-

فواید لبخند زدن

فواید لبخند زدن مسئله‌ای است که شما باید از آن اطلاع داشته باشید. زیرا لبخند زدن فواید بسیار زیادی دارد فوایدی که شما شاید از آن بی‌خبرید. یک لبخند زدن یا خندیدن ساده ممکن است چیزهایی را در شما تغییر دهد. که شاید حتی فکرش را هم نمی‌کنید.  

اثرات لبخند زدن

بسیاری لبخند زدن را به عنوان پاسخ غیر ارادی به مواردی که موجب شادی و یا باعث خنده شما می‌شوند می‌دانند. اگرچه این مطلب قطعاً درست است. اما از یک نکته مهم غافل می‌شود: لبخند زدن می‌تواند یک انتخاب آگاهانه و عمدی باشد.

به نظر می‌رسد که لبخند شما چه واقعی باشد یا نه، می‌تواند از طریق روش‌های مثبت بر روی بدن و ذهن شما اثر بگذارد. داشتن لبخند مزایایی برای سلامتی، خلق و خوی و حتی روحیه اطرافیان ایجاد کند. 

 

۱۰ دلیل برای لبخند زدن

1. لبخند به شما کمک می‌کند تا طولانی‌تر زندگی کنید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که لبخند واقعی و شدید با عمری طولانی‌تر مرتبط است.

به طور کلی، به نظر می‌رسد که افراد خوشبخت و خندان از سلامتی و طول عمر بالاتری نسبت به سایرین برخوردار هستند. هرچند برای درک علت این امر تحقیقات بیشتری لازم است.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوشبختی می‌تواند طول عمر را سال‌ها افزایش دهد. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد حفظ روحیه شاد و مثبت قسمت مهمی از زندگی سالم است.

2. لبخند زدن استرس را برطرف می‌کند

استرس می‌تواند در تمام وجود ما نفوذ کند و واقعاً در چهره ما نمایان شود.

لبخند زدن نه تنها به شما کمک می‌کند خسته، فرسوده و خسته به نظر نرسید بلکه در واقع به کاهش استرس کمک کند. باور کنید یا نکنید، لبخند زدن می‌تواند استرس را کاهش دهد.

حتی اگر تمایل به لبخند زدن ندارید یا حتی اگر آن را با لبخندی غیر واقعی جعل کنید. وقتی استرس دارید، برای لبخند زدن وقت بگذارید. به زودی اثرات آن را بر خود و اطرافیانتان می‌بینید.

 

3. لبخند زدن خلق و خوی را بهتر می‌کند

دفعه دیگر که حالتان خوب نبود، لبخند بزنید. احتمال زیادی وجود دارد که روحیه شما تقویت شود. عمل جسمی لبخند زدن در واقع مسیرهایی را در مغز شما فعال می‌کند که بر وضعیت عاطفی شما تأثیر می‌گذارد.

به این معنی که با اتخاذ یک حالت خوشحال صورت، می‌توانید ذهن خود را “فریب” دهید تا وارد حالت خوشبختی شود.

یک لبخند ساده می‌تواند باعث ترشح نوروپپتیدهایی شود که ارتباط عصبی شما را بهبود می‌بخشند. همچنین انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و سروتونین، که می‌توانند روحیه شما را تقویت کنند.

به لبخند زدن مانند یک ضد افسردگی طبیعی فکر کنید.

 

4. لبخند زدن امری مسری است

چند بار شنیده‌اید که لبخند قدرت روشنایی اتاق را دارد؟!

گرچه خندیدن مطمئناً یک احساس زیباست، اما حسی از حقیقت را به همراه دارد. لبخند زدن نه تنها توانایی بالا بردن روحیه در شما را دارد، بلکه می‌تواند حالات دیگران را نیز به سمت بهتر تغییر دهد.

مغز شما به طور خودکار حالات چهره دیگران را متوجه می‌شود و تفسیر می‌کند. حتی گاهی اوقات ممکن است آن‌ها را تقلید کنید. این بدان معناست که شما ممکن است لبخند شخص دیگری را مشاهده کرده و ناخودآگاه خود نیز لبخند بزنید.

بله، از نظر این امر از نظر علمی ثابت شده است که لبخند مسری است.

 

5. لبخند زدن سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

لبخند زدن همچنین می‌تواند با کمک به سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد موثرتر، در جهت سلامت کلی شما را تقویت کند. تصور می‌شود که هنگام لبخند زدن، عملکرد ایمنی بدن به دلیل آرامش بیشتر بهبود می‌یابد (به لطف انتشار برخی انتقال دهنده‌های عصبی).

اگر به فکر حفظ سلامت کلی و سیستم ایمنی خود قبل از فصل سرماخوردگی و آنفولانزا هستید، لطفا لبخند بزنید. این ممکن است بسیار کمک کننده باشد.

 

6. لبخند زدن ممکن است باعث کاهش فشار خون شود

لبخند زدن می‌تواند تأثیر مفیدی بر فشار خون شما بگذارد. به نظر می‌رسد که خنده، فشار خون را کاهش می‌دهد.

در صورت داشتن  افزایش اولیه ضربان قلب و تنفس شدید لبخند زدن ضربان قلب شما را در برابر استرس کاهش می‌دهد. البته تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق چگونگی کاهش فشار خون لازم است.

اگر در خانه مانیتور فشار خون دارید می‌توانید این ایده را برای خود آزمایش کنید. چند دقیقه بنشینید و یک قرائت کنید. سپس یک دقیقه لبخند بزنید و در حالی که هنوز لبخند می‌زنید، بار دیگر بخوانید. آیا تفاوتی مشاهده می‌کنید؟

 

7. لبخند زدن درد را کاهش می‌دهد

مطالعات نشان داده است که لبخند زدن باعث ترشح هورمون اندورفین، سروتونین و سایر مسکن‌های طبیعی می‌شود. این مواد شیمیایی مغز باعث می‌شوند از سر تا پا احساس خوبی داشته باشیم.

آن‌ها نه تنها روحیه شما را بالا می‌برند بلکه باعث آرامش بدن و کاهش درد جسمی می‌شوند.


((لبخند زدن یک داروی طبیعی است))

 

8. لبخند زدن باعث جذابیت شما می‌شود

به طور طبیعی ما به سمت افرادی که لبخند می‌زنند جذب می‌شویم. این در حالی است که حالات صورت شدید یا منفی مانند اخم، اضطراب و لبخند برعکس عمل می‌کنند. حتی اگر لبخند بزنید ممکن است افراد از ویژگی‌های شخصیتی مثبت‌تری برخوردار شوید.

لبخند زدن نه تنها می‌تواند جذابیت شما را بیشتر کند بلکه باعث می‌شود جوان‌تر به نظر برسید. ماهیچه‌هایی که برای لبخند زدن از آن‌ها استفاده می‌کنیم، باعث می‌شوند فرد جوان‌تر به نظر برسد. بنابراین به جای انتخاب لیفت صورت، فقط سعی کنید روزانه لبخند بزنید تا جوانتر به نظر برسید و احساس بهتری داشته باشید.

 

9. لبخند زدن موفقیت را پیشنهاد می‌کند

تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور منظم لبخند می‌زنند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. در این افراد احتمال ارتقا سطح شغلی و بهبود روابط شخصی و شغلی بیشتر است.

ممکن است متوجه شوید زمانی که لبخند میزنید مردم واکنش متفاوتی به شما نشان می‌دهند.

 

10. لبخند زدن به شما کمک می‌کند تا  انسانی مثبت باشید

این تست را امتحان کنید:

لبخند بزنید. حالا سعی کنید بدون از دست دادن لبخند به چیز منفی فکر کنید. سخت است، نه؟!

لبخند زدن می‌تواند بر احساس مثبت بودن شما تأثیر بگذارد. حتی اگر احساس غیر طبیعی یا اجباری داشته باشید.

صرف نظر از اینکه لبخند شما واقعی است یا نه، بازهم این پیام را می‌دهد که  “زندگی خوب است!” به مغز و در نهایت بقیه بدن را به حالت آرام و دور از استرس هدایت می‌کند.

 

شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف به کلینیک ندای آرامش روان مراجعه کرده و از مشاوران ما راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید.

 

لبخندتان پایدار

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *