-

بازی درمانی در کودکان چیست؟

بازی درمانی در کودکان

بازی درمانی در کودکان روشی برای برآورده کردن و پاسخگویی به نیازهای بهداشت روانی کودکان است. و از طرف متخصصان به عنوان یک مداخله مؤثر و مناسب در برخورد با رشد مغزی کودکان شناخته شده است. این درمان در کودکان ۳ تا ۱۱ سال به کار گرفته می شود و راهی برای آنها فراهم می کند. تا تجارب و احساسات خود را از طریق یک روند طبیعی، خود هدایت شونده و خود درمانی بیان کنند.

در ظاهر به نظر می رسد که بازی درمانی فقط در مورد سرگرمی با اسباب بازی است. اما تحقیقات نشان می دهد بازی درمانی در درمان انواع مشکلات روان و اختلالات رفتاری موثر است.

بازی ابزاری است که ما در اولین مراحل رشد خود به کمک آن خودمان و دنیا را می شناسیم. بازی ها از هر نوعی میتوانند موقعیت های ارزشمند برای کودکان به منظور تجربه نتایج اعمالشان و تمرین مهارت های مختلف و خروجی های مختلف بدون ترس از شکست یا مورد قضاوت نامطلوب دیگران قرار گرفتن به وجود بیاورند.

بازی درمانی در کودکان

منظور از بازی درمانی

امروزه از بازی یا بازی درمانی به عنوان روشی برای درمان مشکلات کودکان استفاده می شود. بازی درمانی به کودکان کمک می کند تا بتوانند مسائل و مشکلاتشان را حس کنند، با این هدف که ویژگی های روانی خود را بشناسند.

در این نوع درمان، به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزاردهنده و مشکلات درون خود را از طریق بازی بروز داده و آنها را به نمایش بگذارد.

شدت احساساتی که برخی کودکان در طول بازی درمانی از خود نشان می دهند گاهی بسیار تعجب آور است. احساساتی چون تنفر، ترس، تنهایی، ناامنی، احساس شکست، بی کفایتی و احساس ناخواسته بودن از این گونه احساسات است. و غالبا شروع این احساسات باعث محرومیت و انحراف شخصیت کودک می شود.

در بازی درمانی پس از آن که کودک بازی با وسایل را شروع کرد. درمانگر با دقت اعمال و گفتار او را تحت نظر می گیرد. و با مشاهده رفتارش در ضمن بازی به نگرانی های او پی می برد. و پس از تفسیر و نتیجه گیری از عملکردهای کودک، راه حل هایی مناسب برای مشکلات او ارائه می کند.

اگر کودک تمایل به بازی نداشته باشد، مشاور باید او را تشویق کند، اگر کودک ساکت بماند و بازی نکند. مشاور بازی با اسباب بازی ها را شروع می کند. و بتدریج از کودک دعوت می کند که در بازی شرکت کند.

برای این که درمانگر در بازی درمانی موفق باشد، باید دارای ویژگی هایی چون قابل اعتماد بودن، پذیرا بودن و احترام به کودک باشد. در بازی درمانی باید شرایطی فراهم شود که کودک به درمانگر خود اعتماد و احساس کند. که افکار و احساساتش مورد توجه درمانگر قرار گرفته است.

انواع روشهای بازی درمانی در کودکان

بازی درمانی را می توان به روشهای مختلفی انجام داد. انتخاب روش بازی درمانی، به تشخیص روانشناس کودک باز می گردد. انواع روشهای بازی درمانی به صورت زیر است:

بازی درمانی فردی: به علت داخل نشدن عناصر انتقاد و تشویق در محیط درمان، درمان فردی به مراتب آسانتر و کاراتر از درمان گروهی است. هر چند بنا به تشخیص روانشناس کودک ، ممکن است درمان گروهی مناسب تر باشد.
بازی درمانی گروهی: در بازی درمانی گروهی، ترجیحاً دختر و پسر را از هم جدا می کنند. در ضمن اصل بازتاب احساسات و نقطه نظرهای کودک با دقت بیشتری باید حفظ شود تا کودک احساس نکند. با سایر بچه های گروه مقایسه می شود؛ چه لفظ تحسین و چه لفظ انتقاد چنین احساسی را در کودک ایجاد می کند. در واقع، مهم ترین کار یک روانشناس کودک در بازی درمانی گروهی، رعایت عدالت و توجه دقیق به رفتارهای هر کودک است. بازی درمانی گروهی از لحاظ اینکه حضور کودکان دیگر در اتاق، تنشهای درونی کودک را کاهش می دهد. و نسبت به درمانگر واکنش طبیعی تر خواهد داشت، ممکن است موثرتر باشد.

بازی درمانی در کلینیک آرامش روان

بازی درمانی در کلینیک آرامش روان

با توجه به کاربردی بودن این روش درمانی، لازم است تمامی مراحل زیر نظر یک متخصص روانشناس کودک و همینطور بازی درمانگر قرار بگیرد. همچنین مرکز موردنظر تجهیزات ضروری در این خصوص را داشته باشد. در تهران و در محله فرمانیه و صادقیه، می توانید با مراجعه به کلینیک روانشناسی آرامش روان، بهترین بازی درمانگر خود را انتخاب کنید. در ابتدا کودک توسط یک دکتر روانشناس کودک و نوجوان، مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به تشخیص مشکل با برگزار کردن جلسات بازی درمانی، اقدام به رفع مشکل می کند. همچنین اگر فرزندانتان دچار اختلالات شخصیتی و یا بیش فعالی هستند می توانید با بهترین مشاورین کودک و نوجوان ما در میان بگذارید و آن را حل کنید.

کلینیک مشاوره آرامش روان

تلفن شعبه1: 02144297670 – 02144244916

تلفن شعبه2: 02122219331 – 02122210324

شعبه 1: تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان ستارخان، بلوار صادقیه شمالی، پلاک 4، واحد7

شعبه 2: فرمانیه، بلوار اندرزگو، نبش کوچه عبداللهی جنوبی، پلاک 72 ، ساختمان پارسیان، طبقه دوم، واحد 9

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *