آزمون روانشناسی

پرسشنامه نقش رسانه های صوتی و تصویری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی

 

ردیف عبارات کاملا مخالفم مخالفم نظری ندارم موافقم کاملا موافقم
1 صدا و سیما با انعكاس برنامه ها و نمایشنامه ها می تواند نقش بسزایی در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی داشته باشد.          
2 برگزاری مسابقات مختلف كتابخوانی در رسانه های صوتی و تصویری، در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی موثر است.          
3 صدا و سیما با آموزش عمومی روشها و اصول صحیح مطالعه به افزایش رواج فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی یاری می رساند.          
4 گرامیداشت ایام خاص از قبیل هفته کتاب و کتابخوانی از سوی رسانه ها، ترویجی موثر برای فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی می باشد.          
5 تكرار قالبهای نمایشی و فیلمهایی كه در آنها الگوی كتابخوانی و مطالعه لحاظ شده است، به مرور زمان یك رشته تغییرات بنیادین را در فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی جامعه ایجاد می كند.          
6 رسانه های تصویری با معرفی كتابهای مربوط به مشاغل مختلف افراد، طراحی و ساخت میان برنامه ، زیر نویس و برنامه های پویانمایی به ترویج موثر فرهنگ كتاب و كتابخوانی بپردازد.          
7 یکی از راهکارهای موثر گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی معرفی نویسندگان و ناشران برتر سال در رسانه های صوتی و یا تصویری می باشد.          
8 صدا و سیما می تواند از طریق برگزاری برنامه های مختلف از جمله میزگردهای كارشناسی به منظور معرفی كتابهای مناسب و متناسب با هر گروه سنی، تاثیر چشمگیری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی داشته باشد.          
9 برنامه سازان با انطباق الگوهای شخصیتی افراد اهل علم و مطالعه را با شغلها و مناصب مطلوب و مقبول اجتماعی، فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی را ترویج می دهند.          
10 معرفی كتاب ازطرف نویسنده ی آن به طریق ارسال پیام كوتاه از تلفن همراه راهکاری موثر در ایجاد ارتباط افراد با کتابخانه و کتابخوانی است.          
11 انتشار اینترنتی کتاب های الکترونیکی و  منابع علمی، گامی موثر در ترویج فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی است.          
12 به دلیل مخاطبان میلیونی رسانه های صوتی و تصویری، این رسانه ها دارای پتانسیل بسیار بالایی در ترویج فرهنگ های مختلف، خصوصا فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی دارند.          
13 رسانه های صوتی و تصویری با پخش انیمیشن ها و شعارهای تبلیغاتی کوتاه در ایجاد تمایل افراد به کتابخانه و کتابخوانی نقشی موثر دارند.          
14 وجود سایت ها و کتابخانه های اینترنتی با تسهیل دسترسی به کتاب های مختلف، می توانند فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی را در جامعه گسترش دهند.          

 

 

روش نمره گذاری و تفسیر

این پرسشنامه به صورت محقق ساخته طراحی گردیده است. طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:

گزینه کاملا مخالفم مخالفم نظری ندارم موافقم کاملا موافقم
امتیاز 1 2 3 4 5

 

 

برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید. این امتیاز دامنه ای از 14 تا 70 خواهد داشت. بدیهی است که هر چه این امتیاز بالاتر باشد، بیانگر نقش موثرتر رسانه های صوتی و تصویری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی خواهد بود و برعکس.

روایی و پایایی

در پایان نامه خسروی (1392) جهت روایی صوري پرسشنامه و صحت و سقم سئوالات، پرسشنامه در بین تعدادي از دانشجویان توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده، پرسشنامه در نمونه آماري توزیع شد.

همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازه­گیري آلفاي کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفاي کرونباخ از صفر (0) به معناي عدم پایداري، تا مثبت یک (1+) به معناي پایائی کامل قرار می­گیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر می­شود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه پرسشنامه نقش رسانه های صوتی و تصویری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی برابر با 76/0 می باشد.

 

مقدار آلفای کرونباخ در پرسشنامه­ پرسشنامه نقش رسانه های صوتی و تصویری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی

Reliability Statistics
پرسشنامه مورد نظر N of Items Cronbach’s Alpha
پرسشنامه نقش رسانه های صوتی و تصویری در گسترش فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی 14 76/0

 

منبع: خسروی، حسین، (1392)، بررسی رابطه بین نقش رسانه های صوتی و تصویری صدا و سیمای مرکز استان آذربایجان غربی و ترویج فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد شهرستان بوکان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *