-, مقالات

طلاق عاطفی زوجین

طلاق عاطفی زوجین

طلاق عاطفی زوجین نوعی از جدایی است که در آن زن و شوهر اگر چه باهم زیر یک سقف زندگی می کنند اما هیچ مهر و عاطفه ای بین آنها حاکم نیست‌.

‌در طلاق عاطفی زن و شوهر عواطف خود را از یکدیگر دریغ می کنند. و روی از هم برمی تابند چراکه اعتمادشان به یکدیگر و جذابیت‌شان برای هم کاهش یافته است‌.

ندای____آرامش

طلاق عاطفی چگونه شکل می گیرد

در شرایطی که زن و مرد از لحاظ روحی و روانی، علاقه ­ای به ادامه زندگی مشترک­شان ندارند. پس از یک دوره طولانی، دعوا و جر و بحث، از وضعیت دشمنی و تنفر گذشته وارد موقعیت بی ­تفاوتی می ­شوند. بی ­تفاوتی آخرین مرحله روابط احساسی بین زن و مرد است.

زوجین باهم زندگی می ­کنند ولی فقط جسم خاکی آنان باهم است. و هیچ تعلق روحی و روانی نسبت به هم ندارند و در همین زمان بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیب ­های اجتماعی، روحی و روانی پیش می­ آید.

به طور کلی می توان گفت: بالاترین دلیل ازدواج انگیزه است. اگر این انگیزه درست نباشد و زن و مرد تمایلات خود را در نظر نگیرند و تن به ازدواج دهند. سرانجام جز سردی و بی تفاوتی نخواهند دید. ازدواجی موفق است که زن و مرد، ویژگی­ های همسر خود را بدانند و بپذیرند و با شناخت و آگاهی و انگیزه سالم ازدواج کنند.

طلاق عاطفی می تواند طیف وسیعی از قهرهای ساده تا بگو مگوهای جدی و در گیری های فیزیکی و خشونت را در برگیرد. این نوع طلاق که با مفهوم دل زدگی زناشویی هم پوشانی زیادی دارد. و صفتی است که در آن احساسات منفی، خشم، ناامیدی، زیان، رنجش، تنفر و دشمنی جایگزین احساسات مثبت عشق و علاقه ی متقابل در روابط زوجین می شود.

‌مراقب طلاق عاطفی باشید

این وضعیت در طول زمان اتفاق می افتد و شدت آن می تواند از زوجی به زوج دیگرمتفاوت باشد. در طلاق عاطفی، زندگی زناشویی در زیر یک سقف ادامه خواهد یافت. اما روابط عاطفی زوجین از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. این وضعیت می تواند تا آخرعمر زوجین ادامه یابد و یا در مرحله‌ای به طلاق قانونی ختم شود.

در طلاق عاطفی آسیب های وارده به فرزندان بسته به شرایط سنی و شخصیتی شان متفاوت است. مثلا اختلافات والدین و بی اعتنایی آنان به یکدیگر معمولا در کودکان کم سن و سال سبب می شود تا عادات غذایی آنها تغییر یابد و دچار کم اشتهایی شوند.

در فرزندان بزرگتراختلاف ها ممکن است آنان را به احساس گناه دچار کند و آنان فکر کنند سبب این مشکلات آنها هستند. در نتیجه خشم و رنجش خود از این موضوع را بر روی خواهر و برادر و هم سن و سالان خودتخلیه کنند.

فضای مجازی و استفاده نادرست از این حوزه هم می تواند عامل و تشدید کننده طلاق عاطفی شود. پیامدهای نامطلوب طلاق عاطفی موجب می شود هر یک از زوجین تلاش کنند. با برقراری رابطه‌ای جدید در فضای مجازی هیجانات و احساسات خود را بروز دهد.

این روابط می تواند با حضور در گروه های مختلف تلگرامی واتساپ و اینستاگرام صورت پذیرد. و به عنوان روشی در دسترس و بدون محدودیت کمبودهای عاطفی و خلا ناشی از خالی بودن لذت و هیجان را در زندگی مشترک شان پر کند. که حتی می تواند در ادامه زمینه ساز روابط فرازناشویی و خیانت هم شود .

راهکارهای پیشنهادی که می تواند نشاط و هیجان را به فضای سرد و بی روح زوجین مبتلا به طلاق عاطفی تزریق کند کم نیستند. و بسته به اراده زوجین و میزان بروز خلاقیت آنان در اجرای این ساز و کارها دارد.

برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) اختصاص دادن زمان مشخصی برای باهم بودن، پیاده روی دونفره، همراه شدن بابچه ها برای رفتن به پارک

۲) غافلگیر کردن: برگزاری جشن های کوچک برای موفقیت ها “جشن تولد” هدیه گرفتن بی‌مناسبت

۳) برنامه ریزی برای فعالیت های مشترک لذت بخش: طبیعت گردی آخرهفته، بازدید از نمایشگاه‌های هنری

۴) افزایش تعاملات اجتماعی:حضور در روابط اجتماعی سازنده و گروه ها ونهادهای کوچک اجتماعی

چرا بسیاری از زوجین دیرهنگام برای درمان طلاق عاطفی مراجعه می‌کنند

متأسفانه با وجود همه فرهنگ سازی هایی که در جامعه انجام شده است. هنوز بسیاری از افراد به مفهوم ارزشمند پیشگیری بهتر از درمان اعتقاد ندارند.

در حقیقت پیشگیری در حوزه بهداشت، سلامت جسمی در حوزه ارتباط‌های بین فردی، سلامت روان، مسائل عاطفی بهتر از درمان است. انسان‌ها در مدل جامعه و فرهنگی که در آن زندگی می‌کنند. در روابط زناشویی و زوجی درگیر افسانه‌ها، مفاهیم نادرست و ضرب المثل‌های اشتباه هستند.

متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که بسیاری از ضرب المثل ها، افسانه‌ها و باورهایی که افراد آن را قبول دارند و سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند. باورهای نادرست و افسانه‌های اشتباهی است که برخی ریشه در فرهنگ و ساختار اجتماعی دارد. و در بسیاری مواقع می‌تواند راه افراد را به بیراهه ببرد و آنها را دچار آسیب کند و یکی از این آسیب‌ها در حوزه زندگی زوجی است.

باورهای نادرست و آسیب زا برای زندگی زوجی چه مواردی هستند

بسیاری از افراد فکر می‌کنند وقتی ازدواج می‌کنند و رابطه زوجی را به وجود می‌آورند، دیگر برای ادامه آن زندگی نیاز به مراقبت وجود ندارد. باور اشتباه دیگر اینکه می‌گویند رابطه زن و شوهر بعد از ازدواج شأن خود به خود بهتر و محکم‌تر می‌شود. و این باور نادرستی است که بسیاری اوقات به زندگی زوجی آسیب می‌زند.

افسانه دیگری است که می‌گوید تولد فرزندان زندگی زوجی را استحکام می‌دهد. و این موارد افسانه‌ها و باورهایی هستند. که بسیاری از افراد به آن اعتقاد دارند. باور دیگر اینکه می‌گوید زن و شوهر دعوا کنند ابلهان باور کنند که این باور برای زندگی زوجی بسیار خطرناک است.

باور دیگر اینکه دعوا نمک زندگی زوجی است و همه افراد این باورها را شنیده و در زندگی مشترک استفاده می‌کنند. به شوخی و جدی وقتی با خودشان خودگویی می‌کنند. و زمانی که از رابطه زوجی ناراضی هستند. و مشکلات را می‌بینند از این مفاهیم و عبارت‌ها زیاد استفاده می‌کنند این موارد مفاهیم نادرستی هستند. که می‌تواند در رابطه زوجی و زندگی مشترک اختلال‌ها و مشکلات زیادی ایجاد کند.

درمان اختلال ترس در خواب

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *