مقالات

اختلال شخصیت مرزى چیست؟

اختلال شخصیت مرزى چیست؟

بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزى ، تقریبا در تمامی جنبه هاى زندگى‌شان با مشکل مواجه اند. آنها دچار مشکلاتی مانند نوسانات خلقی مستمر، روابط غیر رضایت بخش با دیگران، هویت مبهم و رفتارهاى تکانشى هستند. طغیانهاى خشم و دورههاى بحرانى که اکثر بیماران مبتلا به اختلال به طور فراوان در آنها دیده مى‏شود. بهرغم این واقعی شخصیت مرزى باهوش و خالق اند، به ندرت در توسعة استعدادهایشان از خود پیشرفتی نشان میدهند. آنها اغلب تحصیلات شان را نیمه کاره رها میکنند، بیکار هستند و اگر پایینتر از سطح توانایى‏شان است. خطر آسیب به خود
مشغول به کار هم باشند، معمولا در این افراد به واسطة خودزنی و/یا سوءمصرف مواد بالاست. آنها در معرض خطر بالایی برای خودکشى  قرار دارند و تقریبا %10 از مرگ ومیر در این افراد در نتیجة اقدام به خودکشى است .
در این کتاب، از مالکهاى تشخیصی IV-DSM براى اختلال شخصیت مرزى به عنوان تعریف استاندارد تشخیص و اشاره به این اختلال استفاده میشود، نه از تعریف الگوى فراگیر بىثباتى در روابط بین فردى، خودانگاره و عواطف و همچنین تکانشگرى قابل ملاحظه، با شروع در اوایل بزرگسالى و بروز در زمینه های مختلف زندگى که حداقل با پنج مورد (یا بیشتر) از

مالکهاى زیر مشخص می‌شود:

  1.  انجام تالشهایی مضطربانه و شتابزده به منظور اجتناب از رهاشدگى واقعى یا خیالی. نکته: شامل رفتارهایی مانند خودکشى یا خودزنی که در ملاک 5 توصیف شده اند نمىشود.
  2.  الگوى روابط بین فردى بى ثبات و پرشور که بین نهایت ایده آل سازى و ناارزنده سازى در نوسان است.
  3.  اختلال در هویت: بی‌ثباتی آشکار و مداوم در خودانگاره یا احساس فرد در مورد خویشتن.
  4.  تکانشگرى حداقل در دو حوزه که بهطور بالقوه به فرد آسیب می‌رسانند (مانند خرج کردن پول، بى مبالاتی جنسى، افراط در خوردن، سوءمصرف مواد و بی‌مالحظگی در رانندگی)
    نکته: شامل رفتارهایی مانند خودکشى یا خودزنی که در مالک 5 توصیف شدهاند نمىشود.
  5. رفتارها، ژستها یا تهدید به خودکشى بهطور مکر بهبود جراحات یا ور رفتن با خود.
  6.  بى ثباتى عاطفى در نتیجۀ واکنش پذیری چشمگیر خلق (مثل مالل، تحریک‌پذیرى یا اضطراب شدید و منقطع که معمولا چند ساعت و به ندرت بیش از چند روز به طول مىانجامد).
  7.  احساسات مزمن پوچی و بى ارزشى
  8.  خشم نامتناسب یا دشواری در کنترل آن (برای مثال ابراز بدخلقی، خشم مداوم و درگیرىهاى مکر فیزیکى).
  9.  بروز افکار خودکشى پارانوئیدى یا علائم تجزیه ای شدید در مواقع استرس و بهصورت گذرا.

اختلال شخصیت مرزى چیست؟

ّ تحول اختلال شخصیت مرزى

اکثر بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در دوران کودکی و به ویژه بین سنین 6 تا 12 سالگى مورد بدرفتاری جنسى، جسمى و / یا هیجانی قرار گرفته اند . تشخیص بدرفتاری هیجانی نسبت به بدرفتاری جسمى یا جنسى دشوارتر است. بدرفتاری هیجانی به خاطر احساس وفاداری بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به والدینشان یا به سبب فقدان آگاهى آنها از اینکه دوران کودکى سالم و بهنجار چگونه است، اغلب پنهان مى‏ماند یا به آن اذعان نمیشود.
این تجارب آسیبرسان در ترکیب با خلق و خو و دلبستگی ناایمن، مرحلة رشدی کودکّت اجتماعى‌ که وقایع آسیبرسان در آن روی داده اند، منجر به شکلگیری و همچنین موقعی برداشتهای ناکارآمد بیماران از خود و دیگران مى‏شود
بیماران مبتلا به این اختلال، سبک دلبستگی درهمریخته ای دارند. این امر به دلیل موقعی غیرقابل ّحلى است که آنها در دوران کودکى از سر گذراندهاند که در آن، با والدی خطرناک یا تهدیدکننده و در عین حال مأمنی بالقوه ایمن زندگی کردهاند به زبان شناختی، ترکیبی از طرحوارهها و راهبردهای مقابلهای ناکارآمد به اختلال شخصیت مرزی میانجامد ّ بیماران مبتلا به اختلال شخصیت مرزی مشکلات بسیار جدی و بغرنجی دارند. از آنجاییکه رفتار این بیماران بسیار پیشبینی ناپذیر است، همدردی و استقامت خانواده و دوستان را تحلیل میبرد. زندگی نه تنها برای بیماران، بلکه برای اطرافیان آنها نیز دشوار است. گاهی اوقات زندگی آنقدر دشوار میشود که بیمار از همه چیز میب یا شبکة حمایتی کنار میکشد و ارتباطش با بیمار را قطع میکند. درمان بیماران مبتلا به ّ اختلال شخصیت مرزی برای متخصصین حوزة سلامت روان نیز کاری فرساینده است.

اختلال شخصیت مرزى چیست؟

طرحواره درمانی مدلی درمانی را در اختیار بیماران و درمانگران قرار میدهد که در آن، به بیمار کمک میشود تا الگوهای ناکارآمدی که بهوجود آورده را درهم شکند و به زندگی سالمتری نائل آید.

 

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند.

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع قوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالاات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eita

                                                                                                                                           www.arameshravan.com

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *