-

با کودک بی ادب چگونه رفتار کنیم

با کودک بی ادب چگونه رفتار کنیم ؟ این موضوع شاید یکی از دغدغه‌های شما عزیزان باشد . ما در این مقاله چند نمونه از این رفتارها را برای شما گفته‌ایم.

برای استفاده از روش‌های دیگر تربیتی می‌توانید به کلینیک ندای آرامش روان مراجعه فرمایید.

5 نکته برای درک اینکه با کودک بی ادب چگونه رفتار کنیم

در برهه‌ای از زمان، هر پدر و مادری باید با رفتارهای بی احترامی فرزند خود برخورد کند. خواه این مسئله به اندازه نادیده گرفتن درخواست‌های فرزند شما باشد.

کودک شما بعضی اوقات خود را به روش‌های غیرمولد ابراز می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، اول از همه و همه باید درک کنید که تنها نیستید و رفتار فرزندتان تقصیر شما نیست. بعلاوه، بدانید که با یک رویکرد صحیح، رفتار بی ادبانه معمولاً قابل اصلاح است.

گرچه سرپیچی ناخوشایند است، اما معمولاً دلیلی برای هشدار نیست: کودک شما احتمالاً فقط سعی دارد احساس ناامیدی و ناتوانی را تجربه کند. کودکان هر چه بزرگتر می‌شوند، معمولاً احساس می‌کنند که درگیر قوانین و انتظارات هستند. آنها خواهان استقلال بیشتر هستند اما مطمئن نیستند که چگونه آن را بدست آورند.

به همین ترتیب، آن‌ها به عنوان ابزاری برای کنترل وضعیت عمل می‌کنند. به عنوان مثال اگر کودک شما نمی‌خواهد تکالیف خود را انجام دهد، ممکن است سعی کند شما را به یک بحث طولانی بکشاند.

اگر موفق شود، راه خودش را می‌گیرد (البته به طور موقت): هر دو آنقدر مشغول بحث در مورد نگرش او خواهید بود که تکالیفش به یک فکر بعدی تبدیل می‌شود.

بهترین کلینیک مشاوره کودک در تهران – بهترین کلینیک مشاوره کودک در صادقیه

با این حال، گرچه تشخیص و تسهیل نیاز فرزندتان به استقلال مهم است، اما هرگز نباید رفتار آزار دهنده و بی ادبانه را تأیید یا تشویق کنید. کلید مدیریت کودک بی ادب در اجازه دادن به او برای اندازه گیری استقلال و در عین حال جلوگیری از روش‌های نامناسب ابراز وجود است. پنج نکته زیر باید به شما کمک کند تا چنین تعادلی را برقرار کنید:

1. رفتار فرزند خود را شخصی نگیرید.

هرچه حرف و عمل فرزند خود را بیشتر درونی کنید، احتمال واکنش بیش از حد شما وجود دارد. این هم اوضاع را تشدید می‌کند و هم کودک شما را ترغیب می‌کند که به بی احترامی خود ادامه دهد. از این گذشته، با نشان دادن اینکه فرزندتان می‌تواند از شما بی بهره باشد، به او اثبات می‌کنید که تکنیک‌های او موثر است.

در عوض، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که بگذارید “چیزهای کوچک” (مانند آه و چشم برگرداندن و به دنبال آن اطاعت) انجام شود. علاوه بر این، شما باید به طور عینی تجزیه و تحلیل کنید که کدام یک از رفتارهای بی ادبانه کودک شما واقعا نادرست است. بر اصلاح این رفتارها با استفاده از نظم و انضباط مداوم و آرام تمرکز کنید.

2. رفتار محترمانه را برای فرزند خود الگوی خود قرار دهید.

بچه‌ها از کجا این تصور را دارند که با بی ادبانه رفتار کردن مشکلات را حل می‌کند؟ معمولاً با مشاهده کسی که به آن احترام می گذارند با استفاده از روش‌های مشابه برای رفع ناراحتی استفاده می‌کنند.
بنابراین یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید رفتار بی ادبانه را مهار کنید. نشان دادن استراتژی‌های سالم مدیریت خشم است.
از صحبت بد در مورد دیگران در پشت سرشان بپرهیزید. و حتی در مواردی که با یک فرد مشکل دارید در مقابل فرزندان خود مودب باشید.

3- به کودک خود اجازه “بی احترامی” ندهید.

اگرچه هیچ پدر و مادری قصد ندارد کودک خود را به بی احترامی تشویق کند، اما برخی از آنها ناخواسته این رفتار را تأیید می‌کنند – تا زمانی که این هدف در جهت آنها باشد. به عنوان مثال، به وضعیت زیر فکر کنید: یکی از معلمانش به شما مقدار زیادی تکالیف سنگین می دهد.

طبیعتاً شما با اوضاع و احوال او همدردی می کنید.
بنابراین، هنگامی که او شروع به شکایت از بی انصافی معلم خود می‌کند، شما (حداقل تا حدی) با او موافقید.

فکر می‌کنید در صورت انجام این کار فرزند شما چه پیامی دریافت می‍‌کند؟ او خواهد فهمید که رفتار بدش با کسی که با او موافق نیستید قابل قبول و حتی مفید است.

یک روش بهتر برای کنار آمدن با این نوع شرایط این است که در اولین قدم با کودک خود همدلی کنید. احساسات او را تأیید کنید، به عنوان مثال با گفتن ، “من درک می کنم که در حال حاضر احساس خستگی و ناامیدی می‌کنی. مشکلی نیست. ” هنگامی که این کار را انجام دادید، به او یادآوری کنید که گرچه احساسات او قابل قبول است، اما بی ادبانه نیست.
در مورد روش‌های محترمانه‌ای که شما و فرزندتان می‌توانید از عهده کنترل اوضاع برآیید. مانند رفتن و بحث مودبانه با معلم در مورد سیاست‌های تکالیف خود بحث کنید.

بهترین مشاور کودک در تهران – بهترین مرکز مشاوره کودک در تهران

4- کارهای خوبی که انجام می دهد را به فرزند خود یادآوری کنید.

بسیاری از والدینی که با کودکی سروکار دارند با سخت گیری روزافزون سعی در اصلاح اوضاع دارند.
با این کار، آنها فراموش می‌کنند که بازخورد مثبت در هدایت و اصلاح رفتار چقدر مهم است: کودک شما باید بداند که چه کاری درست انجام می‌دهد در غیر اینصورت هدف رفتاری مثبتی نخواهد داشت.
علاوه بر این، انتقاد مداوم باعث کینه فرزند شما خواهد شد.

هنگامی که کودک شما تلاشی برای اطاعت از شما انجام داد، به او پاداش دهید.
به همین ترتیب، شما باید به طور فعالانه بدنبال کارهای خوبی باشید که فرزندتان انجام می‌دهد.
به عنوان مثال اگر فرزند شما در برخورد با خواهر یا برادر بدخلقی نمی‌کند. به او بگویید که متوجه عمل خویشتنداری او شده‌اید و به او افتخار می‌کنید.

5- سعی نکنید فرزندتان را مجبور کنید که به شما احترام بگذارد.

به همان اندازه وسوسه انگیز است که خود را با گفتن این جمله، “من پدر و مادر هستم، پس باید به من احترام بگذارید” وسوسه انگیز است. خواستار احترام از طرف فرزندتان نتیجه معکوس خواهد داد. چرا؟ به راحتی می‌توان کاری کرد که کسی به شما احترام بگذارد. بنابراین وقتی این اولتیماتوم‌ها را می دهید خود را برای شکست آماده کنید.

به جای تلاش برای کنترل احساس کودک نسبت به خود، تمرکز خود را بر رفتار او بگذارید. به او یادآوری کنید که اگرچه ممکن است قانونی را دوست نداشته باشد، اما باید آن را رعایت کند. و با نام بردن از شما تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. بر این واقعیت تأکید کنید که بی ادبی، صرف نظر از احساس فرد، اشتباه است.

در صورت تشدید رفتار بی احترامی چه باید کرد
پنج استراتژی فوق برای جلوگیری یا حداقل مدیریت اکثر موارد رفتار بی احترامی خفیف تا حد متوسط کافی است. با این حال، در برخی موارد نادر، ممکن است رفتار سرپیچی کودک بدتر شود.
اگر این اتفاق برای شما رخ داد، مهم است که تشخیص دهید عملکرد مداوم و شدید فرزند شما ممکن است نشانه یک مسئله عمیق‌تر باشد (مانند اختلال در رفتار).
در صورتی که رفتار کودک شما واقعاً غیرقابل کنترل شود، از والدین دیگر و از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.
با درمان صحیح، کودک شما باید بتواند مسائل خود را با اقتدار تثبیت کند و بر آنها غلبه کند.

ما در این مقاله درباره موضوع با کودک بی ادب چگونه رفتار کنیم صحبت کردیم. حال اگر مشکل شما برطرف نشد میتوانید به کلینیک آرامش روان مراجعه کنید و از بهترین مشاور کودک در تهران کمک‌های لازم را دریافت نمایید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *