-

بهبود تمرکز ذهنی

بهبود تمرکز ذهنی

7 نکته مفید برای بهبود تمرکز ذهنی شما

کار کردن و بر سر کار ماندن دشوار است اما زمانی این اتفاق چالش برانگیز می‌شود که شما تمرکز بر کار نداشته باشید.

در دنیای همیشه آنلاین کنونی، انحراف چیزی بیشتر از یک کلیک ساده نیست.

حتی در یک لحظه آرام، حواس پرتی به معنای واقعی کلمه در نوک انگشتان شماست زیرا خود را در حال بررسی اعلان‌های اینستاگرام یا آخرین به روزرسانی‌های خبری می دانید.

توانایی تمرکز روی چیزی در محیط شما و هدایت تلاش ذهنی به سمت آن برای یادگیری چیزهای جدید ، دستیابی به اهداف و عملکرد خوب در شرایط متنوع بسیار مهم است.

این که شما سعی می کنید گزارشگری را در محل کار خود به پایان برسانید یا در مسابقه ای در ماراتن شرکت کنید ، توانایی تمرکز شما می تواند به معنی تفاوت موفقیت و عدم موفقیت باشد

بهبود تمرکز ذهنی شما قابل دستیابی است ، اما این بدان معنی نیست که همیشه سریع و آسان است.

این کار مستلزم تلاش واقعی و سختکوشی از سمت شماست، و ممکن است مجبور شوید در برخی از عادتهای روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید

در اینجا چند نکته و ترفند از روانشناسی وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد تمرکز ذهنی کمک کند

  • تمرکز ذهنی خود را ارزیابی کنید:

قبل از شروع کار در جهت بهبود تمرکز ذهنی، ممکن است بخواهید با ارزیابی میزان تمرکز ذهنی شما در لحظه کنونی شروع کنید.

  • حواس پرتی‌ها را از بین ببرید

اگرچه ممکن است واضح به نظر برسد، مردم غالباً چقدر حواس پرتی را از تمرکز آنها بر روی کار مورد نظر دست کم می‌گیرند.

چنین اغتشاشاتی ممکن است به صورت رادیویی باشد که در پس زمینه قرار دارد یا شاید همکار مزخرفی باشد که دائماً توسط اطاقک شما در حال گپ زدن است.

به حداقل رساندن این منابع حواس پرتی همیشه به آسانی به نظر نمی‌رسد. در حالی که ممکن است به سادگی خاموش کردن تلویزیون یا رادیو باشد، ممکن است برخورد با یک همکار، همسر، کودک، یا هم اتاقی متوقف کننده، چالش برانگیزتر باشد.

یکی از راه‌های مقابله با این کار این است که یک زمان و مکان خاص را کنار بگذارید و درخواست کنید که برای آن دوره زمانی تنها باشید.

جایگزین دیگر این است که به دنبال مکانی آرام باشید که در آن بدانید که قادر خواهید بود بدون آسیب کار کنید. کتابخانه، یک اتاق خصوصی در خانه شما، یا حتی یک کافی شاپ ساکت ممکن است نقاط خوبی برای امتحان کردن باشد

چند استراتژی که ممکن است بخواهید به حداقل رساندن یا از بین بردن چنین حواس پرتی‌های داخلی بپردازید این است که قبل از انجام کار استراحت کنید و از افکار و تصاویر مثبت برای مقابله با اضطراب و نگرانی استفاده کنید.

اگر فهمیدید که ذهن شما به سمت منحرف کردن افکار سرگردان است، آگاهانه تمرکز خود را به وظیفه مورد نظر برگردانید

  • تمرکز خود را محدود کنید

اگرچه چند وظیفه‌ای بودن ممکن است به عنوان یک روش عالی برای انجام سریع کار به نظر برسد، معلوم می‌شود که مردم نسبتاً بد نیستند.

جابجایی چندین کار به طور هم زمان می تواند به میزان چشمگیری بهره‌وری را کاهش دهد و جزییات جزئی که واقعاً مهم هستند را سخت تر می‌کند.

  • در لحظه زندگی کنید

ممکن است مدتی طول بکشد اما برای یادگیری زندگی واقعی در لحظه کار کنید.

شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید و آینده هنوز اتفاق نیفتاده است ، اما کاری که امروز می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند از تکرار اشتباهات گذشته خودداری کنید و مسیری را برای آینده‌ای موفق‌تر هموار کنید.

  • ذهن اگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی در حال حاضر یک موضوع بروز و داغ است. با وجود این واقعیت که هزاران سال مردم اشکال مراقبه ذهن آگاهی را تجربه کرده‌اند ، بسیاری از مزایای سلامتی آن اخیراً در حال درک است.

تمرین ذهن آگاهی می تواند شامل یادگیری چگونگی مدیتیشن باشد ، اما می تواند به سادگی انجام تمرین تنفس عمیق سریع و آسان باشد

  • یک استراحت کوتاه در بین کار داشته باشید

آیا برای شما هم اتفاق افتاده که برای مدت طولانی بر روی یک موضوع تمرکز کنید؟

بعد از یک مدت کار مغز شما دیگر توانایی کار کردن چند دقیقه قبل را ندارد و تمرکز بر کار برای شما بسیار سخت خواهد شد

محققان دریافته اند که حتی انجام استراحت های بسیار کوتاه با جلب توجه شما در جای دیگر می تواند تمرکز ذهنی را به طرز چشمگیری بهبود بخشد

توجه خود را به چیزی غیر مرتبط با کار مورد نظر تغییر دهید، حتی اگر فقط برای چند لحظه باشد. این لحظات کوتاه استراحت ممکن است به معنای این باشد که شما قادر هستید تمرکز ذهنی خود را تیز و عملکرد خود را بالا نگه دارید در زمانی که واقعاً به آن احتیاج دارید

  • تمرین کنید

ایجاد تمرکز ذهنی شما چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. حتی ورزشکاران حرفه‌ای برای تقویت مهارت‌های تمرکز خود به زمان و تمرین زیادی نیاز دارند.

یكی از اولین اقدامات، شناخت تأثیری است كه از گذشته بر زندگی شما تأثیر می‌گیرد. اگر در تلاش برای تحقق اهداف خود هستید و با جزییات بی‌اهمیت خود را محاصره می‌کنید، وقت آن است که ارزش خود را بیشتر در زمان خود قرار دهید.

با ایجاد تمرکز ذهنی خود، متوجه خواهید شد که می‌توانید بیشتر کار کنید و روی چیزهایی در زندگی متمرکز شوید که واقعاً موفقیت، شادی و رضایت شما را به ارمغان می‌آورند

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *