مقالات

مشاوره کودک در ولنجک

مشاوره کودک در ولنجک

نشانه ها و اختلالات روانپزشکي  در کودکان

اختلالات تكاملي حركت، ارتباط و يادگيري

1. اختلالات حرکتي:

اختلالات حركتي به اشكال مختلف شامل تاخير رشد حركتي، تون ضعيف عضلات، اسپاسم عضلات، اختلال در هماهنگي حركتي و … ديده مي شوند. كه مي توانند در زمينه اختلالات نورولوژيك يا مديكال مثل CP و يا اختلالات متابوليك بوده و يا بدليل اختلال هماهنگي حركتي باشد. در حال حاضر اختلال هماهنگي حركتي به عنوان نقص مهارتهاي حركتي شناخته مي شود. اختلالي كه بصورت نقص در حركات عضلات درشت (مثل دست و پا چلفتی بودن کودک) و نقص در حركات عضلات ظريف (مثل ناتوانی در بدست گرفتن قاشق به شکل مناسب) ديده مي شود. همچنين ممكن است بصورت تاخير در رشد حركتي بصورت تاخير در نشستن و راه رفتن ديده شود. اين اختلال مي تواند بصورت منفرد و يا در زمينه اختلالات ديگر از جمله اختلال نافذ رشد ديده شود.

اين اختلال در ابتدا بصورت تاخير در رشد مهارتهاي حركتي اختصاصي مثل نشستن و راه رفتن، ديده مي شود.

قبل از تشخيص اين اختلال مي بايست علل مديكال احتمالي نقائص حركتي را رد نمود. مي بايست شرح حالي از رفتارهاي حركتي اوليه نظير مكيدن چنگ زدن، بلعيدن، گريه كردن، تغذيه، دفع، لباس پوشيدن، نقاشي كشيدن و … كسب نمود. بايد علل روانپزشكي ديگر بروز نقائص حركتي نظير اختلال نافذ رشد و عقب ماندگي ذهني را نيز رد كرد. و ميزان نقص حركتي بايد بيش از آن چيزي باشد كه از سطح سني كودك انتظار مي رود.

2. اختلالات ارتباط و زبان:

اختلالات ارتباطي به نقص در دريافت و مبادله اطلاعات اطلاق مي شود. زبان ابزاري است كه براي انتقال اطلاعات استفاده مي شود. استفاده متناسب از زبان براي برقراري ارتباط لازم است و تكامل زبان اثر عميقي بر ساير جنبه هاي رشدي دارد.

بر اساس تعريف اختلال ارتباطي عبارتست از نقص در توانائي دريافت، ارسال، پردازش و درك مفاهيم بصورت كلامي، غير كلامي و نوشتاري. اين اختلال به دو دسته اختلال زبان(language disorder) مثل مشکل در درک کلام و يا مشکل در بکاربردن زبان بيانی و اختلال گفتار (Speech disorder) نظير لکنت زبان تقسيم مي شود.

اختلالات زبان بياني، نقص در درك و فهم سمبول هاي زباني و نوشتاري و ساير سيستم هاي سمبوليك، و نقص در بكارگيري اين سمبل هاست. به اين صورت كه كودك قادر به فهم صحبتهاي ديگران نيست يا درك ضعيفي داشته و يا قادر به استفاده از سمبل هاي كلامي نيست كه بصورت تاخير در استفاده از زبان و يا استفاده نادرست از سمبل هاي زباني ديده مي شود.

اين كودكان معمولا با مشكلات تكلمي مراجعه مي كنند در ارزيابي اين كودكان بايد به سطح رشدي و سن كودك توجه داشت در كودكان نوپا و پيش مدرسه ايها بايد اينكه آيا كودك قادر به صحبت كردن هست يا خير و نيز دامنه لغات، كاربرد صحيح كلمات، دانستن اسامي اشياء و … را ارزيابي نمود. در بچه هاي مدرسه اي به توانائي درك عبارات پيچيده تر، كاربرد صحيح كلمات در جمله و گرامر بايد توجه نمود. كودكاني كه اختلال زبان بياني دارند تا حدودي قادر به درك كلام ديگران هستند ولي توانائي استفاده از زبان را براي انتقال مفاهيم ندارند. ولي كودكاني كه قادر به درك كلام نيستند در استفاده از زبان نيز مشكل دارند.

وجود اين مشکلات باعث ناراحتی و ايجاد استرس در کودک و خانواده می شوند.

اختلالات گفتار اشكال در توليد كلام بصورت اشكال در توليد صداهاي تكلمي است كه بصورت خطاهاي فنولوژيك تظاهر مي يابد. كودك در اين حالت يك صدا را اشتباه تلفظ كرده، حذف مي كند و يا صدايي را جايگزين صداي ديگري مي كند مثلا بجاي “سلام” كلمه “دلام” را بكار مي برد. وجود اين اختلال در صحبت كردن تا حدود 3 سالگي طبيعي و بعد از آن چنانچه شدت آن به حدي باشد كه فهم كلام كودك دشوار شود نيازمند مداخلات گفتار درماني است. نوع ديگر اختلال گفتار نقص در رواني كلام است كه بصورت لكنت زبان ديده مي شود. كه مشكل در حفظ جريان توليد اصوات گفتاري است.

مشاوره کودک در ولنجک

اختلالات يادگيري:

اين دسته از اختلالات عمدتا بصورت ناتواني از يادگيري خواندن، نوشتن و درك رياضيات ديده مي شوند.  و كودك در تستهاي عملكرد تحصيلي ضعيف عمل مي كند. در اين کودکان توانائی تحصيلی و گفتاری شان متناسب با سن آنها نيست. اختلال يادگيري در صورت وجود همزمان عقب ماندگي ذهني و اختلال بيش فعالي و نقص توجه  بايد بيش از حدي باشد كه با نقائص هوشي، و توجه در اين كودكان توجيه مي شود. از نظر باليني اين كودكان سطح پائين تري از عملكرد تحصيلي نسبت به عملكرد هوشي  دارند..

بچه هائي كه اختلال خواندن دارند توانائي خواندنشان در زمينه هاي ميزان خواندن، دقت خواندن و درك  مطلب  پائين است، و اغلب با مشكل در هجي كردن،ضعف نوشتن و تاخير كلام، همراه است.

اختلال رياضي با مشكل در محاسبات و منطق رياضي مشخص مي شود كه مي تواند با اختلالات يادگيري ديگري همراه شود.

اين اختلالات عبارتند از:

مشكل در مهارتهاي زباني، ادراكي و توجهي كه براي درك مفاهيم رياضي مورد نيازند.

در اختلال نوشتاري، مشكل نقص اساسي نقص در توانائي هاي نوشتن است اين اختلال استفاده از گرامر، نقطه گذاري، سازماندهي، هجي كردن و دستخط را در بر مي گيرد.

همچون ساير اختلالات روانپزشكي كودك و نوجوان انواعي از اختلالات ديگر مثل اختلالات اضطرابي، افسردگي اساسي، اختلال بيش فعالي و نقص تمركز و … ممكن است همراه با اختلال يادگيري ديده شود.

اين کودکان معمولا با مشکلات تحصيلی جدی روبرو هستند که ممکن است با همين شکايت به پزشک مراجعه نمايند پزشک خانواده بايد قادر باشد بر اساس نوع علائم همراه و نوع مشکل تحصيلی مشخص کند که علت افت تحصيلی چيست. معمولا اين اختلالات از نظر پزشکان پنهان مانده و کودک سالها مشکل تحصيلی را خواهد داشت لذا تشخيص زودهنگام و ارجاع بموقع کودک برای انجام مداخلات درمانی می تواند از مشکلات بعدی پيشگيری نمايد.

 

 مشاوره کودک در ولنجک

روانشناس خوب در ولنجک

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد. مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در محله

ولنجک می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در ولنجک

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *