مقالات

مشاوره خانواده در غرب تهران

مشاوره خانواده در غرب تهران

  1. برقراری ارتباط مؤثر

برقراری ارتباط مؤثر میان همسران نیازمند استفاده از مهارتهای ارتباطی و شیوه های مناسب برای حل مسائل است. زوجینی که این مهارت را به طرق مختلف یاد گرفته و در عرصه زندگی به کار میگیرند، خوشنودی و رضایتمندی بیشتری را تجربه میکنند. ارتباط مؤثر از مؤلفه هایی تشکیل شده که اگر زوجین در رابطه بین فردی خود آنها را بهخوبی بشناسند و انجام دهند، کمتر دچار سوءتفاهم شده و تعامل سازندهای با همدیگر خواهند داشت.
مؤلفه های ارتباط مؤثر عبارتند از:

  1.  گفتگوی کلامی
  2. گفتگوی غیرکلامی
  3. گوش دادن فعال
  4.  همدلی
گفتگوی کلامی

گفتگو، قلب روابط صمیمی انسان است. چنانچه بخواهید در حوزه های مختلف زندگی مثل ارتباط با همسر، والدگری، مدیریت اقتصادی و… به درک مشترکی با اعضاء خانواده دست یابید و به نتیجه منطقی برسید، پایه و اساس آن، مهارت گفتگو یعنی انتقال ایدهها، افکار و احساسات است.

برای صحبتهای دوستانه با یکدیگر وقت بگذارید.

دوست خوب کسی است که نزد او میتوان آرام، شاد و امن بود و با او صادقانه و بدون ترس صحبت کرد. افرادی که دستکم از محبت یک دوست خوب در زندگی برخوردار باشند از سلامت جسمی و روانی بیشتری بهرهمند هستند، بنابراین گفتگوی دوستانه با همسر خود را تجربه کنید.

به کرامت انسانی توجه کنید.

استفاده از کلمات محترمانه و در عین حال صمیمانه، پیوند
ازدواج را عمیق تر و مستحکم تر میکند و نشانه ارزشی است که فرد برای طرف مقابل قائل است. گاهی این باور نادرست در ذهن زوجین ایجاد میشود که چون صمیمی هستیم نیازی به استفاده از کلمات مؤدبانه و محترمانه نیست؛ این باور به مرور زمان سبب بی احترامی به یکدیگر و سست شدن روابط میشود.

گفتگو را با ملایمت آغاز کنید.

به یاد داشته باشید، گفتگو اغلب با همان لحنی که آغاز میشود، پایان میپذیرد. ا گر بحث و گفتگویی را با خشونت آغاز کنید یعنی به صورت کالمی یا غیرکالمی به همسرتان حمله کنید، دستکم با همان تنشی که آغاز کردید، بحث را به پایان میبرید. خواسته ها و نگرانیهای خود را بیان کنید اما به دنبال سرزنش کردن و مقصر دانستن یکدیگر نباشید.

انجام گفتگویی آرام میان همسران و رفع سوءتفاهمها بهخودیخود بخش عمدهای از مسائل را حل میکند. احساسات و خواسته ها را روشن بیان کنید. بیان احساسات مثبت، باعث افزایش صمیمیت و دلگرمی بیشتر میشود.

پرهیز از بیحرمتی و برچسب زدن

رعایت نکردن اصول اخلاقی در گفتوگو، فضای صمیمی ارتباط را خصمانه میکند.

پرهیز از گله و شکایت

از سؤاالت با گله مندی و آمرانه مانند چرا این کار رو نمیکنی؟ چرا فلان کار رو کردی؟ نیز پرهیز کنید.

جمله هایی که »تو« در آن به کار برود، مخالفت دیگران را برمی انگیزد. جمله های »تو همیشه…« )تو همیشه دیر میکنی( و »تو هرگز…« )تو هرگز خواسته  های هیچکس را در نظر نمیگیری(. تهمت آمیز، تعمیم دهنده و یکجانبهگرا هستند که موجب تحقیر و عصبانیت طرف مقابل شده و به ایجاد خصومت میان شما و همسرتان دامن میزند. به یاد داشته باشید هیچکس »همیشه« یا »هرگز« به یک طریق عمل نمیکند

مشاوره خانواده در غرب تهران

گفتگوی غیرکلامی

همیشه برای برقراری ارتباط، استفاده از کلمات ضروری نیست و میتوان از طریق دیگری نیز ارتباط برقرار کرد، کافی است پیامی ارسال و دریافت شود. این پیام به هر صورتی که منتقل شود میتواند یک ارتباط برقرار کند. برای مثال، تکان دادن سر میتواند علامت سؤال یا بالا بردن ابروها علامت تعجب باشد.

پیامهای غیرکالمی پیامهایی هستند که ما آنها را از طرق غیر از کلام، مثل تن صدا، بلندی صدا، تماس چشمی، حاالت چهره، ژستها و حاالت بدن منتقل میکنیم.

پژوهشگران معتقدند اغلب پیامهای گفتگوی چهرره به چهره، غیرکلامی هستند. با اینحال گاه فهمیدن معنای پیامهای غیرکالمی دشوار میشود.«چی شد که همسرم خمیازه کشیده، خسته بود یا صحبتهای من برایش جالب نیست؟«

همراهی پیامهای غیرکلامی و کلامی سوءتفاهم را به حداقل میرساند و تأثیر حرف را افزایش میدهد

مثبت اندیشی

پژوهشها نشان میدهند، یک جمله مثبت به مراتب راحتتر و سریعتر از یک جمله منفی منتقل شده و فهمیده میشود. به مسائل و عبارتی، رمز ارتباط خوب، خوشبینی است. ا گر عمدتا موارد منفی را با همسرتان در میان بگذارید، زندگیتان را بیشتر منفی میبینید. در زوجهای شاد روابط و گفتگوهای مثبت بهطور متوسط چندین بار بیشتر از روابط و گفتگوهای منفی است. انتقاد مثبت و سازنده گوشزد کردن اشتباهات و لغزشهای طرف مقابل به گونهای شایسته و مناسب ضروری است. این امر محقق نمیشود مگر اینکه انتقاد از سر دوستی و محبت و بهدور از سرزنش باشد.

مشاوره خانواده در غرب تهران

قدردانی کردن
حذف عوامل مزاحم

گوش دادن فعال

»ما با دو گوش و یک دهان به دنیا آمدهایم«
برای انجام یک گفتگوی مؤثر با همسر خود، ابتدا باید گوش دادن را یاد بگیرید.

برای گوش دادن به صحبتهای همسرتان زمان بگذارید، صبر کنید و از ارائه نظر و راهحل هنگام گوش دادن خودداری نمایید.

ا گر احساس میکنید از قبل پاسخهای خود را آماده کردهاید، هنگام شنیدن تمایل به تلافی کردن دارید و درست یا غلط بودن حرفهای همسرتان را میسنجید، یا صرفا یعنی درست گوش نکرده اید.

هنر گوش دادن شاه راه تعمیق صمیمیت و حل مشکلات ارتباطی است. ازاینرو مهارت در گوش دادن، سنگ بنای حل مشکالت در هر نوع رابطه پایداری است. از علائم گوش دادن فعال، استفاده از زبان بدن است.

وقتی اخم میکنید و یا به طرزی مشخص و ناخوشایند چشم از همسر خود برمیگیرید، بدنتان به صدای بلند میگوید که علاقهای به برقراری ارتباط ندارد.

چهرهای باز و گشاده، برقراری تماس چشمی و تکانی دادن سر در هنگام گوش دادن نشانه توجه شما است و باعث دلگرمی همسرتان میشود. گاهی الزم است با برگرداندن جملاتیاز کلام گوینده به او، ارتباط مؤثر را تسهیل کرد.

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان
author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *