-

درمان استرس معده

درمان استرس معده

درمان استرس معده را در این مقاله از ندای آرامش روان شرح می دهیم:

استرس، زخم معده ایجاد نمی کند، ولی اگر شخصی بیماری معده مثل زخم معده یا اثنی عشر داشته باشد. استرس آن را تشدید می کند، اما به خودی خود، عامل ایجاد زخم معده یا التهاب روده نیست.

استرس مهم‌ترین عامل تحریک و ترشح هورمون‌هایی است که موجب التهاب معده و در نتیجه ورم معده می‌شود.

تحقیقات متخصصان نشان داده است هرگونه استرس و اضطرابی می تواند سیستم عصبی گوارش را مختل کند. که این مساله موجب تشدید زخم معده و اثنی عشر می شود. در واقع زمانی که پزشکان پس از انجام آزمایش ها و بررسی های تشخیصی در یافتن علت بروز دردها و اختلالات گوارشی به نتیجه ای نمی رسند. بروز دردهای عصبی در معده و روده را بسیار محتمل می بینند.

اختلالات عصبی

تحت تاثیر اختلالات عصبی از استرس گرفته تا اضطراب، ترشح یکسری میانجی های عصبی و در واقع هورمون ها که رابط بین اعصاب مرکزی و اعضای بدن است. دچار تغییر می شود و کارکرد آن عضو را مختل می کند. حتی در بحث سندرم روده تحریک پذیر، روده تحت تاثیر این میانجی ها قرار می گیرد. و حرکات آن تندتر یا کندتر از حالت معمول می شود که حاصل آن بروز اسهال یا یبوست های عصبی است.

ندای____آرامش

اختلالات روانی

اختلالات روانی همچون اضطراب و استرس های محیطی در ایجاد نفخ معده نیز بسیار موثر است. در واقع، افزایش گاز در معده و روده که به ایجاد نفخ منجر می شود. و به شخص، احساس سنگینی سر دل، تورم و درد در اطراف ناف را می دهد. می تواند تحت تاثیر عوامل تنش زای روحی ایجاد شود.

این درست است که اختلالات عصبی دستگاه گوارش بسیار شایع است. اما این مساله نباید منجر به آن شود هر دردی را در ناحیه شکم، درد عصبی معده تلقی کنیم. و از پیگیری و ریشه یابی علت اصلی آن غافل شویم.

هر نوع درد و اختلال در دستگاه گوارش باید بر اساس سن و شرح حال بیمار و در صورت لزوم انجام آزمایشات تشخیصی مورد ارزیابی قرار گیرد. تا بر عصبی بودن ریشه آن اطمینان حاصل شود. البته نباید فراموش کنید استرس و به طور کلی اختلالات روانی به خودی خود زخم معده یا التهاب روده ایجاد نمی کند. بلکه سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. که می تواند عامل تشدید کننده بیماری های گوارشی باشد.

از سوی دیگر این نوع دردها طی شرایط اضطرابی یعنی هنگام امتحانات یا طی دوره های خاص زندگی و تحت تاثیر اتفاقات یا حوادث ناگوار و ناگهانی بروز پیدا می کند. همچنین بروز علائم خطر در دستگاه گوارش چون خستگی، کاهش وزن و اشتها، وجود خون در مدفوع، تهوع و استفراغ شدید و اسهال شدید را نباید ناشی از اختلالات عصبی دانست.

استرس معده چگونه به وجود می آید

در بدن ما هورمون های زیادی ترشح می شود که هر کدام از آن ها به نوعی در ساز و کار بدن موثر هستند. عوامل مختلفی میزان ترشح این هورمون ها را تحت تاثیر خود قرار می دهند. به عنوان مثال افزایش ترشح برخی از هورمون ها در دوران بلوغ منجر به تغییر ظاهری اندام های بدن می شوند. یا زمانی که یک خانم باردار می شود ، این تغییر در هورمون ها است که بدن او را برای شرایط جدید آماده می کند.

همین طور زمانی که ما در حال تحمل استرس هستیم، بدنمان هورمونی به نام کورتیزول یا هورمون استرس ترشح می کند. درست است که این هورمون برای واکنش بدن به استرس ترشح می شود اما میزان زیاد آن ، مشکلاتی را در بخش های مختلف بدن، ایجاد می کند. برای نمونه ، قند خون را دچار نوسان می کند ، فشار خون و کلسترول را بالا می برد و حتی بر پوست هم تاثیرات مخربی می گذارد.

در این بین، معده با واکنش هایی رو به رو می شود. میزان ترشح اسید معده به بالاترین حد خود می رسد و در نتیجه رفلاکس معده یا ورم و التهاب آن ایجاد می شود. در این حالت به اصطلاح می گویند که استرس ، معده را عصبی کرده است. احساس پری در معده ، سیری یا گرسنگی بیش از حد ، نفخ معده و احساس درد در زیر قلب، نشانه هایی از معده عصبی هستند.

پس استرس معده، درواقع تاثیر افزایش ترشح هورمون استرس بر معده است. که با درد و مشکلات دیگر همراه خواهد بود و اگر به موقع درمان نشود ، زخم معده و تنبلی آن ، یا حتی سرطان معده را در پی خواهد داشت.

درمان معده درد عصبی

در ابتدا، متخصص گوارش با شناسایی محرک های استرس، به درمان معده درد عصبی خواهد پرداخت. برخی محرک ها مانند مدرسه، شغل، کار، خانواده و یا روابط باید شناسایی و نسبت به تسکین علائم اقدام گردد.
نمونه هایی از درمان های معده درد عصبی عبارتند از:

مصرف دارو

در برخی موارد، نیاز است فرد دارو مصرف کند تا از میزان استرس و اضطراب کاسته شود. درمان استرس و افسردگی خود از جمله اقداماتی است که به کاهش علائمی از معده درد کمک خواهد کرد.

مدیتیشن

مدیتیشن یکی از روش های موثر در کاهش اضطراب و استرس ایجاد شده در فرد می باشد. فرد در یک اتاق ساکت و آرام قرار می گیرد و تمرکز خود را بر روی تنفس قرار می دهد. برخی افراد مدیتیشن مانترا را برای بیشتر شدن سطح انرژی و کاهش استرس انتخاب می کنند.
انجام روزانه ده تا پانزده دقیقه مدیتیشن می تواند به تسکین علائم معده درد کمک کند.

پرهیز از مواد غذایی مضر

از مصرف مواد غذایی که باعث تشدید معده درد عصبی می شوند، باید خودداری گردد. موادی از قبیل محصولات لبنی و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، شکلات، نوشابه و چای و همچنین مواد غذایی ترش و چرب.
انجام فعالیت هایی که به تسکین استرس کمک می کنند. فعالیت هایی مانند ورزش، گوش دادن به موسیقی، مطالعه کتاب و یا صحبت کردن با دوست می تواند مفید باشد.

مراجعه به مشاور یا روانشناس

هیچ فردی نمی تواند استرس را به طور کامل از زندگی خود حذف کند. اما مشاور می تواند روش های مقابله بهتر با استرس هایی را که در زندگی با آن ها روبرو می شویم، در اختیارمان قرار دهد.
در پایان این که علائم معده درد عصبی مشابه اختلالات مزمن دستگاه گوارش می باشد. و ممکن است در صورت مواجه با علائم، سندرم روده تحریک پذیر توسط پزشک تشخیص داده شود. درمان عوامل استرس زا می تواند به کاهش علائم معده درد عصبی و بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *