-

ترس از ازدواج

ترس از ازدواج

ترس از ازدواج مسئله ای است که اکثر جوانان دچار آن می شوند.

ازدواج هراسی یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است.

گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود. برای خلق یک ارتباط اطمینان‌بخش و صمیمی با شریک زندگی، فرد باید با ترس‌های مختلفی روبرو شود و خود را پذیرای ریسک‌های عاطفی نماید.

ندای____آرامش

این روزها بنا به علل مختلفی ترس از ازدواج دامنگیر بسیاری از جوانان جامعه شده است و در سراسر دنیا زنان و مردانی هستند که به خاطر ترسی که در وجودشان است ترجیح می دهند مجرد بمانند تا از زیر بار مسئولیت در بروند.

ترس به صورت غریزی هر انسان را در شرایط های مختلف در امان نگه می دارد. ولی بعضی مواقع این ترس وجه ای غیر منطقی به خود می گیرد و زندگی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلاً چنانچه ترس از ازدواج به طور افراطی در افراد متجلی شود به نوعی یک اختلال اضطرابی به شمار می رود. و پیامدها و نشانه های بسیار زیادی به دنبال دارد.

گاموفوبیا یا هراس از ازدواج

گاموفوبیا یا هراس از ازدواج یک ترس غیر واقعی از پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن، تعهد و پیمان بستن در وجود شخص ایجاد می کند. و به نوعی می توان گفت اصطلاحی است که در ترس های غیر عادی امر ازدواج و تعهد کاربرد دارد. چنانچه در مقالات ندای آرامش روان میخوانید برای اینکه یک رابطه صمیمی و امن با شریک زندگی خود خلق کنید بایستی با ترس های خود روبرو شوید و تمامی ریسک های عاطفی را که هنوز برایتان اتفاق نیفتاده و ممکن است در آینده با آن ها مواجه شوید بپذیرید.

گاموفوبیا ترسی است که در بین افراد مجرد رایج است و بیشتر آنها بر این تصور هستند. که اگر ازدواج کرده و تعهدی را قبول کنند آسایشی که در تجرد خود دارند از بین می رود. چراکه شما در دوران مجردی پول و وقت خود را طبق میل خود صرف می کنید. می توانید کم و کاستیهای خود را در مقابل دیگران آن طور که خودتان می خواهید جلوه دهید. ورود و خروج تان به خانه محدود نیست و ظرف ها و لباس های کثیف را هر موقع که دلتان خواست تمیز میکنید.

علائم و نشانه های گاموفوبیا ازدواج هراسی

مطمئنآ در هر اختلال و حالتی علائم و نشانه های خاصی در افراد چه مردان و چه زنان بروز می کند. ما در اینجا به چند نشانه از افراد مبتلا به گاموفوبیا اشاره ای خواهیم داشت که این نشانه ها عبارت هستند از:

بروز ترس شدید و غیر منطقی از تعهد و ازدواج به طوری که فرد توانایی کنترل آن را نداشته باشد
دوری کردن از ازدواج بحث های مربوط به آن
کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس
بدخلقی، حملات وحشت زدگی و پرخاشگری به هنگام بحث کردن درباره ازدواج و یا فکر کردن به آن
بروز علائم فیزیکی همچون گریه، مشکل تنفس، ضربان قلب بالا، عرق و ناراحتی شکمی، خستگی یا سرگیجه، استفراغ و حالت تهوع و لرزش

علل عمده ترس از ازدواج

1- شخصیت اجتنابی و درونگرا

در این شخصیت فرد متوجه این نیست که در ازدواج با چه چیزی روبرو خواهد شد. و به خاطر درونگرا بودنش روابط جدید برایش یک کابوس تلقی می شود. پیشنهاد می شود چنین افرادی با کسی که دقیقا به اندازه خودش درونگرا است. زندگی مشترک شروع کند چرا که در این حالت می توانند در عین داشتن یک رابطه مشترک دو نفره، به تنهایی و فضای فردی یکدیگر ارزش قائل می شوند. در غیر این صورت احتمالش بسیار بالا است. که ازدواج یک فرد درونگرا با یک برونگرا و یا ازدواج یک فرد اجتنابی با فرد عملگرا به شکست منجر شود.

2- عدم امنیت شخصی

از دلایل اصلی دیگر گاموفوبیا احساس ناامنی شخصی در افراد می باشد. در این حالت فرد مسئولیت های خود را صد برابر می بیند و ازدواج برایش سخت می شود. چراکه با ازدواج کردن همه مسائل شخصی، مالی، اجتماعی و قانونی را به اشتراک می گذارند. و امکان دارد ترس از ازدواج به خاطر ترس از آسیب پذیری و خطرات این موارد اوج بگیرد.

3- بهای سنگین مهریه

بالا رفتن نرخ مهریه ها ترس جوانان را در مورد ازدواج تشدید کرده است. و متاسفانه بسیاری از خانواده ها عزت و ارزش را در گرو بالا بودن مهریه می دانند. و به خاطر پایبند بودن به سنت های مهریه های سنگین، باعث به وجود آمدن شرایط دشواری برای جوانان شده اند و جوانان با فکر و خیال کردن به چگونگی پرداخت این بهای سنگین بعد از ازدواج دچار بدبینی زیادی می شوند.

4- ترس از نرسیدن به اهداف

نگرانی از هر گونه تغییری بعد از ازدواج و بازماندن از اهداف یکی دیگر از دلایل ترس از ازدواج در جوانان است و آنها فکر می کنند. چنانچه ازدواج کنند به اهداف خود نمی رسند در صورتی که چنین نیست و در حقیقت ازدواج به آنها اعتبار و ارزش های جدیدی می بخشد و شاید برخی از اعتبار های قبلی را از آنها بگیرد. بنابراین باید بدانید که با ازدواج کردن نه تنها دچار ورشکستگی معنوی، شخصیتی و عاطفی نخواهید شد بلکه فقط داشته ها و ارزش هایتان متحول می شود.

5- تکرار حوادث ناگوار مربوط به ازدواج

در بعضی مواقع گاموفوبیا با یک رویداد ناراحت کننده و ناخواسته در افراد بروز کرده است. حوادثی که شاید فرد در دوران کودکی مثل مورد سوءاستفاده قرار گرفتن از سمت والدین و یا طلاق آنها و همچنین جنگ و جدل بین پدر و مادر یا دیگر زوج های متاهل، شکست یا خیانت دیدن در ازدواج قبلی تجربه کرده است. و این باعث شده است که کر دیگر به ازدواج کردن فکر نکند و یا در صورت فکر کردن به شدت احساس ترس در پدیدار شود.

6- دلبستگی های فردی در زندگی

بسیاری از پسر ها این تصور را دارند که ازدواج باعث نادیده گرفتن و بی توجهی به مادرشان می شود. و مهم تر از همه زمانی که میبینند بعد از ازدواج بار مسئولیتشان زیاد می شود. و همسرشان قرار نیست شبیه به مادرشان با آنها رفتار کند از فکر ازدواج کردن دوری میکنند البته این وابستگی ها در دختران هم صادق است.

7- وحشت از نزدیکی و صمیمیت

این نوع ترس اکثرا در پسران بروز می کند یک پسر برای ورود به دنیای مردانه، در طول دوره استقلال روانی نیاز دارد که از مادر خود فاصله بگیرد تا مورد پذیرش پدر و عموی خود قرار بگیرد. بنابراین به تدریج پروسه استقلال از مادر باعث می شود که استقلال از زنان نیز در مرد ایجاد شود. و خود را ناخودآگاه بی نیاز از همه زنان بداند، نکته مبهمی که باعث شده است زنان درباره شخصیت مردان دچار سردرگمی شوند.

شما زمانی که پی به دور شدن و عقب نشینی مردتان شدید مثلا متوجه شدید که تماس هایتان را جواب نمیدهد یا بدون اطلاع دادن به شما جایی می رود. به این معنی است که میخواهد به شما نشان دهد که نیاز به فرصتی برای بازیابی در خلوت خود دارد.

8- افسردگی داشتن

در شرایطی که فرد دچار افسردگی است ترس از ادواج و تعهد در او تقویت خواهد شد. امکان دارد میل به ازدواج در فرد حاضر باشد ولی سپری کردن مراحل ازدواج برایش ترسناک باشد. داشتن تصویر ضعیفی از خود، عدم اعتماد بنفس جنسی در فرد و وجود انواع احساسات مربوط به افسردگی منجر به دور شدن فرد از امر ازدواج و تعهد می شود.

9- هراس از تعهد داشتن

برخی از جوانان ازدواج را به شکل تعهد طولانی مدت به یک نفر میدانند و تصور می کنند. تمام ارتباطات دیگرشان با نزدیکان و دوستانشان بعد ازدواج تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

10- ترس از شکست خوردن

بسیاری از افرادی که میترسند شکست عاطفی بخورند و به شدت دچار گامو فوبیا شده اند دلایل مختلفی را در زندگی خود همچون تجربه های ناموفق یا خیانت و کشمکش های دیگری تجربه کرده اند. همان افرادی که نگران بالا رفتن آمار جامعه طلاق هستند. و ترس از این دارند. که مبادا آن ها هم چنین اتفاقی برایشان رقم بخورد. بیاد داشته باشید که تجربیات دیگران ممکن است منشاء ترسی برای ما باشد. اما به هیچ عنوان نباید نقش بازدارنده ای در زندگی ما اجرا کنند.

چه زمانی باید به روان شناس مراجعه کرد

ترس از ازدواج را می توان با روان درمانی و دارو درمانی از بین برد:

رفتار درمانی شناختی:
یکی از روش های موثر در درمان ترس از تعهد است. به خصوص اگر این ترس به گذشته و تجربه های منفی مرتبط باشد.

درمانگر با فرد صحبت می کند و تلاش می کند. افکار منفی در رابطه با ازدواج را از ذهن او بیرون بکشد و آنها را با افکار سالم و مثبت جایگزین کند.

خانواده درمانی:

این روش بخش مهمی از درمان است. درمانگر با خانواده صحبت می کند و انها را از وجود ترس و نگرانی ها باخبر می کند. در واقع، با ایجاد همدلی، حمایت و انگیزه در خانواده به فرد کمک می کنند که درک بهتری از ازدواج پیدا کند.

دارو درمانی:

در بسیاری از موارد فرد صرفا در جلسه خواستگار دچار ترس شدید می شود. به نحوی که لرز، تعریق و خجالت مانع از آن می شود که حتی کلامی حرف بزند.

در این موارد، برای کمک به کنترل ترس و اضطراب دارو تجویز می شود.

رایج ترین داروهای تجویز شده، ضداضطراب ها و ضدافسردگی است. با این حال، همچنان روان درمانی موثرترین روش درمانی است.

و در اخر اینکه ترس از ازدواج یا گاموفوبیا یک نوع تشویش غیر واقعی و واهی در وجود فرد است. که بنا به دلایل مختلفی در او بروز کرده و باعث می شود. فرد در زندگی خود دچار درگیریها و معضلاتی شود معضلاتی که به خاطر ترس از دست دادن آزادی و استقلال شانس بدست آوردن پیشنهادات خوب زندگی در او را کاهش می دهد. در صورتی که اگر تمامی جوانب در نظر گرفته شود پس از مدتی متوجه می شود. که مزایای که پس از ازدواج به دست آورده است خیلی بیشتر از چیزهایی است. که فکر می کرد آن ها را از دست خواهد داد.

درمان اختلال ترس در خواب

 

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *