-

هذیان گویی کودکان در خواب

هذیان گویی کودکان در خواب

هذیان گویی کودکان در خواب یا حرف زدن در خواب اتفاق معمولی است که معمولا در کودکان بیشتر است. ریشه حرف زدن در خواب هم مانند بسیاری از بیماری های دیگر در استرس خلاصه میشود. زندگی کردن در شرایط پر تنش باعث میشود. که کودکان نتوانند حرفهای خود را در طول روز بیان کنند. بنابراین این حرفها را در طول خواب شبانه به زبان می آورند.

ندای____آرامش

حرف زدن در خواب در افراد و شرایط مختلف متفاوت است. اما اصولا در خواب عمیق یعنی مرحله 3 و 4 خواب اتفاق می افتد که شخص به گونه ای حرف می زند. که گویی در رویا است فقط در موارد حاد مانند بیداری عمل می کند. بیشتر افراد از آنچه در خواب می گویند بی اطلاع هستند و حتی ناراحت می شوند. گاهی ممکن است این افراد علاوه بر حرف زدن دست و پای خود را نیز حرکت داده و یا حتی در خواب راه بروند. گاهی هم با اضطراب از خواب بیدار می شوند اما صبح روز بعد همه چیز فراموش می شود.
حرف زدن در خواب بسیار بی ضرر است.
علت این مساله هنوز کاملا معلوم نیست اما به نظر می رسد بیشتر در افرادی وجود دارد. که تحت فشارهای روحی هستند یا به دلایل دیگری بیمارند. حرف زدن در خواب ممکن است. در کودکان با ترس های شبانه مرتبط باشد و در بزرگسالان با خرخر.

واقعیت حرف زدن در خواب

اداء حرف یا صدا در طول خواب بدون آگاهی از آن، به صحبت کردن در خواب معروف است. این یک مشکل غیرمعمول خصوصاً در کودکان نیست هم چنین این حالت را خواب گفتاری می گویند. و می تواند در هر مرحله از چرخه ی خواب رخ دهد.

همچنین این واقعیت وجود دارد که هر چه خواب سبک تر باشد. سخنان قابل فهم تر هستند گفته شده است که در مراحل اولیه ی خواب افراد ممکن است. مکالمات کاملی داشته باشند، در حالی که در خواب عمیق تر این امکان وجود دارد. که این سخنان به ناله و کلمات بی معنی محدود شوند.

بیشتر افرادی که در حین خواب صحبت می کنند به این واقعیت آگاهی ندارند. عواملی که اغلب باعث حرف زدن در خواب می شوند شامل: اختلالات اضطرابی، فشار و تب هستند در اغلب موارد، این اختلال جدی نیست و می تواند در طول زمان و یا با افزایش سن حل شود.

البته، گاهی اوقات با دیگر اختلالات خواب همراه می شود و این تنها زمانی است که می تواند به امری جدی تبدیل شود تحقیر اجتماعی اغلب جدی ترین پیامد حرف زدن در خواب یا خواب گفتاری است به این دلیل که اطلاعات ناخواسته ای بیان می شود.

چه عواملی باعث حرف زدن خواب می شود

1- ژنتیک

متخصصان نمی توانند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را بیان کنند. اما مطالعات پزشکی نشان داده است که این مسئله می تواند ریشه ژنتیکی داشته باشد. مطالعه انجام شده بر روی دوقلو ها که معمولا در خواب صحبت می کردند نشان داد که والدین آن ها نیز هذیان گویی در خواب داشته اند.

2- کمبود خواب

تقریبا هر کسی صحبت کردن در خواب را تجربه می کند اما برخی از عوامل به ویژه کم خوابی، می تواند منجربه آن شود. متخصصین پزشکی معتقدند که اکثر افراد هنگام استرس یا کم خوابی، در خواب صحبت می کنند زیرا کم خوابی بر مغز تاثیر گذاشته و بر کیفیت خواب نیز موثر واقع می شوند.

3- اختلالات خواب

صحبت کردن در خواب به خودی خود یک اختلال محسوب می شود که به ” خواب گفتاری ” معروف است. صحبت کردن هر زمانی ممکن است برای افراد رخ دهد. اما افراد مبتلا به اختلالات خواب، اطرافیان خود را با برخی از صدا ها آزار می دهند. پزشکان معتقدند که بین خواب سخنی، راه رفتن در خواب و کابوس ارتباطی وجود دارد .

4- دارو های خاص

برخی از داروها وجود دارند که باعث اختلال در خواب به عنوان یک عارضه جانبی می شوند. داروهایی که می توانند منجر به برخی از رفتارهای خواب، از جمله صحبت کردن در خواب شوند. معمولا بر کنترل عضلات هنگام خواب تاثیر می گذارند. با افزایش حجم عضلات و غیر ارادی شدن آن ها ممکن است. در خواب لگد بزنید، مشت بزنید، راه بروید و صحبت کنید. برخی از داروهای رایج مانند دارو های ضد افسردگی، می توانند باعث این اختلال شوند.

5- اختلال رفتار خواب(REM)

خواب دیدن فعال به عنوان یک اختلال محسوب می شود. این مرحله از خواب تقریبا 20-25 درصد از کل زمانی را که درخواب می گذرانیم را شامل می شود و برای مغز زمان فعالی است . در طی این مرحله، چشم ها حرکت می کنند، فشار خون بالا می رود ، ضربان قلب افزایش میابد و فعالیت موج مغزی شبیه بیدار شدن است .

بدن در حین REM در حالت استراحت و تقریبا فلج باقی می ماند که مانع از خواب کامل می شود. افراد در این اختلال نه تنها صحبت می کنند بلکه می توانند از خود خشونت نشان دهند یا حتی برای حرکت در تخت خواب از جای خود بلند شوند.

6- تب

صحبت کردن هنگام داشتن تبی شدید کاملا رایج است زیرا بدن و مغز معمولا خسته شده اند. آن ها معمولا به جای تنظیم ساعات بدن تمام انرژی خود را برای تقویت سیستم ایمنی می گذارند بنابراین طی این عمل ، درخواب صحبت خواهید کرد.

7- اختلال در خوردن غذا

اگر در خواب صحبت می کنید ممکن است لازم باشد به درون خود نگاه کنید، به خصوص اگر افزایش وزن غیر قابل توجهی دارید. این اختلال هنگامی رخ می دهد که افراد در حالی که خواب هستند غذا می خورند، آن ها حتی میتوانند به داخل آشپزخانه بروند و یک وعده کامل غذایی را هنگام خواب تهیه کنند بدون آنکه متوجه باشند.

8- استرس عاطفی، اضطراب و افسردگی

کسانی که الگوی خواب نامنظمی دارند ، هنگام خواب بیشتر صحبت می کنند. این امر می تواند به این دلیل باشد که مغز در خاموش شدن هنگام شب مشکل دارد و چرخه خواب را مختل می کند یا ممکن است ذهن ناخودآگاه مشغول فعالیت باشد .

9- وحشت شبانه

وحشت شبانه در خواب بیشتر به کودکان مربوط می شود اما ممکن است در بزرگسالان نیز رخ دهد. در هنگام وحشت شبانه ، ممکن است فرد بیدار به نظر برسد . آن ها می توانند فریاد بزنند ، گریه کنند، جیغ بکشند ، لگد بزنند و دعوا کنند. وحشت شبانه معمولا در فاز حرکت سریع چشم رخ می دهد. فرد در صبح روز بعد، آنچه را که در وحشت شبانه تجربه کرده است بعید است که به خاطر آورد.

10- اختلال سلامت روان

اختلالات سلامت روان اغلب با اختلالات خواب نیز مرتبط است . در این مرحله دانشمندان نمی توانند تشخیص دهند که آیا مشکل سلامت روان منجر به این اختلال شده است یا ابتلا به اختلال خواب درنهایت می تواند منجر به چالش های سلامت روان شود.

11- مصرف مواد مخدر و محرک

موارد درمان

حتما با یک متخصص اطفال مشورت کنید .

برنامه روزانه کودکتان را بررسی کنید و به مدت زمان دقیق خواب او توجه نمایید .

برنامه خواب کودکتان را به گونه ای تنظیم کنید که هر شب در زمان مشخصی به بستر برود و اجازه ندهید آخر هفته ها بیشتر از زمان تعیین شده بخوابد .

حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون ، رادیو ، کامپیوتر را خاموش کنید . تحریکات تصویری و شنیداری کمی قبل از خواب ساعت ها ذهن را فعال نگه می دارد ازاین رو از یک خواب مطلوب جلوگیری می کند

به کودک اجازه تماشای برنامه های خشونت بار را ندهید زیرا منجر به بی قراری و کابوس های شبانه می شود .

مراقب باشید در آخرین ساعات شب خوراکی ها و نوشیدنی های کافئین دار و حاوی مواد قندی نخورند.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *