-

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از مهم ترین مسائلی است که پدر مادر ها باید به آن توجه داشته باشند. اما در جامعه ما اکثر والدین این موضوع را نادیده می گیرند و صحبت کردن در این باره را همچون تابویی می دانند که نباید به آن نزدیک نشوند. غافل از اینکه این غفلت می تواند اشتباهات جبران ناپذیری را برای فرزندان به جای بگذارد و آینده کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

ندای____آرامش

کودکان 9 تا 13 سال باید جنسیت را به عنوان بخش طبیعی از زندگی درک کنند. با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ آشنا شوند. روند تولید مثل، از جمله مفاهیم آموزش جنسی را درک کنند. در باره‌ی انتقال ویروس ایدز و بیماری‌هایی که از طریق جنسی منتقل می‌شوند اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

باور های غلط والدین

تربیت جنسی برای فرزندان باید به صورت مقطعی و در سنین نوجوانی باشد.
اگر فرزندم سوالی نمیپرسد پس احتیاجی به توضیح نیست.
کودکان دارای احساسات جنسیتی نیستند.
تربیت جنسی در حدی که پاسخ سوال های کودک را بدهیم کافی است.
کودک من در معرض سواستفاده جنسی نیست.
شناخت موضوعات جنسی در کودک باعث آسیب برای او می شود.
کودک من به این موضوعات اهمیتی نمی دهد و کنجکاو نیست.

در صورتي ‌که تربيت جنسی، مورد توجه والدين قرار نگيرد، احتمالا کودک از احساس ارزش‌مندی و عزت نفس پايين برخوردار است. و هويت جنسی ضعيفی دارد. در نتيجه نمی‌تواند در آينده ارتباط خوبی با نقش‌های جنسيتی مناسب خود داشته باشد.

به طور خلاصه، دختر در آينده، از زن بودنش خوشحال نيست و پسر از مرد بودنش؛ زيرا به حدی که بايد احساس کفايت و توان‌مندی در رابطه با هم‌جنسان خود نمی‌کند. همه‌ی اين عوامل می‌تواند بر روابط بين فردی، عاطفی و اجتماعی کودک در حال و آينده تأثيرگذار باشد. علاوه بر آنچه گفته شد، جامعه‌ی امروزی، نسبت به گذشته بسيار تغيير کرده است. موقعيتی که کودکان امروز در آن رشد می‌کنند، قابل مقايسه با سال‌های گذشته نيست.

به راحتی می‌توانيد سال‌های کودکی يا نوجوانی خود را به ياد بياوريد و تفاوت شرايط زندگی امروزی با گذشته را به وضوح ببينيد. در کنار همه‌ی مزيت‌هايی که رسانه‌ها و گسترش اطلاعات در دنيای امروزی دارد. خطراتی نيز به همراه دارد. فرزندان امروز در صورت غفلت، بی‌توجهی و عدم نظارت صحيح والدين، در معرض آسيب‌های جدی‌تری قرار دارند. روابط پرخطر و آسيب‌زا و دوستی‌های ناسالم، سوء استفاده‌های عاطفی و جنسی که در صورت عدم نظارت، به راحتی می‌تواند. در محيط‌های مجازی و واقعی اتفاق بيفتد.

نقش نگرش ها و ساختار ارزشی در توجه به آموزش و تربیت جنسی

فرهنگ ها و نگرش هایی که این حوزه را نهی می‌کنند مانع اصلی برای سلامت جنسی هستند. چنین فرهنگ هایی صحبت در مورد این دست اطلاعات را مشوقی برای داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج می دانند از آنجایی که نگرش ها، تفکرات زیر بنایی رفتار و عمل هستند. و نگرش افراد در مورد یک مسئله عامل مهمی در اقدام به انجام دادن یا ندادن یک رفتار است.

بنابراین به منظور تسهیل روند چنین آموزش هایی، تغییر نگرش والدین و مربیان باید در اولویت قرار گیرد که این مهم به طور ویژه در جریان آموزش های مستمر آن ها امکان پذیر خواهد شد. با توجه به اهمیت این مسئله در کشور ما نگرش برنامه ریزان و سایر افراد جامعه بخش مهمی از ارکان تعلیم و آموزش اسلامی و آگاهی از نگرش های گروه مذکور به عنوان عوامل مؤثر در این آموزش در تدوین برنام ی جامع ، هم سو و متناسب با فرهنگ و نیازهای جامع لازم بنظر می رسد.

در مبارزه با سوء تفاهمات و سوء برداشت هایی ک به طور مستقیم بر سلامت جنسی افراد تأثیر می گذارند ضروری است ک دانش جنسی افراد با ارایه اطلاعات صحیح و شفاف بهبود یابد و در این مسیر تغییر نگرش ها نیز بویژه نگرش های جنسی ک تا اندازه زیادی وابسته به تغییر در سطح آگاهی افراد هستند، سمت و سویی سلامت محور یابند، بنابراین نه تنها مربیان و والدین در مراقبت از کودکان بلکه سیاست گذاران و برنام ریزان نیز باید در تدوین و پایه گذاری سیاست های شفاف ،مشخص و کاربردی گام اساسی بردارند.

در مورد اندام های خصوصی با کودک خود صحبت کنید

حالا که در مورد سنین تربیت جنسی صحبت کردیم بهتر است تا نکات آموزنده ای را در خصوص روند این آموزش ها در اختیارتان قرار دهیم. اولین و مهم ترین نکته ای که والدین را با ترس مواجه می کند، صحبت در مورد اندام های خصوصی جنسی به کودکان زیر 6 سال است. در نظر داشته باشید که شما می توانید با ساده گرفتن این مسئله و بدون شرم از این صحبت با کودک خود به شکل ملاحظه کارانه ای صحبت کنید.

در مورد اندام های خصوصی با فرزند خود جدی صحبت کنید
از کودک خود بخواهید در صورتیکه کسی در مورد اندام جنسی او سوالی کرد حتما به شما اطلاع دهد
به کودک بگویید که کسی نباید اندام خصوصی او را ببیند
در مورد حریم خصوصی فردی با او صحبت کنید

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *