-

ترس از ارتفاع

ترس از ارتفاع از ترس هایی است که هر فردی ممکن است به آن مبتلا شود.

علائم، علل و درمان اکروفوبیا

اکروفوبیا ( ترس از ارتفاع ): آیا شما از بلندی می‌ترسید؟

اگر علت آن را درک نکنید چگونه می‌توانید بر ترس خود از ارتفاع غلبه کنید؟ دریابید که این فوبیا را دارید و چگونه می‌توانید آن را کنترل کنید.

آیا شما ترس از ارتفاع دارید؟ آیا از فکر حضور در جلسه‌ای در طبقه بلند یک ساختمان اداری وحشت دارید؟ آیا با ایستادن روی نردبان پی می‌برید که از ارتفاع می‌ترسید؟ ممکن است دچار آکروفوبیا، یا ترس از بلندی، یا یک اختلال اضطرابی باشید که حدود 5٪ از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به عبارت ساده‌تر، تعریف اکروفوبیا، ترس از ارتفاع است. آکروفوبیا از کلمه یونانی “آکرون” می آید که به معنی ارتفاع است و کلمه یونانی ترس، که “فوبو” است.

آکروفوبیا

افراد مبتلا به آکروفوبیا به طور معمول از گردش در پارک های تفریحی با وسایل بازی مثل چرخ و فلک و قطار هوایی لذت نمی‌برند .افراد مبتلا به آکروفوبیا تمایلی به ایستادن در مکان های بلند ندارند و برخی از آنها می توانند بودن در پله برقی یا آسانسور شیشه ای را استرس آور بدانند.

افرادی که از ارتفاع می ترسند حتی ممکن است از رانندگی روی پل ها اجتناب کنند زیرا این امر باعث سرگیجه می شود. این ترس از ارتفاع می تواند علائم ناخوشایندی را ایجاد کند که منجر به این می شود که افراد مبتلا به اکروفوبیا به طور کلی از احتمال حضور در مکان هایی که در ارتفاع هستند جلوگیری کنند.

متأسفانه ، این اجتناب می تواند گاهی زندگی این افراد را مختل کند. اگر بلندی هراسی دارید ممکن است تعمیرات منزل را به تعویق بیندازید زیرا از بالا رفتن از نردبان ترس دارید. ممکن است نسبت به رزرو اتاق هتل در یک طبقه بلند، استرس نگران کننده ای را تجربه کنید. حتی ممکن است از پاسیو یا پیاده روی در مسیرهای کوهستانی خودداری کنید. اکروفوبیا می تواند بر سبک زندگی شما تأثیر منفی بگذارد.

علائم ترس از ارتفاع

برخی از افراد هنگام توصیف ترس از ارتفاع از کلمه “سرگیجه” استفاده می‌کنند، اما سرگیجه یا احساس ناخوشایند چرخش در واقع فقط یکی از علائم اکروفوبیا است. علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

لرزش
تعریق
گریه یا داد زدن
تجربه تپش قلب
سردرد و سرگیجه
احساس وحشت یا فلج شدن
یک حمله وحشت تمام عیار همراه با نفس نفس زدن 

علل اكروفوبیا

ترس از ارتفاع ممکن است ناشی از ترس طبیعی ما از سقوط و آسیب دیدگی باشد. توجه به دردی که ممکن است در اثر سقوط از یک مکان مرتفع ایجاد شود نیز می‌تواند به پیشرفت آکروفوبیا کمک کند.

طبیعی است که افراد نسبت به قرار گرفتن در مکان‌های بلند بی‌میلی داشته باشند اما برای افرادی که مبتلا به اکروفوبیا هستند، این ترس غیر واقعی و بیش از حد است. به نظر می رسد اکروفوبیا، مانند همه ترس‌ها، یک واکنش بیش از حد نسبت به واکنش طبیعی ترس است.

درمان ترس از ارتفاع

خبر خوب این است که با گذشت زمان و تلاش، می توان بر اکروفوبیا غلبه کرد. یکی از اصلی‌ترین درمان‌های اکروفوبیا، درمان شناختی رفتاری است. دراین روش درمانی، تکنیک‌های رفتاری که فرد را در معرض وضعیت ترس قرار می‌دهد مثل ارتفاعات و مکان‌های بلند استفاده می‌شود.

این تکنیک‌های رفتاری ممکن است به تدریج مورد استفاده قرار گیرند و به بیمار آموزش داده می‌شود که چگونه واکنش وحشت زده را متوقف کند و چگونه می‌تواند احساسات خود را کنترل کند.

در حالی که قرار گرفتن در معرض ارتفاع نیز درمانی برای اکروفوبیا است، برخی تحقیقات نشان می دهد واقعیت مجازی ممکن است به همان اندازه موثر باشد.

واقعیت مجازی هم در هزینه و هم در وقت صرفه‌جویی می‌کند، اگر چه در همه جا به راحتی در دسترس نیست. اما با کاهش قیمت تجهیزات واقعیت مجازی، دسترسی به این روش درمانی با گذشت زمان آسان‌تر می‌شود.

در مورد داروها، بعضی اوقات می‌توان از آرام بخش برای تسكین كوتاه مدت استفاده كرد زیرا می‌تواند وحشت و اضطراب را از بین ببرد.

 

درمان ترس از ارتفاع در شمال غرب تهران – درمان فوبیا ارتفاع در شمال غرب تهران

 

اکروفوبیا با سایر ترس‌ها متفاوت است. اگر در مکانی مرتفع در معرض حمله وحشت باشید، ممکن است حرکتی ناامن انجام دهید که در واقع می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین حتماً باید آکروفوبیا خود را معالجه کنید، خصوصاً اگر قرار گرفتن در مکان‌های مرتفع بخشی روتین از زندگی شما است.

تکنیک های آرامش، از جمله مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق و آرامش عضلانی پیش رونده، ممکن است به یک فرد کمک کند تا هم با استرس و هم با اضطراب کنار بیاید. ورزش منظم همچنین می‌تواند در درمان اختلال هراسی شما مفید باشد.

با پزشک خود در مورد اینکه چه داروها و روش های درمانی به شما کمک می‌کنند صحبت کنید.

از گفتن فوبیای ارتفاع به دوستان و خانواده خود خجالت نکشید و هنگام معالجه از آنها حمایت بخواهید. به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید. میلیون ها نفراز بیماری اکروفوبیا رنج می‌برند، اما قابل درمان است. با کمک و پشتیبانی می توانید مدیریت ترس از ارتفاع خود را شروع کرده و زندگی خود را ادامه دهید.

 ما به شما در کلینیک ندای آرامش روان در درمان ان فوبیا کمک خواهیم کرد.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *