-

درمان افسردگی شدید در زنان

درمان افسردگی شدید در زنان – مقابله با افسردگی شدید در زنان

درمان افسردگی شدید در زنان نوع مزمن افسردگی می باشد. معمولا زن افسرده توانایی پیدا کردن لذت در فعالیت هایی را که لذت بخش تلقی می شود را از دست می دهد. علاوه بر این، این توانایی زنان در کار، خواب و غذا خوردن از طرق طبیعی و مؤثر تأثیر می گذارد. و معمولاً بر روابط بین فردی و اجتماعی تأثیر منفی می گذارد.

با وجود افسردگی اساسی، که به عنوان اختلال افسردگی اساسی نیز شناخته می شود. ممکن است حالت افسردگی شما برای مدت طولانی ادامه یابد. و اغلب با عزت نفس پایین همراه باشد. درمان افسردگی مزمن در زنان و درمان افسردگی شدید در زنان یا افسردگی پیش از زایمان یا افسردگی پس از ازدواج کاری شدنی می باشد.

ندای____آرامش

عوامل بروز افسردگی شدید در زنان عبارتند از

عوامل ژنتیکی
در صورتی که ابتلا به افسردگی در سابقه خانوادگی فرد باشد. احتمال ابتلای این شخص به افسردگی افزایش می یابد. اما این به این معنی نیست که اگر یکی از اعضای خانواده شما به افسردگی مبتلا باشد، شما هم حتما دچار این بیماری می‌شوید. چرا که در بسیاری از موارد افراد مبتلا به افسردگی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی دچار این عارضه نشده‌اند.

عوامل هورمونی
به کمک یک ام آر آی ساده مشخص می شود که مغز فرد مبتلا به افسردگی با مغز فرد سالم فرق می کند. در افراد افسرده، بخش لیمبیک مغز که مسئول تنظیم و کنترل خلق و خو، خواب، اشتها، فکر کردن و رفتار کردن است، درست عمل نمی کند. انتقال دهنده های عصبی مغز که مسئول برقراری ارتباط هستند. در افراد مبتلا به افسردگی دچار مشکل می‌شوند.

عوامل محیطی استرس زا
تجربیات تلخ و دردناکی مانند از دست دادن عزیزان، فقر مالی و قرار گرفتن در شرایط استرس زا خواسته و ناخواسته ممکن است. باعث بروز افسردگی در زنان شود. کار زیاد، مسئولیت‌های فراوان زندگی، مراقبت از کودکان و سالمندان، کارهای سنگین خانه و تجربه بدرفتاری همگی از جمله این شرایط استرس زا هستند.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

احتمالا می‌دانید که برخی از زنان در حین بارداری یا پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. در این دوره هورمون های بدن آن‌ها به طرز غیرقابل باوری تغییر می کنند. از این رو زمینه برای ابتلا به افسردگی فراهم می‌شود.

علائم افسردگی پس از زایمان عبارتند از :

افکار منفی
اقدام به خودکشی
اختلال‌های خواب

استفاده از روان‌درمانی برای درمان افسردگی

اگر هیچ دلیل بیماری برای علائم افسردگی در شما وجود ندارد. روان درمانی می‌تواند یک درمان بسیار مؤثر برای شما باشد. چیزی که از روان‌درمانی یاد می‌گیرید، به شما مهارت و بصیرتی می‌دهد تا احساس بهتری داشته باشید بتوانید جلوی بازگشت افسردگی را در خود بگیرید.

انواع مختلفی از راه های درمان افسردگی در این گروه موجود هستند. سه روش معمول‌تر آنها که در درمان افسردگی استفاده می‌شوند عبارتند از درمان رفتار شناختی، درمان میان فردی و درمان روان پویشی. در بیشتر اوقات از یک رویکرد ترکیبی استفاده می‌شود.

برخی از انواع درمان‌ها به شما تکنیک‌های عملی برای چگونگی تجدید نظر در افکار منفی و به‌کارگیری مهارت‌های رفتاری برای مبارزه با افسردگی را یاد می‌دهند. همچنین، این راه های درمان افسردگی می‌توانند به شما کمک کنند تا به ریشه افسردگی خود برسید. و بفهمید که چرا چنین احساسی دارد، چه چیزی باعث افسردگی شما شده است و برای سالم ماندن چه باید بکنید.

یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی احساس درهم شکستگی و تمرکز بر مشکلات است. راه های درمان افسردگی که در گروه مشاوره های روانشناختی قرار دارند. به شما کمک می‌کنند تا به عقب برگردید و ببینید که چه چیزی در افسردگی شما تأثیر داشته و چطور می‌توانید تغییرش دهید. صحبت با یک درمان‌گر مورد اعتماد می‌تواند بازخورد مثبتی درباره روش‌های مثبت کنترل چالش‌ها و مشکلات زندگی برای شما فراهم کند.

تغییر در سبک زندگی روشی ساده ولی قدرتمند برای درمان افسردگی است. در برخی از موارد این روش می‌تواند به تنهایی کافی باشد. حتی درصورتی‌که شما به روش‌های درمانی دیگری هم نیاز داشته باشید. تغییر در سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی برای درمان افسردگی مؤثر باشد. همچنین این روش می‌تواند راه خوبی برای جلوگیری از بازگشت افسردگی پس از درمان آن باشد.

تغییرات سبک زندگی که می‌توانند برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرند

ورزش: ورزش منظم می‌تواند به اندازه‌ی داروهای ضدافسردگی در درمان این عارضه مؤثر باشد.

تغذیه: خوردن وعده‌های غذایی کوچک و متعادل در طول روز به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کرده و تغییرات خلق‌وخوی را کنترل کنید. بااینکه ممکن است به دلیل انرژی‌زایی سریع، به سمت غذاهای شیرین جذب شوید، استفاده از کربوهیدرات‌های پیچیده می‌تواند گزینه‌ی بهتری باشد.

خواب: خوابیدن اثر قابل‌ملاحظه‌ای بر روی خلق‌وخوی دارد. زمانی که به‌ خوبی نخوابید، علائم افسردگی شما بدتر خواهند بود. مطمئن شوید که هر شب به مقدار کافی می‌خوابید.

حمایت اجتماعی: روابط اجتماعی قوی می‌توانند انزوا و کناره‌گیری را کاهش دهند. که عاملی کلیدی در ایجاد افسردگی است.

کاهش استرس: در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که باعث کاهش و مدیریت استرس شوند. جنبه‌هایی از زندگی که شما را مضطرب می‌کنند را تحت نظر داشته باشید.

مقابله با افسردگی شدید

با دیگران رابطه برقرار کنید. کناره‌ گیری افسردگی را تشدید می‌کند، بنابراین با دوستان و کسانی که دوستشان دارید ارتباط برقرار کنید. عمل ساده صحبت کردن حضوری با کسی درباره احساسات‌تان می‌تواند بسیار سودمند و مفید باشد. فردی که با او صحبت می‌کند حتمن لازم نیست کسی باشد. که بتواند شما بهبود بخشد. تنها کافی است که شنونده خوبی باشد، کسی باشد که بدون ناراحت کردن و قضاوت کردن شما به دقت گوش دهد.

تحرک داشته باشید. زمانی که افسرده هستید حتی بیرون آمدن از تخت دلهره‌آور است چه برسد به اینکه ورزش هم بکنید. اما ورزش منظم می‌تواند هم اندازه با داروهای ضدافسردگی در مقابله با علائم و نشانه های افسردگی موثر باشد. پیاده‌روی کوتاهی داشته باشید، موسیقی گوش کنید و برقصید. با فعالیت‌های کوچک شروع کنید و حال و هوای خود را ارتقا دهید.

رژیم غذایی داشته باشید که تقویت‌کننده خُلق‌وخو‌ است. مصرف غذاهایی که ممکن است تاثیرات مضری بر خلق‌وخوی شما داشته را کاهش دهید (مانند کافئین، الکل، چربی‌های ترانس، شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده). مواد غذایی تقویت‌کننده خلق‌‌وخوی مانند اسیدهای چرب امگا 3 را افزایش دهید.

راه‌هایی برای ارتباط دوباره با جهان پیدا کنید. زمانی را در طبیعت بگذرانید، از حیوانات خانگی مراقبت کنید، برای کارهای بشردوستانه داوطلب شوید، عادتی را انتخاب کنید که قبلا از آن لذت می‌برده‌اید یا کار جدیدی که برای‌شما لذت‌بخش است را انتخاب کنید. در ابتدا این را احساس نمی‌کنید، اما چنانچه دوباره با جهان ارتباط برقرار کنید، احساسات بهتری به دست خواهید آورد.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *