-

روانشناسی بالینی چیست؟

معرفی روانشناسی بالینی

روانشناسی بالینی یکی از انواع روانشناسی میباشد که به مطالعه در مورد اختلالات روانی و راه های درمان آنها میپردازد. دکتر مشاوره بالینی یکی از پرکاربردترين حوزه های روانشناسی است. مشاوره بالینی به درک و پیش بینی و همچنین درمان اختلالات و نابهنجاری های رفتاری، ناتوانی های اجتماعی، هیجانی، زیست شناختی و … کمک میکند. شاخه درمانی بالینی نسبت به دیگر شاخه های روانشناسی گسترده تر میباشد. روانشناسی بالینی با انواع بیماری ها از جمله اعتیاد، درگیری های خانوادگی و زناشویی، مشکلات عاطفی و … سازگاری دارد.  

ندای____آرامش                                       

تاریخچه روانشناسی بالینی

تاریخچه روانشناسی بالینی به انسان های نخستین باز میگردد. زمانی که سرچشمه بیماری های روانی را اتفاقات ماورایی میدانستند. تاریخچه مشاوره بالینی و تکامل آن با روانشناسی مرضی گره خورده است. از عمر روانشناسی بالینی به عنوان یک شاخه تخصصی و جداگانه از علم روانشناسی حدود 90 سال سپری میشود. در ایران مشاوره بالینی بیشتر از سایر روانشناسان هستند و در زمینه علم روانشناسی کار میکنند. در دهه 1350 در ایران اولین دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در بیمارستان روزبه شروع به کار کرد، بدنبال تعطیلی این مرکز انستیتو روانپزشکی تهران در سال 1365 عهده دار روانشناسی بالینی ایران شد همچنین اولین دانشجوی دکتری در سال 1381 از این انستیتو فارغ التحصیل شد.                 

مزایای روانشناسی بالینی

 درمانگر بالینی با کمک به افراد برای غلبه بر مشکلاتشان قدم مهمی در بهبود زندگی آنها برمیدارد.                                         

 ویژگی ها و خصوصیات هر بیمار باعث میشود که روانشناس بالینی براي حل مشکل آنها از ایده های خلاقانه استفاده کند.               

معرفی درمانگر بالینی خوب

 بدلیل ماهیت روش درمان احتمال فشار بالای کاری وجود دارد

در روانشناسی بالینی برای درمان بیمار باید زمان زیادی را سپری کرد و برای بیمار وقت گذاشت

در مشاوره بالینی، روانشناسان با افرادی که دارای اختلالات روانی و وضعیت ناپایدار و همچنین اهل جر و بحث هستند، سرکار دارند

دلایل عمده ای که کسی ممکن است به روانشناس بالینی مراجعه کند شامل:

مشکلات مربوط به سازگاری با تغییرات عمده زندگی (اضطراب و اختلال اضطراب پس از صدمه)

افرادی که قصد صدمه زدن به دیگران یا خود را دارند (عمدی)

افرادی که انرژی بیش از حد دارند. افرادی که مشکل خواب دارند

افرادی که اختلال وسواسی فکری-عملی دارند

افرادی که الکل و موادمخدر مصرف میکنند‎

افرادی که به یک چیز خاص مانند قمار، بازی و … اعتیاد دارند

افرادی که با سایز بدنشان مشکل دارند

افرادی که بیش فعال هستند و اختلال کمبود توجه دارند

بی خوابی و یا سایر مشکلات خواب

بیماری هایی مانند اوتیسم، ناتوانی ذهنی، بیش فعالی، مشکلات یادگیری یا اضطراب و افسردگی که از دوران کودکی همراه بیمار است

مشکلات رفتاری و افسردگی در نوجوانان

زیرمجموعه های دکتر مشاوره بالینی

روانشناسی کودک: مشاور بالینی کودک بیماران را از دوران کودکی تا نوجوانی تحت نظر دارند.

روانشناسی سلامت: روانشناسان سلامت در هنگام معالجه بیمار رویکردی روانی-اجتماعی در پیش می‎گیرند. آنها چگونگی تاثیر عوامل بیولوژیکی و اجتماعی را که بر سلامت بیمار تاثیر گذاشته ‎کنند ‎پردازند.

روانشناسی عصب نگر: روانشناسان اعصاب به بررسی چگونگی رفتار و عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی و آناتومی می‎پردازند. بیشتر کار آنها در زمینه تشخیص و درمان آسیب های مغزی، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون و اختلالات یادگیری است.

رویکردهای مشاوره بالینی

روانشناسان بالینی که به عنوان روان درمانگر در حوزه روانشناسی کار می کنند، معمولاً هنگام کار با بیمار از روش های مختلف درمانی استفاده می کنند. در حالی که برخی از پزشکان بر روی چشم انداز درمانی بسیار خاصی تمرکز دارند، بسیاری از مواردی که به عنوان “رویکرد التقاطی” نامیده می شود، استفاده می کنند. این شامل استفاده از روش های مختلف نظری برای تهیه بهترین برنامه درمانی برای هر بیمار خاص است.                             

برخی دیدگاه های اصلی نظری در روانشناسی بالینی

رویکرد روان پویایی

این دیدگاه در اثر کار فروید شکل گرفت. او معتقد بود که ذهن ناخودآگاه نقش مهمی در رفتار ما دارد. روانشناسانی که از درمان روانکاوی استفاده می کنند ممکن است از روش هایی مانند ارتباط آزاد برای بررسی انگیزه های اساسی و ناخودآگاه بیمار استفاده کنند                                                     

دیدگاه شناختی رفتاری

این رویکرد در درمان بالینی از مکاتب فکری رفتاری و شناختی شکل گرفته است. روانشناسان بالینی با استفاده از این دیدگاه نحوه تعامل احساسات ، رفتارها و افکار بیمار را بررسی می کنند.        

دیدگاه انسان گرایانه

این رویکرد ناشی از کار اندیشمندان اومانیستی مانند آبراهام مزلو و کارل راجرز است . این دیدگاه با دید کلی تری به بیمار نگاه می کند و مواردی از قبیل خود واقعی سازی را متمرکز می کند                    

روشهایی که کلینیک آرامش روان برای درمان بالینی استفاده می کند  

درمان شناختی رفتاری

در این درمان روانشناسی، دکتر مشاور بالینی پس از دست یافتن به دلایل ایجاد مشکلات به فرد آموزش می دهد تا چگونه به جای تلاش برای تغییر دنیای اطراف ویژگی های شخصیتی خود را تغییر داده و آن را در جهت رسیدن به اهداف بهبود بخشند . این شیوه روان درمانی بسیار شناخته شده و پر طرفدار بوده و بسیاری از روانشناسان در کلینیک های مشاوره از این شیوه برای درمان مراجعین خود استفاده می کنند.

رفتار درمانی شناختی یا CBT 

هدف روانشناسان در استفاده از روش رفتار درمانی شناختی (CBT) این است که به افراد کمک کنند تا در مرکز روانشناسی شناسایی و کنترل روش های منفی یـادگیری را یاد بگیرند. پس از یادگیری کنترل روش های منفی، متخصص روانشناس بالینی به بیماران یاد می دهند که چگونه این گرایش را تغییر دهند. و به روش واقعی تری فکر کنند.                                       

گروه درمانی

این شیوه درمانی به شکل جلسات گروهی می باشد که در مراکز مشاوره برگزار می گردد . مشاور خوب بالینی افرادی که زمینه مشکلات آنها مشابه می باشد را در یک گروه قرار داده و خود نقش رهبری گروه را بر عهده می گیرد . هدف این شیوه های درمانی این می  باشد که افراد احساس کنند در مشکل خود تنها نیستد و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند .

درمان نوروفیدبک

این شیوه درمانی در ایران نسبتا جدید می باشد که بسیاری از روانشناسان بالینی در کلینیک های مشاوره برای درمان اختلالات خفیف از آن استفاده می کنند. نوروفیدبک با استفاده از کنترل امواج مغزی در فرد دست به تغییر آن زده و انجام مداوم تمرینات نوروفیدبک می تواند باعث تغییر رفتار در افراد و درمان اختلالات روانی گردد.

جهت مشاوره با دکتر و روانشناس بالینی کلینیک ندای آرامش روان از طریق تماس تلفنی و یا حضوری ارتباط برقرار نمایید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *