دسته‌بندی نشده, مقالات

نظریه یادگیری اجتماعی

نظریه یادگیری اجتماعی بر این حقیقت تأکید دارد که رفتار پرخاشگرانه مانند دیگر رفتارهای اجتماعی آموخته می شود، روانشناسان اجتماعی پافشاری می کنند که پرخاشگری یک رفتار اجتماعی است که در نتیجه پاداش و تنبیه و نیز از طریق تقلید از الگو ها اموخته می شود.
به همین دلیل از لحاظ اجتماعی پرخاشگری نه تنها قابل آموزش است، بلکه قابل کنترل و پیشگیری است و در تأیید این عقیده دلایل بسیاری اورده شده است.
الف)- دشمنی حیوانات بایگدیگر فطری نیست بلکه اموختنی است.
ب )- وجود y)) اضافی دلیل بر ذاتی بودن پرخاشگری نیست، بلکه افرادی که دارای این الگوی کوروموزمی هستند، دارای اندامی درشت ، قوی و بلند بوده و همین امر از نظر اجتماعی سبب گزینش انان به کارهای خشن می شود، مدت ها بود که تصور می شد که کروموزم y اضافی ، مردان را به طرف ابر مرد بودن و بسیار پرخاشگر بودن سوق می دهد.
مطالعات دقیق با زندانیان دارای الگوی کوروموزمی xyy مشخص کرد که اغلب انها در جنایاتی غیره خشونت بار مثل سرقت اتومبیل، دزدی، و گزارش های نادرست به پلیس دستگیر شدند و تنها تعداد کمی مرتکب جنایت خشونت امیز شده بودند.(اون، 1972) ممکن است مردان دارای الگوی کوروموزمی xyy نه به علت بالا بودن پرخاشگری بلکه به علت کم هوشی بیشتر زندانی شده باشند.(ویت کین ، 1976)
ج )- تحریک الکتریکی هیپوتالاموس حیوان وقتی باعث رفتار پرخاشگرانه می شود که در برابر حیوان ضعیفتر از خود قرار گیرد، اگر در برابر حیوان قویتر از خود قرار گیرد واکنش او فرار و ترس است. شناخت دراین میان نیز مؤثر است ممکن است فردی که با کلمه توهین امیزی عصبانی می شود، فرد دیگری نشود.اگر ذاتی بود باید هر دو عصبانی می شدند.
د )- تحقیقات برکوویتز (1986) نشان می دهد که مشاهده ابزار الات پرخاشگری در شخص مشاهده کننده حالت پرخاشگرانه را برمی انگیزد، او عقیده دارد که وجود محرک های خشونت و پرخاشگری ارتباط مستقیمی با ارتکاب خشونت دارد، هر چه میزان حضور این محرک ها برای فرد بیشتر وجود داشته باشد، میزان خشونت و مبارزه جویی او نیز بیشتر خواهد شد.
author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *