مقالات

عزت نفس پایین و علل آن

عزت نفس پایین و علل آن

13 نشانه عزت نفس پایین و علل آن کدامند؟

عزت نفس این است که یک فرد چگونه خود را می بیند و چه احساسی در مورد اینکه چه کسی است و چه میکند، دارد.

شخصی که عزت نفس بالایی دارد، نسبت به خود احساس مثبت دارد و خود را قبول دارد. در مقابل شخصی که عزت نفسش پایین است ممکن است

نسبت به خود احساس منفی داشته باشد و خود را لایق عشق، احساس خوب یا داشتن یک زندگی موفق و شاد نبیند. عزت نفس پایین بر نحوه تصمیم گیری فرد در زندگی اش نیز تاثیر میگذارد و ممکن است او را در برابر مشکلات سلامت روان آسیب پذیر کند.

تحقیقات نشان می دهند که 85% از زنان عزت نفس پایین را با اعتقاد به اینکه زیبا نیستند، ۵۰ درصد از مردان با اعتقاد به اینکه باهوش نیستند و بیش از نیمی از نوجوانان با اعتقاد به اینکه دیگران چه فکری در مورد آنها میکنند گزارش میدهند. تحقیقات در خصوص عزت نفس فراوان است و مقیاس های مختلفی برای سنجش عزت نفس استفاده میشود، اما مهمتر از همه شناخت نشانه های عزت نفس پایین به عنوان اولین قدم برای ایجاد عزت نفس مثبت است و قدم بعدی شناخت ارزش خود است.

نشانه های عزت نفس پایین

دشواری در پذیرش تعارف

یکی از ظریف ترین و در عین حال رایجترین نشانه های عزت نفس پایین، عدم توانایی در پذیرش تعریف و تمجید است. افرادی که عزت نفس پایینی دارند پذیرش یک تعریف و تمجید با تمام وجودشان بسیار دشوار (یا کاملاً غیرممکن) است. این تصور که آنها کاری شایسته انجام داده اند، به چیزی ارزشمند دست یافته اند یا موفق شده اند، برای آنها غیرقابل قبول است. اکنون کاملاً طبیعی است که وقتی کسی از شما تعارف می کند فروتنی نشان دهید، اما اگر در واقع به هر تعریف و تمجید بی اعتمادی یا رد کنید، قطعاً یکی از نشانه های عزت نفس پایین است.

همیشه با همه موافق بودن

شما مطلقاً از داشتن و بیان کردم یک عقیده متناقض با دیگران در یک گروه خودداری می کنید. شما هرگز نظرات خود را بیان نمی کنید یا از خود دفاع نمی کنید. درعوض، شما به راحتی می توانید همیشه نسبت به دوستان، خانواده و تقریباً همه، ساکت بمانید و سرتان را تکان دهید. این ترس از بیان کردن نظرات خود به این دلیل که می ترسید مورد علاقه کسی نباشید یکی از نشانه های عزت نفس پایین است.

داشتن مشکل در بیان واضح نیازهای خود

یکی از نشانه های کم ارزش بودن این است که نمی توانید نیازهای خود را به درستی بیان کنید. بسیاری از افراد با عزت نفس پایین معتقدند که گاهی نمی توانند کمک بخواهند یا فکر می کنند که لیاقت آن را ندارند. آنها اغلب هنگام درخواست کمک احساس شرم و گناه می کنند.

عادت به گفتن متاسفم در موقعیتهایی که حتی تقصیر آنها نیست

عذرخواهی اشتباه نیست. مواردی وجود دارد که شما واقعاً اشتباه می کنید و نیاز به عذرخواهی دارید. با این حال، اگر عادت دارید از «متاسفم» به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده کنید، این یکی از نشانه های پایین دانستن ارزش خود است. افرادی که عزت نفس پایینی دارند این ذهنیت را دارند که دائماً چیزی در اطراف آنها اشتباه می شود و همیشه آماده هستند که بگویند: هی، متاسفم، می دانستم چیزی در شرف خراب شدن است. بنابراین در اینجا یک عذرخواهی پیشاپیش می کنم برای چیزی است که ممکن است تقصیر من نباشد، اما من به هر حال مسئولیت آن را به عهده خواهم گرفت، این تقریبا مثل این است که حتی برای زنده بودن هم عذرخواهی کنید. این عمدتا به این دلیل است که عذرخواهی راحت تر است.

رسانه های اجتماعی این قدرت را دارند که روز آنها را بسازند یا خرابش کنند

به زبان ساده، رسانه های اجتماعی راهی برای اعتبارسنجی افکار، احساسات و محتوایی است که به اشتراک می گذاریم.بنابراین، ممکن است وقتی مردم آخرین پست شما را دوست نداشته باشند، برایتان دردسرساز باشد. اما، اگر فردی با عزت نفس بالا هستید، این اتفاق به ظاهر جزئی قدرت خراب کردن روز شما را نخواهد داشت. اما برای کسانی که عزت نفس پایینی دارند، این اتفاق نه تنها روز آنها را، بلکه تمام هفته شان را خراب می کند. بنابراین، اگر رسانه های اجتماعی می توانند روز شما را به مراتب بهتر یا بدتر کنند، قطعا یکی از نشانه های اعتماد به نفس پایین است.

عزت نفس پایین و علل آن

کم کاری آسیب زا

عدم موفقیت عمدی یکی از نشانه های اولیه عزت نفس پایین است. افراد با عزت نفس پایین دائماً خود را ارزان می فروشند، فرصت های بزرگ را از دست می دهند و به کمتر از آنچه که لیاقتشان را دارند رضایت می دهند. با اعتقاد به این واقعیت که لیاقت چیزهای خوب را ندارند، خود را از شادی و موفقیت بی بهره می کنند. این کم کاری آسیب زا نه تنها یکی از نشانه های عزت نفس پایین است، بلکه در بهترین شکل خود خرابکاری نیز هست.

شوخ طبعی خود خوار

همه کسانی را که شوخ طبع هستند دوست دارند. اما عمیق تر به آن مواقعی فکر کنید که افراد خودشان یا کاستی هایشان را سرلوحه کارقرار می دهند، آیا اینها فقط شوخی هستند یا از کمبود ارزش خود ناشی می شوند؟ شوخ طبعی مستمراً نسبت به خود، می تواند نشانه بزرگی از کم ارزش بودن فرد باشد. مردم از توانایی جوک سازی به عنوان مکانیزم دفاعی استفاده می کنند. آنها قبل از هر کس دیگری به برجسته کردن و مسخره کردن کاستی های خود فکر میکنند.

داشتن حالت تدافعی

همه ما در یک مقطع زمانی تدافعی عمل کرده ایم. در حالی که معمولاً امکان واکنش عاطفی قوی به قضاوت یا انتقاد ناعادلانه وجود دارد، اما یکی از نشانه های عزت نفس پایین، دفاعی بودن است تا جایی که با تمایل به آزار دادن طرف مقابل، تلافی می کنید. برخی از افراد با عزت نفس پایین دائماً در جستجوی یافتن چیزی هستند که احساس بهتری در آنها ایجاد کند. اعمال احساسات دفاعی آنها و آسیب رساندن به طرف مقابل باعث می شود که به طور موقت احساس اعتبار و قدرت کنند.

عدم وجود مرزهای مناسب

بله گفتن به کارهایی که به وضوح نمی خواهید انجام دهید و اینکه به سختی می توانید خود را از مشغله های زیاد در زندگی شخصی و حرفه ای خود دور کنید، یکی از نشانه های عزت نفس پایین است. وقتی افراد اعتماد به نفس ندارند، دائماً مرزها و رفاه خود را برای راحتی دیگران به خطر می اندازند. آنها معتقدند که نمی توانند در کنار حمایت از خود، روابط خوبی را حفظ کنند.

دشوار کردن عمل انتخاب کردن برای خود

بلاتکلیفی یکی از رایج ترین نشانه های پایین بودن عزت نفس است. این افراد دائما نگران انتخاب های اشتباه هستند. بنابراین، آنها پیروی کردن را به انتخاب ترجیح می دهند. چنین افرادی اغلب ترجیح می دهند از قرار گرفتن در مکان ها و موقعیت هایی که مجبور به گرفتن تصمیم های خیلی زیاد یا خیلی بزرگ هستند، اجتناب کنند.

عزت نفس پایین و علل آن

 انتقاد زیاد نسبت به دیگران

افرادی که عزت نفس پایینی دارند بیش از حد از دیگران انتقاد می کنند تا روحیه خود را تقویت کنند. اکنون، همه ما گاهی اوقات در فرآیند فکر خود انتقادی هستیم، اما تفاوت زیادی بین انتقادی فکر کردن و انتقادی بودن واقعی وجود دارد. از آنجایی که افراد با عزت نفس پایین به سختی احساس خوبی نسبت به خود دارند، ممکن است اغلب درگیر انتقاد شدید از دیگران باشند. این به آنها یک تقویت موقت می دهد.

داشتن نگرش منفی به زندگی

آیا شما یک فرد منفی نگر هستید؟ این یکی دیگر از نشانه های عزت نفس پایین است. افراد با عزت نفس پایین نسبت به رویدادهای زندگی نگاه بدبینانه ای دارند. آنها معمولاً ازهمه موقعیت ها انتظار نتایج منفی را دارند. بنابراین، اگر دائماً از زندگی خود شکایت می کنید و به فرصت هایی مانند تهدید نگاه می کنید، ممکن است از کیفیت زندگی پایینی برخوردار شوید.

گرفتن حق شاد بودن از خود

وقتی عزت نفس پایینی دارید، این صدای درونی انتقادی را دارید که تنها هدفش پایین کشیدن شماست. این منتقد درونی به هر چیز مثبتی در زندگی شما پاسخ منفی می دهد. بنابراین حتی اگر اتفاق خوبی بیفتد، مانند دریافت یک پیشنهاد شغلی از شرکتی که در رویاهایتان به آن فکر می کنید، شما تمایل دارید به جای اینکه فقط آن را جشن بگیرید، روی اینکه چگونه ممکن است آن را خراب کنید، تمرکز کنید.بنابراین، احساس خوشبختی واقعی چالش برانگیز است.

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان
author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *