مقالات

درمان وسواس آریاشهر

درمان وسواس آریاشهر

آشنایی با شیوه‌های درمان وسواس

وسواس یکی از شایع‌ترین مشکلات روان‌شناختی است که انسان‌های بسیاری را با خود درگیر کرده است. در این یادداشت در تلاشیم اطلاعات مفیدی در خصوص وسواس در اختیارتان بگذاریم و شما را با مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه‌های درمان وسواس آشنا کنیم. لطفاً تا پایان همراه ما باشید…

وسواس چیست؟

وسواس، یا اختلال وسواس فکری- عملی (OCD) در حقیقت عبارت است از یک فشار ذهنی که انسان را وادار به ادامه‌ی یک فکر یا عمل می‌کند. در وسواس حتی اگر فرد، خود به غیر منطقی بودن فکر یا عملش واقف باشد باز هم قادر به توقف آن نیست.

در این اختلال، فرد احساس می‌کند مجبور است به چیزی که در ذهنش هست فکر کرده یا آن را انجام دهد اما در عین‌حال بسیار مایل است تا در برابر وسوسه مقاومت کند. همین امر در نهایت روی عملکرد او تأثیر منفی می‌گذارد و به انزوا منجر می‌شود.

روان‌شناسان معتقدند وسواس یک نوع بیمارى روان‌رنجوری (نِورِزی) شدید است که باعث می‌شود تعادل روانى و رفتارى بیمار از بین برود و در سازگارى با محیط دچار اشکال شود.

وسواس به‌صورت کلی به دو دسته‌ی وسواس فکری و وسواس عملی تقسیم می‌شود که ممکن است به‌تنهایی یا همراه با هم فرد را درگیر کنند.

پیدایش وسواس ممکن است تحت تاثیر محیط، ژنتیک یا هر دو باشد.

چرا مبتلا به وسواس می‌شویم؟

دیدگاه‌های مختلفی در خصوص ریشه‌ی پیدایش وسواس وجود دارند که بر نقش محیط و ژنتیک در شکل‌گیری بیماری تاکید می‌کنند.

نظریه‌های زیستی در مورد وسواس معتقدند ایجاد این اختلال ممکن است تحت تأثیر نابهنجاری‌هایی در بخش‌های زیرقشری مغز باشد. همچنین ممکن است بخشی از مغز که مسئول جلوگیری از افکار، تصورات ذهنی یا امیال شدید است دچار مشکل شده باشد.

درمان وسواس چیست؟

وسواس هرچند در ظاهر بیماری بسیار پیچیده‌ای به نظر می‌رسد، اما درمان آن در اغلب موارد کار ناممکنی نیست. درمان وسواس با استفاده از دارو و تکنیک‌های مختلف روان‌شناختی میسر است. در این قسمت، نکاتی پیرامون درمان وسواس جبری (اختلال وسواس فکری- عملی) در اختیارتان می‌گذاریم:

 

درمان وسواس چگونه است؟

وسواس با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است، اما مهم‌ترین روش‌ها برای این کار عبارتند از:

الف) درمان شناختی- رفتاری

درمان شناختی- رفتاری یا رفتاردرمانی شناختی که به اختصار CBT نامیده می‌شود، یک روش درمانی مؤثر است که در آن درمانگر تلاش می‌کند ضمن صحبت کردن با بیمار و بررسی طرز تفکر او نسبت به وقایع پیرامون، به او در حل مشکلش کمک کند.

بسیاری از اختلالات روان‌شناختی همچون افسردگی، اضطراب و وسواس با استفاده از این روش به طور کامل قابل درمان هستند.

ب) درمان روان‌پویشی

یکی دیگر از روش‌های مؤثر درمان وسواس، درمان روان‌پویشی است. در این روش، درمانگر به بیمار کمک می‌کند تا دلیل و الگوهای رفتار، احساسات و باورهایش را –که از دوران کودکی شکل گرفته‌اند- پیدا کرده و بتواند با شناخت انگیزه‌های ناخودآگاه موجود در پس تصمیمات خود، مشکلاتش را مدیریت کند.

درمان وسواس به شیوه‌ی روان‌پویشی ممکن است کوتاه مدت یا بلند مدت باشد ولی در هرحال اثرات آن ماندگارند و به حل ریشه‌ای مشکلات فرد مبتلا کمک می‌کنند.

ج) دارو درمانی

همان‌طور که گفتیم، بسیاری از پژوهشگران معتقدند وسواس علت زیستی دارد و به همین با دارو قابل کنترل و درمان است. البته باید دقت داشته باشید که تجویز دارو برای درمان وسواس، تنها در صلاحیت روانپزشکان است و سایر افراد اجازه ندارند از این روش برای درمان مراجعان خود استفاده کنند.

داروها با اثرگذاری بر قسمت خاصی از مغز یا تغییر در میزان و زمان ترشح هورمون‌های مختلف، می‌توانند بروز رفتارهای وسواسی یا شدت آن‌ها را کنترل کنند.

د) شوک درمانی

درمانگر برای درمان مراجعان مبتلا به وسواس، تلاش می‌کند تا حد امکان از روش‌های غیرتهاجمی استفاده کند. با این وجود، زمانی که شدت اختلال زیاد باشد یا نتوان از دارو استفاده کرد، ممکن است درمان‌های تهاجمی نیز در پیش گرفته شوند.

شوک درمانی یکی از روش‌های تهاجمی برای کنترل وسواس‌های شدید است که توسط درمانگر و در بیمارستان‌های روانی انجام می‌شود.

در این روش، که به اختصار ECT (الکتروشوک مغزی) نامیده می‌شود، ابتدا بیمار را به مدت بسیار کوتاهی (۱ الی ۲ دقیقه) بی‌هوش کرده و سپس جریان خفیف الکتریسیته را برای ایجاد شوک مغزی برقرار می‌کنند.

جلسات درمانی با ECT معمولاً ۳ بار در هفته برگزار می‌شوند و بسته به شدت بیماری ممکن است یک تا چند هفته ادامه پیدا کنند.

درمان وسواس آریاشهر

درمان انواع مختلف وسواس

حالا که با مهم‌ترین شیوه‌های درمان وسواس آشنا شدید، بد نیست نگاهی نیز به درمان انواع مختلف وسواس داشته باشیم و نکات ضروری در این مورد را ذکر کنیم.

درمان وسواس شستشو چیست؟

درمان وسواس شستشو، بیشتر اوقات با استفاده از تکنیک‌های شناختی- رفتاری امکان‌پذیر است. یکی از این تکنیک‌ها «حساسیت‌زدایی تدریجی» نام دارد.

در حساسیت‌زدایی تدریجی فرد مبتلا را به آرامی و در طول زمان، با عاملی که نسبت به آن وسواس دارد مواجه می‌کنند و سپس با آگاهی‌بخشی و آموزش تکنیک‌هایی، راه مقاومت در برابر وسوسه را به او می‌آموزند. به تدریج فرد یاد می‌گیرد که چطور باید وسواس خود را کنترل کند.

 درمان وسواس فکری چیست؟

اگر شما هم کنجکاوید بدانید درمان وسواس فکری چیست، این بخش را با دقت بخوانید.

شیوه‌ی درمان وسواس فکری نیز همچون شیوه‌ی درمان سایر انواع وسواس است. اما برای درمان وسواس فکری شدید، رفتاردرمانی به تنهایی کفایت نمی‌کند و نیاز به مصرف دارو وجود دارد.

اصلی‌ترین تمرین درمان وسواس فکری، شامل روش‌های حساسیت‌زدایی تدریجی، غرقه‌سازی، آموزش آرامش و ERP است. این روش‌ها طی چند جلسه به درمان‌جویان آموزش داده می‌شود.

لازم به ذکر است همان‌گونه که درمان وسواس شدید فکری با تکنیک‌های روان‌شناختی ممکن است، درمان وسواس عملی بدون دارو نیز امکان‌پذیر است. فقط کافی است به یک روان‌شناس مطمئن مراجعه کنید.

از دیرباز دانشمندان طب سنتی، درمان وسواس فکری با داروهای گیاهی را نیز ممکن و مؤثر می‌دانستند. برای مثال «افتیمون» یکی از گیاهانی است که آن را به‌عنوان ضد سودا و درمان‌کننده‌ی افسردگی و جنون مورد استفاده قرار داده‌اند و به‌نظر می‌رسد در درمان وسواس ذهنی نیز مفید و مؤثر است.
به‌علاوه، برخی از مردم دارچین را به‌عنوان معجزه درمان وسواس می‌شناسند و درمان وسواس با دارچین را تبلیغ می‌کنند. به هرحال می‌توانید برای درمان وسواس طب سنتی را امتحان کنید. خطر و دردسری همراه ندارد.
درمان وسواس فکری مذهبی و جنسی نیز با استفاده از تکنیک‌های روان‌شناختی همچون ERP (یا روش مواجهه‌سازی و جلوگیری از پاسخ) ممکن است.

 

درمان وسواس آریاشهر

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند.

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *