-

اختلال خوردن

اختلال خوردن

اختلالات خوردن، بیماری ‌هایی جدی هستند. اگر علائم اختلال خوردن را (در خود یا دیگری) تشخیص دادید، پیش از آن‌ که این اختلال اثرات شدیدی بر روی سلامت جسم و روان بگذارد، از پزشک کمک بگیرید.

برخی، پرخوری کرده و چاق می‌ شوند، برخی به اندازه‌ ی کافی نمی ‌خورند و به معنای واقعی کلمه به خودشان گرسنگی می ‌دهند، درحالی ‌که برخی دیگر پرخوری کرده و سپس خود را با بالا آوردن غذا یا روش‌ های دیگر برای خلاص شدن از دست کالری ‌های اضافی، تخلیه می‌ کنند.

ندای____آرامش

غالبا در این اختلالات، تمرکز زیادی بر روی شکل و وزن بدن وجود دارد. مشکلی که در تمام اختلالات خوردن مشترک است – علاوه بر نداشتن کنترل بر روی عادات غذایی – این است که می‌ توانند پیشرفت کرده و آسیب ‌های جدی و حتی دائمی به سلامت جسم و روان فرد وارد کنند. به همین دلیل است که تشخیص علائم اختلالات در افراد و کمک خواستن از روانپزشک یا روانشناس، حائز اهمیت است.

اختلال خوردن چگونه زندگی من را تحت تاثیر قرار خواهد داد

علاوه بر مختل کردن فعالیت ‌های روزمره، اختلال خوردن می‌ تواند بر سلامت روان و عاطفی شما اثر بگذارد. ممکن است احساس اضطراب بیشتری در رابطه با کالری‌ های مصرفی پیدا کرده و از وزن خود خجالت بکشید. ممکن است شروع به منزوی کردن خود از جمع خانواده یا دوستانی که در مورد سلامت شما ابراز نگرانی می ‌کنند، بکنید و این انزوا می ‌تواند به افسردگی منجر شود.

تاثیر فیزیکی اختلال خوردن می ‌تواند قابل توجه باشد. در طول زمان، عادات غذایی غیر معمول می ‌تواند به دستگاه گوارش، پوست، استخوان ‌ها، دندان ‌های شما و عملکرد سایر اندام‌ ها مانند قلبتان آسیب بزند. اختلالات خوردن به خصوص بی‌ اشتهایی عصبی، در مقایسه با سایر بیماری‌ های روانی، بیشترین آمار مرگ و میر را دارند. در واقع، خطر مرگ زود هنگام در افراد مبتلا به بی ‌اشتهایی عصبی ۱۸ برابر سایر هم‌سالان است. به همین دلیل است که تشخیص زود هنگام علائم و درمان مناسب، ضروری است.

انواع مختلف اختلالات خوردن چه هستند

انواع زیادی از مشکلات خوردن وجود دارد، اما ۴ نوع از این اختلالات در جدید ترین ویرایش راهنمای تشخیصی آماری DSM-5 ذکر شده ‌اند:

-بی‌ اشتهایی عصبی
-پر اشتهایی یا بولیمیایی عصبی
-اختلال پرخوری
-اختلال اجتناب یا محدودیت غذا

بی ‌اشتهایی عصبی

مصرف غذا محدود است و منجر به کاهش وزن نسبت به سن و قد می ‌شود.
ترس شدید از افزایش وزن و چاق شدن یا تلاش‌ های شدید برای جلوگیری از افزایش وزن با وجود این‌که فرد کمبود وزن دارد.
مشکلات در رابطه با تصویر بدنی خود یا انکار این موضوع که کمبود وزن یک مشکل جدی است.

پر اشتهایی عصبی

غذا خوردن در بیشتر مواقع و در حجم‌ های زیاد، احساس عدم کنترل بر روی رفتار غذا خوردن و مقدار غذای مصرفی
تخلیه ‌ی مکرر برای جلوگیری از کاهش وزن با استفاده از روش‌ هایی چون استفراغ خودالقا شده، استفاده از ملین یا مدر، روزه گرفتن مداوم یا ورزش بیش از حد
نگرانی بیش از حد در رابطه با شکل و وزن بدن
رفتار های خوردن و تخلیه ‌ی غیر معمول که حداقل هفته ‌ای یک بار برای سه ماه رخ دهند.

اختلال پرخوری

پرخوری حداقل یک بار در هفته برای سه ماه، به علاوه‌ی:
غذا خوردن سریع‌ تر نسبت به اغلب مردم
احساس عدم کنترل بر روی عادات خوردن و مقدار غذای مصرفی
علاوه بر موارد بالا، وقایع پرخوری که حداقل سه مورد از ۵ رفتار زیر را شامل شود:

غذا خوردن سریع‌ تر از حالت عادی

غذا خوردن تا جایی که به طرز دردآوری سیر شوند
خوردن مقادیر زیاد غذا حتی در صورت عدم احساس گرسنگی
غذا خوردن به تنهایی یا پنهانی به دلیل خجالت
تجربه‌ ی احساس انزجار، افسردگی یا گناه بعد از پر خوری

تشخیص اختلال تغذیه بولیمیا برای تشخیص اختلال بولیمیا پزشک سوالاتی را درباره سابقه پرخوری و بالا آوردن می‌پرسد. بسیاری از افراد این رفتار خود را انکار و پنهان می‌کنند که روند تشخیص و درمان را مشکل می‌کند. اگر این مشکل را دارید و یا به یکی از اعضای خانواده یا دوستان شک دارید حتما با پزشک صحبت کنید. درمان هرچه سریعتر صورت بگیرد به همان اندازه فرد، سریع‌تر ریکاوری می‌شود.

درمان اختلال تغذیه بولیمیا

درمان اختلال خوردن: مشاوره و درمان تغذیه‌ای درمان بولیمیا زمانی موفق خواهد بود که ترکیبی از درمان‌ها روی فرد انجام شود. فرد با مشاوره و درمان تغذیه‌ای، عادات سالم را جایگزین عادات غلط و رابطه‌ای سالم و بهتر با غذا می‌کند. تحقیقات نشان داده است که داروهای ضدافسردگی چرخه پرخوری و بالا آوردن را می‌شکند و از عود کردن آن جلوگیری می‌کند.

درمان اختلال ترس در خواب

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *