مقالات

نقشه برداری مغز چیست؟

 

نقشه برداری مغز چیست؟

تفاوت نوار مغزی با نقشه مغزی در چیست؟

هنگامی که فرد مشکوک به اختلال در مغز است, نقشه مغزی برای او تجویز می شود و به این صورت نقص های احتمالی در مغز فرد تشخیص داده می شود. این روش مزایا و معایبی دارد که مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین نقشه مغزی تفاوت هایی با نوار مغزی یا همان EEG  دارد که در این مطلب بطور کلی به آن پرداخته ایم.

نقشه مغزی چیست؟

نقشه مغزی یا الکتروانسفالوگرافی کمی, علم بررسی امواج مغزی به صورت کمی می باشد. در این روش بررسی کامل از فعالیت و عملکرد مغزی فرد صورت می گیرد. این آزمایش یک گزارش از فعالیت مغزی است و درمورد ساختار مغز یا شکل آن اطلاعاتی به ما نمی دهد.

نوار مغزی چیست؟

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرام تستی است که برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز مورد استفاده قرار می گیرد و اختلالات و نقص های موجود در مغز را با استفاده از حسگر های متصل به پوست سر فرد، تعیین می کند. حسگر های نوار مغز از دیسک های فلزی کوچک با سیم های نازک تشکیل شده اند. آسیب های فیزیکی به مغز می تواند جریان الکتریکی طبیعی مغز را تغییر بدهد.

نورون ها جریان های ضعیف الکتریکی تولید می کنند و به وسیله حسگر ها ثبت می شوند. اطلاعات ثبت  شده بصورت نمودار بر روی کاغذ چاپ می شود. این مقادیر می تواند توسط پزشک تفسیر شود و وضعیت مغز فرد را مورد بررسی قرار بدهد.

تفاوت نقشه مغزی با نوار مغزی

نقشه مغزی به منظور بررسی کارکرد مغز(نه ساختار مغز) اختراع شده است. در نوار مغزی (EEG) فعالیت الکتریکی غشای زیرین پوست سر توسط حسگرها ثبت می شود. در نوار مغز امواج مغزی را بصورت خام میبینیم و از روی شکل امواج به حملات تشنجی پی می بریم. برای مثال موج های تیز یا بلند در کودکان نشان دهنده بیماری صرع است.

در الکتروانسفالوگرافی کمی یا همان QEEG با استفاده از فرمول های ریاضی و به وسیله نرم افزارهای فنی و تخصصی،  اطلاعات نوارمغز به مقادیر کمی  و عددی تبدیل می شوند. سپس با مقایسه اطلاعات به دست آمده با حالت نرمال تصاویر رنگی تولید می شود.

 

 

نقشه برداری مغز چیست؟

با نگاه به این تصاویر و عددها می توان به نقص های احتمالی موجود در مغز فرد پی برد. روش ثبت نوار مغز با نقشه مغزی  مشابه است. اطلاعات حاصل از این نقشه مغزی،  تجزیه و تحلیل جامع و کاملی از باندهای فرکانسی است. در الکتروانسفالوگرافی کمی  ویژگی هایی  چون فاز، دامنه، قدرت و فرکانس را بررسی می کنیم. مثلا می دانیم که دامنه موج مغزی، نشان دهنده شدت فعالیت آن موج است.  با استفاده از نقشه مغزی می توان به تشخیص بیماری های مغزی و روانی احتمالی دست یافت.

بیماری های قابل تشخیص عبارت است از: افسردگی، اضطراب، آلزایمر، عوارض سکته مغزی، اوتیسم، اختلال بیش فعالی، اختلال ناتوانی یادگیری و غیره. در زیر به بررسی کوتاه بعضی از این اختلالات می پردازیم:

اختلال بیش فعالی

امروزه کودکان زیادی را می بینیم که نسبت به حالت عادی فعالیت بیشتری دارند و عموما بیش فعال نامیده می شوند. اگر این بی توجهی و پریشانی بصورت شدید و بالا باشد، امکانش هست که کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، بعضی افراد مبتلا به ADHD مرکب، فعالیت بیشتر موج تتا و فعالیت کمتر امواج آلفا و بتا را در مقایسه با گروه کنترل از خود نشان دادند. در حالت استراحت افزایش توان نسبی تتا و کاهش توان نسبی بتا دیده شد. همچنین افزایش نسبت های تتا/آلفا و تتا/بتا ارتباط معنایی قابل توجهی با این بیماری دارند.

افسردگی

افسردگی اختلالی شایع است و علائمی چون احساس ناراحتی و غم، از دست دادن علاقه، کاهش لذت بردن فرد, وجود اعتماد به نفس پایین، به هم ریختن ساعت خواب، بی اشتهایی یا پر اشتهایی و… دارد. عدم تقارن امواج آلفا بین دو نمیکره ی مغز در QEEG افراد افسرده دیده می شود.

فعالیت بیشتر نیمکره راست در ناحیه پیشانی و فعالیت کمتر نیمکره چپ در همان ناحیه وجود دارد. کاهش فعالیت در قشر آهیانه ی نیمکره راست، احتمالا نشان دهنده اختلال افسردگی است.

اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم در انجام بسیاری از فعالیت های فردی و اجتماعی مشکل دارند. در بیماری اوتیسم یا در خود ماندگی, عملکرد الکتریکی مغز دچار تغییر می شود.

بعضی از نقاط مغز در این افراد تکامل پیدا نکرده اند و همچنین مهارت های کلامی و غیر کلامی در این افراد ناقص است. کودکان مبتلا به اوتیسم معمولا به چشم افراد نگاه نمی کنند، در بیشتر اوقات حرف نمیزنند یا کم حرف می زنند و علاقه ای به بازی با کودکان دیگر از خود نشان نمی دهند.

آلزایمر

بیماری آلزایمر یا بیماری فراموشی باعث تحلیل رفتن توانایی های ذهنی افراد مبتلا می شود. آلزایمر همچنین باعث تخریب بافت مغز می شود و به دنبال این تغییرات در فعالیت الکتریکی مغز مشکل ایجاد می شود.

این تغییرات ایجاد شده را می توان با افراد سالم مقایسه کرد. تولید امواج آلفا در افراد مبتلا به آلزایمر دچار اختلال می شود.

پارکینسون

یکی ازنشانه های اصلی این بیماری، ارتعاش و لرزش در حالت عادی و استراحت است. همچنین سفتی عضلات و کندی حرکت هم در این افراد دیده می شود. هیچ اسکنی بصورت صد در صد این بیماری را تا به اکنون تشخیص نداده است. ممکن است عدم تقارن در امواج مغزی، علامتی از بیماری پارکینسون باشد. در نوار مغزی، امواج بصورت سینوسی بالا و پایین می روند، ولی عدم تقارن بیشتر مورد توجه است.

نقشه برداری مغز چیست؟

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *