-

راه های افزایش آدرنالین در بدن

راه های افزایش آدرنالین در بدن

راه های افزایش آدرنالین در بدن را در این مقاله از ندای آرامش روان بطور کامل توضیح داده ایم با ما همراه باشید.

چرا بعضی از آدم‌ها مدام به دنبال هیجان هستند؟

هجوم آدرنالین در بدن، انرژی زیادی به انسان می‌دهد. در زمان ترشح این هورمون، حواس، مغز و عضلات همه بهتر، قویتر و سریعتر عمل می‌کنند. در واقع مغز ما با تشخیص شرایط خطر، برای حفظ جان ما، دستور ترشح این هورمون را می‌دهد تا همه اعضا بدن از حداکثر توان خود برای نجات ما استفاده کنند.

دربسیاری از ورزش‌های حرفه‌ای مثل اتومبیل‌رانی، ترشح همین هورمون است که سرعت عمل ورزشکار را بسیار بالا می‌برد

اما در شرایط غیر خطر، هنوز هم بعضی از افراد دوست دارند این سطح از انرژی را احساس کنند. بنابراین با روش‌هایی که در این لیست اشاره می‌کنیم، مغز خود را گول می‌زنند تا احساس خطر کند و دستور ترشح مقدار مورد نیاز آدرنالین را بدهد.

فراموش نکنید ترشح زیاد و مداوم آدرنالین می تواند خطرناک هم باشد. از بی خوابی تا سکته قلبی که گاهی در ورزشکاران حرفه ای دیده می‌شود از همین عوارض است.

درمان اختلال ترس در خواب

خستگی آدرنال چیست؟

آدرنال غده‌ای است که دقيقا بالاي کليه‌ها قرار گرفته و نقش مهمي را در تنظيم سيستم هورموني بدن ايفا مي‌کند. چون سازنده بيش از 50 نوع هورمون مختلف در بدن است که براي حفظ سلامت و عملکرد طبيعي جسممان به آن‌ها وابسته هستيم. با توجه به نقش مهم غده آدرنال در تنظيم سيستم هورموني بدن، اصلا عجيب نيست که اين غده هر چند کوچک سهمي بزرگ و مهم در ايجاد پاسخ استرس در بدن داشته باشد. در شرايط استرس از بخش مرکزي غده آدرنال هورموني غيرحياتي به نام آدرنالين ترشح مي‌شود تا ما بتوانيم به آن استرس که از محيط به بدنمان وارد شده، پاسخ دهيم. سپس از قشر آدرنال هورمون کورتيزول ترشح مي‌شود که نه‌تنها در تنظيم متابوليسم يا سوخت‌وساز پايه بدن سهيم است، بلکه پاسخ ما به استرس را نيز تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.

حالا همه استرس‌هايي را در نظر بگيريد که اين سيستم را از تعادل خارج مي‌کند، به‌طوري‌ که درصد بالايي از افراد دوروبرمان دچار خستگي آدرنال مي‌شوند که علت اصلي‌اش استرس مزمن و افزايش ترشح آدرنالين و کورتيزول در بلندمدت است که با علايمي مانند افزايش فشار و قند خون، کاهش قواي ايمنی بدن، کاهش شديد انرژی، خستگی، دردهای جسمی و به هم ريختن وضعيت روانی فرد همراه مي‌شود. تنها روشي که به‌طور قطعی مي‌تواند سلامت غده آدرنال را نشان دهد، مراجعه به متخصص و معاينه و آزمايش‌هاي باليني است.

اما نشانه‌هايي نيز وجود دارد که می تواند حاکي از ابتلاي شما به خستگی آدرنال باشد عبارتند از:

خستگی شديد و نداشتن انرژي برای بيدار شدن از خواب

اگر هشت تا 10 ساعت در طول شب مي‌خوابيد، اما هم‌چنان احساس خستگي مي‌کنيد، بايد به خودتان يک امتياز منفي بدهيد. اين ميزان خواب شبانه براي استراحت بدن کافي است و بايد منجر به شادابي و افزايش انرژي براي شروع يک روز جديد شود. و در غير اين صورت بايد احتمال ابتلا به خستگي آدرنال را در نظر بگيريد.

ميل شديد به خوردن قندها

يکي از آثار جانبي خستگي آدرنال در بدن کاهش قند خون است. وقتي قند پايين مي‌آيد، هوس مي‌کنيد که سراغ انواع شيريني‌ها و قندهاي ساده برويد که اين مسئله باعث افزايش شديد قند خون، ترشح زياد انسولين و دوباره افت قند خون مي‌شود. افرادي که دائما تحت استرس هستند، با خوردن شيريني‌جات به‌طور لحظه‌اي مي‌توانند انرژي بيشتري به دست بياورند، ولي اين سيکل معيوب به مرور خستگي را بيشتر و بيشتر مي‌کند.

بدخلقی و تحريک‌ پذيری

همه ما گاهي اوقات کنترلمان را از دست مي‌دهيم و عصبي مي‌شويم، ولي اگر نوسانات خلقي‌تان شديد است و بيش از حد از کوره درمي‌رويد، احتمال ابتلا به خستگي آدرنال در مورد شما قوي است. هورمون‌هايي که از غده آدرنال ترشح مي‌شود، به شما کمک مي‌کنند تا هيجانات عاطفي خود را کنترل کنيد. پس هر عاملي که باعث شود اين هورمون‌ها عملکرد درستي نداشته باشند، شما را عصبي و تحريک‌پذير مي‌کنند، درست مثل اين‌که در يک شهربازي بزرگ سوار يکي از آن ترن‌هاي هوايي وحشتناک باشيد که يک‌دفعه از اوج به پايين سقوط مي‌کنند.

داشتن انرژی زياد در طی شب

در يک بدن سالم هورمون کورتيزول در طول روز افزايش پيدا مي‌کند. و به مرور و با رسيدن به ساعات پاياني روز از مدار آن در بدن کاسته مي‌شود. اما در افراد مبتلا به خستگي آدرنال سطح اين هورمون عصرها بالاتر است و علايم تشديد مي‌شود.

کاهش ميل جنسی

اگر چند وقتي است که ميلي براي برقراري رابطه با همسرتان نداريد. شايد بد نباشد از نظر ابتلا به خستگي آدرنال بررسي شويد. چون يکي از علايم اصلي اين بيماري کاهش ميل جنسي در زنان و مردان است. علتش هم اين است که در استرس شديد و مزمن توليد هورمون‌هاي محرک ميل جنسي فدا مي‌شود. تا بدن به سطح بالاتري از هورمون‌هاي پاسخ‌دهنده استرس برسد.

غده فوق کلیوی

غده فوق کلیوی، غدد کوچکی هستند که روی کلیه ها استقرار دارند. این غدد از دو بخش تشکیل شده اند: بخش داخلی یا مرکزی غده و بخش خارجی. از هر کدام از این بخش ها هورمون هایی ترشح می شود و وارد سیستم خونی می شود. و نقش سازنده خود را در رشد و ارائه حیات ایفا می کند. قسمت خارجی غدد فوق کلیوی هورمون هایی دارد که در رشد و سوخت و ساز تأثیر به سزایی دارد. هورمون های این قسمت عبارتت اند از هورمون های قندی که نقش آن ها افزایش ذخیره کلیکوژن در کبد می باشد. هورمون های قندی مشهور عبارت اند از: کورتیزون، کلتی کسترون و ئیدروکورتیزون

برای کنترل آدرنالین، فعالیت‌های زیر را انجام بدهید:

تمرین‌ تنفس عمیق

مدیتیشن

تمرینات یوگا یا تای چی که این حرکات با تنفس عمیق همراه می‌شوند.

با دوست یا خانواده‌تان درباره‌ی شرایط استرس‌زایی که در آن قرار گرفته‌اید، صحبت بکنید. با این کار احتمال اینکه شب‌ها خواب‌تان نبرد، کاهش می‌یابد. همچنین می‌توانید احساسات و افکارتان را در دفترچه‌ای بنویسید تا بتوانید راحت‌تر افکار منفی خود را کنترل بکنید.

یک رژیم غذایی متوازن و سالم داشته باشید..

به‌طور منظم ورزش بکنید.

مصرف کافئین و الکل را محدود بکنید.

قبل از خوابیدن از استفاده از تلفن همراه، رایانه، گوش‌دادن به موسیقی با صدای بلند و تماشای تلویزیون خودداری کنید.

چه موادغذایی باعث ایجاد استرس می شوند.

کافئین ماده ای محرک است که در قهوه، چای، کولاها، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد موادغذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل می کند و گاهی اوقات علائم آن را بدتر می کند.

یک ماده محرک، ترشح اسید معده و هورمون های تیروئیدی را بیشتر می کند. این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیه ها را بیشتر می کند. با افزایش فعالیت کلیه ها، دفع ادراری افزایش می یابد.

کافئین، همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی مانند( گوشت مرغ و قرمز) را مهار می کند. و سبب ایجاد کم خونی ناشی از فقر آهن می شود.

اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف می کنند. این یک احساس کاذب از انرژی است و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته می کند؛ چون هورمون های آدرنالین که هورمون های استرس نامیده می شوند، از غدد فوق کلیوی ترشح می شوند.

کافئین می تواند سردرد ایجاد کند، بنابراین مصرف آن را کاهش دهید و در صورت تمایل به مصرف قهوه، قهوه بدون کافئین را مصرف کنید.

جهت مشاوره روانشناسی با کلینیک ندای آرامش روان بصورت تلفنی و حضوری در ارتباط باشید.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *