتوانی‌های یادگیری یا استعدادهای درخشان را مطالعه می‌کنند.

این گروه از متخصصین به بررسی تاثیر عامل‌های اجتماعی، شناختی و هیجانی بر فرایندهای یادگیری می‌پردازند. برخی متخصصین این حوزه در شناسایی و مدیریت مشکلات بالقوهای تخصص می‌گیرند که ممکن است یادگیری کودکان را مختل کند.

روان‌شناسی محیطی

روان‌شناسان محیطی ارتباط بین انسان و محیط های اطرافش، شامل محیط‌های طبیعی و محیط‌های ساخته شده را بررسی می‌کنند. فعالیت در پروژه‌های حفاظت منابع که به منظور محافظت از گونه‌های در معرض خطر انجام می‌شود و بررسی روش‌هایی برای متوقف کردن گرمایش جهانی در حیطه فعالیت‌های روان‌شناسان محیطی قرار می‌گیرد.

روان‌شناسی فروش و بازاریابی

روان‌شناسان فروش و بازاریابی در زمینه رفتار مشتری تحقیق می‌کنند و راهبردهای بازاریابی را برای ارتقاء کسب و کار تدوین می‌کنند. این گروه از روان‌شناسان به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کنند تا بهتر متوجه شوند که چه عامل‌هایی مشتری را به خرید محصولات و بهره گیری از خدمات ترغیب می‌کند.

روان‌شناسان فروش و بازاریابی در زمینه چگونگی واکنش خریداران به پیام‌های بازاریابی، تحلیل راهبردهای تصمیم‌گیری و نقش هیجانات و احساسات در انتخاب محصولات تحقیق می‌کنند. این گروه از متخصصین در تهیه پیام‌های بازاریابی، شناسایی مخاطبین هدف و توسعه محصولات جذاب برای مشتریان خاص به صاحبان کسب و کارها کمک می‌کنند و به آنان آموزش می‌دهند که دیدگاه‌ها و نظرات درباره محصولات و برندها چگونه شکل می‌گیرد و تغییر می‌کند.

روان‌شناسی صنعتی ـ سازمانی

روان‌شناسان صنعتی ـ سازمانی به بررسی رفتار در محل کار، برای مثال چگونگی انتخاب بهترین کارمند برای یک شغل خاص و روش‌های افزایش بهره‌وری کارکنان می‌پردازند. روان‌شناس صنعتی ـ سازمانی با بهره‌گیری از دانش خود در زمینه اصول روان‌شناختی، ارزیابی‌هایی را برای غربال‌گری متقاضیان مشاغل تعیین شده طراحی می‌کند.

این گروه از روان‌شناسان گاهی برنامه‌های آموزشی خاصی را برای کارکنان فعلی به منظور افزایش دانش، به حداکثر رساندن کارآمدی و به حداقل رساندن آسیب تدوین می‌کنند. همچنین از روان‌شناسان صنعتی ـ سازمانی خواسته می‌شود. تا کسب و کارها را در سطح سازمانی ارزیابی کنند و روش‌های جدیدی را برای کاهش هزینه‌ها، بهبود کارایی و افزایش رضایت و حفظ کارکنان بیابند.

روان‌شناسی شخصیت

روان‌شناسان شخصیت جنبه‌های متفاوت شخصیت و تاثیر ویژگی‌های فردی بر رفتار و زندگی را مطالعه می‌کنند. پژوهشگران حوزه روان‌شناسی شخصیت به طیف وسیعی از موضوعاتی علاقه‌مندند که به نحوی می‌تواند در زندگی روزمره کاربرد داشته باشد.

برای مثال روان‌شناسان شخصیت به بررسی چگونگی شکل‌گیری شخصیت و امکان‌پذیر بودن تغییر دادن آن می‌پردازند. همچنین بررسی می‌کنند که آیا ویژگی‌های شخصیتی خاص می‌تواند پیآمد ابتلا به اختلال‌ها یا بیماری‌های معین باشد یا خیر. به علاوه این گروه از متخصصین تاثیرات شخصیت بر تصمیم‌گیری و عامل‌های بسیاری را که بر رشد و شکل‌گیری شخصیت اثر می‌گذارد، مورد توجه قرار می‌دهند.

روان‌شناسی مدرسه

روان‌شناسان مدرسه برای مقابله با مشکلات هیجانی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری در مدرسه به کودکان و نوجوانان کمک می‌کنند. متخصصین این حوزه از روان‌شناسی نقش مهمی را در سیستم آموزشی به عهده دارند و معمولاً با والدین، آموزگاران، دانش آموزان و دیگر کارکنان مدرسه در ارتباطند و با آنان همکاری می‌کنند. تا از سلامت، ایمنی، کارآمدی و حمایت‌کننده بودن محیط یادگیری اطمینان حاصل کنند.

کودکانی که با مشکلات خاصی دارای ماهیت رفتاری، هیجانی یا تحصیلی دست و پنجه نرم می‌کنند. با بهره‌گیری از راهنمایی مشاور مدرسه می‌توانند برنامه موثری را برای غلبه بر مشکل خود بیابند. روان‌شناسان مدرسه مدیریت رفتاری یا مداخله مستقیم را در صورت لزوم انجام می‌دهند. یا صرفاً از کودکان حمایت می‌کنند. و به دانش آموزانی که نیاز دارند با کسی صحبت کنند، مشاوره می‌دهند.

روان‌شناسی اجتماعی

روان‌شناسان اجتماعی رفتار گروه‌ها را مطالعه می‌کنند. و به بررسی چگونگی رفتار انسان‌ها در جایگاه‌های اجتماعی و تاثیر گروه بر رفتار فردی می‌پردازند. روان‌شناس اجتماعی درباره طیف وسیعی از موضوعات شامل نگرش ها، تعصب، ارتباط، روابط میان‌فردی، پرخاشگری و ترغیب تحقیق می‌کنند.

برخی روانشناسان اجتماعی تحقیقات بنیادی گسترده‌ای را انجام می‌دهند. که برای افزایش درک و دانش ما از رفتار اجتماعی طراحی شده است. برخی روان‌شناسان اجتماعی نیز از دانش و مهارت‌های خود برای تاثیرگذاری بر رفتار انسان بهره می‌گیرند. تا به این ترتیب گروه‌هایی سالم‌تر و کارآمدتر را پرورش دهند.

جهت مشاوره با بهترین روانشناسان تهران بصورت تلفنی و حضوری با کلینیک ندای آرامش روان ارتباط برقرار نمایید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *