-

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج – ضرورت مشاوره پیش از ازدواج

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج در این است که به زوجین کمک می کند تا بتوانند با شناخت بهتری از یکدیگر وارد زندگی مشترک شده و با تفاهم بیشتری زندگی خود را آغاز نمایند. خیلی از افراد می پرسند که کلاس های مشاوره قبل از ازدواج چگونه است. و کلاس های مشاوره پیش از ازدواج دقیقا به چه هدفی برگزار می شوند. که در این مقاله از آرامش روان در این مورد می خواهیم بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

هدف از مشاوره قبل از ازدواج

هدف از مشاوره در حین ازدواج، تحکیم پایه‌های زوجین است. شناخت زوجین از یکدیگر، به دست آوردن اطلاعات درباره‌ روانشناسی زن و مرد، چگونگی رفتار صحیح آنها با یکدیگر و جلوگیری از بروز اختلاف نظرها و عمیق شدن آن‌، از اهداف این مرحله مشاوره است.

اطلاعات در مورد شخص، در زمینه‌های مختلف جسمی، توانایی و محدودیتهای روانی و اطلاعات در مورد جنس مخالف مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زن نباید فراموش کند که شوهر او یک مرد و مرد نباید فراموش کند که همسر او یک زن است؛ زن و مرد از نظر جسمی و فیزیولوژیکی و ابعاد روانی مانند هیجان، عواطف، خواب و رویا، روانی، کلام، اطاعت، عشق و دوستی، صبر و حوصله، سرعت عمل و نحوه گوش دادن با یکدیگر تفاوت دارند.

آگاهی و اطلاعات زن و مرد از تفاوتهای نوعی و فردی یکی از آمادگیهای اساسی برای ازدواج است؛ اطلاعات در مورد نقش زن و مرد، دختر و پسر پس از ازدواج به عنوان زن و مرد مطرح می‌شوند و قبل از ازدواج باید از نقش و وظایف زن و شوهری آگاه شوند و در مورد نقشها به توافق برسند.

در روند مشاوره پیش از ازدواج به زوجها کمک خواهد شد تا به شناخت بهتری از یکدیگر برسند و بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند. متاسفانه امروزه می توانیم شاهد طلاق های بسیار باشیم که به دلیل عدم تفاهم زوجین با یکدیگر شکل می گیرد. دلیل عمده ازدواج هایی که به طلاق منتهی می شوند. این است که افراد تنها شور و اشتیاق عشق اولیه خود را در نظر می گیرند. و مابقی موارد را پشت گوش خواهند انداخت که همین مسئله در آینده گریبانگیر آنها خواهد شد.     

ندای____آرامش

اهمیت مشاوره پیش از شروع زندگی مشترک

مشاوره پیش از ازدواج برای کمک به زوج ها به منظور بهبود رابطه در قبل از ازدواج انجام می شود. در جلسات مشاوره سوالات روانشناسی مهمی از زوجها پرسیده می شود. پاسخ زوجین به پرسشهای مشاور و نحوه درک و نگرش آنها نسبت به مسائل، موجب می شود. که آنها بتوانند نه تنها در آینده از بروز مشکلات پیشگیری نمایند بلکه به هنگام بروز مشکل، با یک راه حل مناسب آن را برطرف         

پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج

روانشناس و مشاور با ارائه پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج شناخت بهتری از شما و همسرتان می یابد. و می تواند تشخیص بهتری در این زمینه دهد که آیا شما تفاهم لازم با همسرتان را دارید یا خیر. در واقع هدف از پرسشنامه مشاوره پیش از ازدواج پیدا نمودن ویژگی های شخصیتی است. که شما چه خودآگاه و چه ناخودآگاه قصد پنهان کردنشان را دارید. که مشاور با بررسی این پرسشنامه از آن ویژگی شخصیتی مطلع می شود و به شما در این زمینه کمک می کند.

عده ای فکر می کنند که پرسشنامه مشاوره قبل از ازدواج اهمیت چندانی ندارد. و حتی سوالات موجود در آن را نخوانده علامت زده و از آن میگذرند که این بسیار اشتباه است. و اگر قصد دارید که با انجام چنین کاری مشاوره پیش از ازدواج را بگذرانید. پیشنهاد می کنیم که اصلا وارد این کلاس ها و مشاوره ها نشوید و وقت خود و روانشناس تان را نگیرید.

مشاوره پیش از ازدواج در مورد مسائل جنسی

مسائل جنسی بخش عظیمی از ازدواج را شکل می دهد. زوجین باید به رضایت نسبتاً کاملی در مورد مسائل جنسی نسبت به یکدیگر برسند. که بتوانند وارد رابطه شوند در غیر اینصورت ممکن است خیلی زود رابطه آنها با اختلال روبرو شود. کلاس های مشاوره پیش از ازدواج در رابطه با مسائل جنسی موشکافی هایی را برایتان انجام خواهد داد. و به این واسطه متوجه می شوید که آیا شما از نظر جنسی با همسرتان تفاهم دارید یا خیر.

مثال ساده ای که بخواهیم در این زمینه بزنیم این است که ممکن است یکی از زوجین علاقه ی چندانی به مسائل جنسی نداشته باشد. و نگاهی خیلی گذرا به آن بکند که در نقطه مقابل، همسرش کاملا این مسئله را جدی می داند و از همسرش توقع داشته که در بازه های زمانی کوتاه مدت اقدام به رابطه جنسی با یکدیگر نمایند. که همین مسئله عدم تفاهم آنها را نشان می دهد و مشاوره پیش از ازدواج به آنها کمک خواهد کرد. که در این رابطه به شناخت کامل تری از هم برسند. و در صورت داشتن تفاوت هایی اندک، با هم، با برنامه ریزی و نظم دادن به امور، آنها را مدیریت کنند.                   

بررسی علت های خیانت در کلاس های مشاوره پیش از ازدواج

اگر هنوز سوالتان این است که کلاس های مشاوره پیش از ازدواج چگونه است و چطور برگزار می شود. باید به شما بگوییم که در این کلاس ها در مورد علل خیانت زوجین به یکدیگر بحث می شود. مسئله ای که چندان غریبه هم نیست و ما در زندگی روزمره افراد زیادی را میتوانیم مشاهده کنیم. که به این مسئله گرفتار هستند.                                                                                                           

دلیل خیانت ها عدم ارضای برخی نیاز های زوجین از سوی یکدیگر است. که در کلاس های مشاوره قبل از ازدواج این مسائل مورد بررسی قرار می گیرند. و زوجین در رابطه با داشتن یک زندگی مشترک عاشقانه و جدا از هرگونه خیانت، هدایت و راهنمایی خواهند شد.

علل خیانت زیاد هستند و گاهی حتی ممکن است مبنی بر اینکه یکی از زوجین حسادت طرف مقابل را برانگیزد اقدام به انجام این کار نماید. که در این کلاس ها با بررسی ابعاد شخصیتی هر فرد، سعی می شود درست ترین مشاوره به آنها صورت بپذیرد. تا مبادا به این معضل و مشکل در زندگیشان برخورد کنند.

چه زمانی بهترین موقع برای مراجعه به مشاور است؟

معمولاً مراجعه به مشاوره زمانی که هنوز هیچ صحبتی بین افراد نشده است. مناسب نیست همان طور که مراجعه افراد بعد از مدتها حرف زدن و رابطه داشتن و شکل گرفتن علاقه، تأثیر چندانی ندارد بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به مشاور زمانی است. که فرد آمادگی دارد و حداقل هشت تا 10 ساعت با طرف مقابل درباره مسائل مختلف گفت‌وگو کرده است..

معمولاً مشاوران اگر نیاز باشد از خانواده‌ها هم دعوت می‌کنند تا در جلسات حضور یابند اما از آن جا که مسئولیت ازدواج بر عهده دوطرف است، مشاوران بیشتر جلسات را با حضور دختر و پسر برگزار می‌کنند. معمولاً اگر جریان مشاوره خوب پیش رود. در نهایت سه تا چهار جلسه 1.5 ساعت کافی است. اگر مشاور نیاز به جلسه اضافه داشته باشد در این جلسه معمولاً درباره ریسکها صحبت می‌کند تا زوجها بتوانند به مدلی برای خانواده موفق دست یابند.

افراد نباید حتماً زمانی که به مشکلی بر می‌خورند به مشاور مراجعه کنند؛ انسان برای ورود به هر دوره جدیدی از زندگی نیازمند آموزش است. اگر زندگی زناشویی را جدی‌ترین دوره رشد هر انسان تلقی کنیم، باور اینکه در این دوره رشد، نیازمند راهنمایی هستیم، عجیب نیست.

صداقت داشتن دو طرف در حضور مشاور

مشاوره قبل از ازدواج دریچه ای است که به سوی شناخت از یکدیگر گشوده می شود. مشاوره پیش از ازدواج اگر بر اساس معیارها و شرایط مناسب انجام شود و فرد مشاوره دهنده از آگاهی و اطلاعات کافی برخوردار باشد. به دو طرف کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می کنند. باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان بگذارند و به عبارتی تسلیم مشاور باشند. و به این نکته توجه داشته باشند که مشاوران هیچ گاه توصیه به ازدواج نمی کنند، همان طور که توصیه به طلاق نمی کنند.

سنجش آمادگی طرفین برای ازدواج

سن ازدواج عامل مهمی است که می‌توانند رضایت از زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد هر چند این عامل به تنهایی نمی‌تواند تعیین کننده باشد. اما عامل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بر این اساس لازم به نظر می‌رسد میزان آمادگی سنی، روانی و اجتماعی طرفین مورد بررسی قرار گیرد. بطوری که عدم پختگی روانی، عاطفی، جسمانی و اجتماعی طرفین مشکلات زیادی را به بار خواهد آورد. و روشن است رسیدن به سن و سالی که از لحاظ اجتماعی مناسب برای ازدواج به نظر می‌رسد به تنهایی قابل تکیه کردن نخواهد بود. چرا که افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد 25 ساله ممکن است از پختگی و رشد و تکامل روانی، اجتماعی و عاطفی برخوردار باشد. در حالیکه فرد دیگری در سن 35 سالگی چنین آمادگی را نداشته باشد.

با مراجعه به کلینیک ندای آرامش روان می توانید بهترین مشاوره را در زمینه مشاوره قبل از ازدواج دریافت کنید و تاثیر مشاوره پیش از ازدواج را در زندگیتان به وضوح مشاهده کنید. جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره های کلینیک تماس تلفنی حاصل فرمایید و یا حضوری به کلینیک آرامش روان مراجعه نمایید.

آدرس : تهران، فلکه دوم صادقیه، خیابان ستارخان، بلوار صادقیه شمالی، پلاک 4، واحد 7

تلفن تماس : 02144297670 – 02144244916

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *