دسته‌بندی نشده

اختلال افسردگی نامعین

ملاک‌های تشخیصی DSM-IV-TR در مورد اختلال افسردگی نامعین (NOS) (Depressive disorder not otherwise specified):

طبقه اختلال افسردگی نامعین، شامل اختلالاتی با خصایص افسردگی است که واجد ملاک های مربوط به اختلال افسردگی اساسی، اختلال دیس‌تایمی، اختلال انطباق همراه با خلق افسرده، یا اختلال انطباق همراه با مخلوط خلق افسرده و اضطراب نباشد. گاه علائم افسردگی ممکن است به صورت جزئی از یک اختلال اضطرابی نامعین، تظاهر کنند. نمونه‌های اختلال افسردگی نامعین، از این قرار است:

  1. اختلال ملال پیش قاعدگی: در اکثر دوره‌های قاعدگی در طول سال گذشته مرتباً در آخرین هفته از مرحله زرده‌ای علائم (مثل خلق آشکارا افسرده، اضطراب آشکار، تزلزل آشکار در حالت عاطفی، و کاهش علاقه به فعالیت‌های همیشگی) پیدا شود (و در عرض چند روز نخست قاعدگی فروکش یابد). این علائم باید به قدری شدید باشد که مخل فعالیت‌های شغلی، تحصیلی یا معمول فرد شده باشد و پس از قاعدگی حداقل به مدت یک هفته کاملاً از بین برود.
  2. اختلال افسردگی فرعی: دوره‌هایی با علائم افسردگی به مدت حداقل دو هفته، ولی برخی از آن پنج موردی را که لازمه اختلال افسردگی اساسی است، ندارد.
  3. اختلال افسردگی عودکننده گذرا: دوره‌های افسردگی‌ای که دو روز تا دو هفته طول می‌کشد در طول ۱۲ ماه لااقل ماهی یکبار پیدا می‌شود (بی‌آنکه ارتباطی با دوره قاعدگی داشته باشد).

۴. اختلال افسردگی پساسایکوتیک اسکیزوفرنی: دوره افسردگی اساسی‌ای است که طی مرحله باقیه‌ای اسکیزوفرنی رخ می‌دهد.

  1. دوره افسردگی اساسی‌ای که بر اختلال هذیانی، اختلال روانپریشی نامعین، یا مرحله فعال اسکیزوفرنی سوار شده باشد.

6. موقعیت‌هایی که در آن‌ها بالینگر به این نتیجه می‌رسد که نوعی اختلال افسردگی وجود دارد، منتها نمی‌تواند معین کند که آیا اولیه است، یا ثانویه به یک بیماری طبی عمومی است، یا ناشی از مواد است.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *