-

نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک و بیوفیدبک

نوروفیدبک و بیوفیدبک، فرد با حضور در مرکز مشاوره ندای آرامش روان در تهران طی جلسات درمان یاد می گیرد که چگونه با اصلاح امواج مغزی خود بر مشکلش غلبه کند و بدون مصرف دارو زندگی سالمی داشته باشد.

بیوفیدبک‌ تراپی یک ماهیت بدنی-ذهنی دارد که به بیماران آموزش می‌دهد. که به صورت آگاهانه احساسات جسمانی، واکنش به افکار، پاسخ استرسی و فعالیت‌های الکتریکی مغز خود را تغییر دهند. درمان بیوفیدبک با تغییر آگاهی/هوشیاری شما در مورد چگونگی تعامل ذهن با بدن شما، تنظیم حالت تحریکات و بهبود توانایی پاسخ موثر به استرس و فعالیت ذهنی عمل می‌کند.

ندای____آرامش

بیوفیدبک به دلایل مختلف مردم را به سمت خود جذب می‌کند:

این درمان غیر تهاجمی است.
ممکن است نیاز به مصرف داروها را کاهش داده یا از بین ببرد.
ممکن است جایگزین درمانی مناسبی برای کسانی باشد که نمی‌توانند داروها را تحمل کنند.
هنگامی که داروها به خوبی موثر واقع نشوند، ممکن است بیوفیدبک یک گزینه باشد.
ممکن است جایگزین داروها برای برخی از اختلالات دوران بارداری باشد.
این روش کمک می کند تا مردم مسئولیت سلامت خود را بر عهده بگیرند.

انواع بیوفیدبک

پزشک ممکن است از چند روش مختلف بیوفیدبک استفاده کند. تعیین روش مناسب برای شما بستگی به مشکلات و اهداف بهداشتی شما دارد. روش‌های بیوفیدبک عبارتند از:

امواج مغزی

این روش از سنسورهای جمجمه استفاده می‌کند تا امواج مغزی را با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) نظارت کند.

 بیوفیدبک تنفسی

در طول بیوفیدبک تنفسی، باندهایی در اطراف شکم و قفسه سینه شما برای نظارت بر الگوی تنفس و اندازه‌گیری نرخ و حجم دم و بازدم در نواحي مختلف شکم و قفسه سینه، قرار داده می‌شوند.

ضربان قلب

در این نوع بیوفیدبک، حسگر بر روی انگشتان یا لاله گوش نصب می‌شود. توسط دستگاهی به نام فوتوپلتیسموگراف (PPG) ضربان قلب رصد می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از حسگرهای قرار داده‌شده بر روی قفسه سینه، نیم‌تنه پایین بدن و یا مچ دست نیز از طریق دستگاه الکتروکاردیوگرام (ECG) ضربان قلب و تغییرپذیری ضربان قلب (HRV) را اندازه گرفت.

عضله

این روش بیوفیدبک شامل قرار دادن سنسورهایی روی عضلات اسکلتی با الکترومیوگرافی (EMG) برای نظارت بر فعالیت الکتریکی است. که باعث انقباض ماهیچه‌ای می‌شود.

غدد عرق

حسگرها در اطراف انگشتان، کف یا مچ دست بسته می‌شوند. سپس با استفاده از دستگاه الکترودرموگراف (EDG) فعالیت غدد عرق و میزان تعریق آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. از این طریق می‌توان به میزان اضطراب افراد پی برد.

درجه حرارت

حسگرها به انگشتان دست یا پا متصل شده و جریان خون ورودی به پوست شما اندازه‌گیری می‌شود. از آنجا که هنگام استرس، درجه حرارت پایین می‌آید. بنابراین کاهش درجه حرارت می‌تواند هشداری برای شروع تمرینات ریلکسیشن یا تمدد اعصاب باشد.

تفاوت نوروفیدبک با بیوفیدبک چیست

نوروفیدبک یک نوع خاص از بیوفیدبک‌تراپی است. بازخورد الکتروانسفالوگرافی (EEG) یک راه دیگر برای اشاره به نوروفیدبک است. نوروفیدبک اساسا یک نوع بیوفیدبک است که امواج مغزی را با استفاده از الکتروانسفالوگرام یا EEG اندازه گیری می‌کند.
EEG‌ها می‌توانند افزایش یا کاهش فعالیت در مناطق مختلف مغز را بسته به اقدامات فرد، اندازه گیری کنند. این کار به آموزش خود تنظیمی کمک می‌کند و خود تنظیمی امکان کنترل بیشتر بر پاسخ استرس ناشی از فعالیت سیستم عصبی مرکزی را فراهم می‌آورد.

یک اصل کلیدی نوروفیدبک این است که “نوسانات الکتریکی” بر آگاهی، هیجان و توانایی عملکرد تاثیر می‌گذارد و فعالیت‌های نامناسب در برخی مناطق کلیدی مغز، با اختلالات روانی مرتبط است.
مانند دیگر اشکال بیوفیدبک، نوروفیدبک مشکلاتی را برطرف می‌کند. که در اثر استرس و مقررات انسانی مغز بدتر شده است. این موارد عبارتند از: اختلالات طیف افسردگی، اختلال توجه و اختلالات رفتاری، اختلالات خواب، سردرد و میگرن، اختلال اضطراب و اختلالات هیجانی.

نتیجه این روش چیست

موفقیت درمان بیوفیدبک بستگی به عوامل متعددی دارد. از جمله چگونگی استفاده از تکنیک‌هایی که در طول درمان در زندگی روزمره یاد می‌گیرید. اگر بیوفیدبک برای شما موفقیت آمیز باشد، ممکن است به شما کمک کند. علائم بیماری خود را کنترل کرده یا مقدار داروی مصرفی را کاهش دهید. در نهایت، شما می‌توانید تکنیک‌های بیوفیدبک را که خودتان یاد می‌گیرید، تمرین کنید. هرچند ممکن است لازم باشد که درمان استاندارد خود را برای شرایط خود ادامه دهید. به یاد داشته باشید که یادگیری بیوفیدبک ممکن است زمان‌بر باشد.

آیا این روش خطرناک است

از آنجا که این درمان شامل مصرف دارو نیست، بسیاری از افراد این روش را نسبت به روش‌های مرسومی که برای درمان اختلالات از داروها استفاده می‌کنند، ایمن‌تر می‌دانند. با این حال، برخی نگرانی‌های احتمالی وجود دارد. و مزایا می‌تواند بسته به هر بیمار به شدت متفاوت باشد.

عوارض جانبی که بعضی از افراد پس از انجام درمان بیوفیدبک تجربه می‌کنند. عبارتند از: اضطراب، کمبود حافظه، تمرکز ضعیف، نگرانی در مورد نتایج، بی‌توجهی، خستگی و خواب آلودگی. برخی از افراد عمدتا به علت تغییرات در امواج مغزی، کشف احساساتی که ممکن است مقابله با آن برای آنها سخت باشد و استفاده از تجهیزات الکتریکی، این اثرات را تجربه می‌کنند.

هزینه‌های درمان بیوفیدبک مربوط به چیست

هزینه‌های درمان بیوفیدبک از بیمار به بیمار بستگی به شرایط فردی دارد. آمارها نشان می‌دهند که هزینه سه سال درمان نوروفیدبک برای ADHD کمتر از مصرف دارو به مدت سه سال است. از طرف دیگر بیوفیدبک‌تراپی موجب صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود.

به عنوان مثال، اگر یک راننده مبتلا به ADHD مهارت‌های تمرکز خود را با بیوفیدبک بهبود بخشد، تعداد تصادفات اتومبیل کمتری خواهد داشت. علاوه بر این، افراد مبتلا به سردردهای میگرنی، کمتر به اتاق اورژانس نیاز پیدا می‌کنند و هر سال مبلغ زیادی را پس انداز می‌کنند. قبل از شروع یک دوره درمان، با پزشک مشورت کنید.

نوروفیدبک چگونه کار می کند

نوروفیدبک ، یا بیوفیدبک EEG ، یک پروتکل بسیار خاص است که برای بهبود فعالیت امواج مغزی استفاده می شود. بیوفیدبک EEG به ویژه برای درمان شرایط عصبی مانند ADHD ، استرس یا اضطراب ، اختلالات خواب ، میگرن ، آسیب دیدگی مغزی و سایر شرایط مرتبط ، مفید است.

نوروفیدبک در اصل یک سیستم پاداش است که به مغز می آموزد که چگونه در یک دامنه بهینه تر عمل کند . آموزش نوروفیدبک کاملاً ناخودآگاه است. و دقیقاً به همین دلیل است که کار می کند . فردی که نمی تواند بخوابد با خوشحالی می تواند ” فکر شاد کند ” تا به خواب برود. فکر کردن با افکار شاد، موج های مغز شما را به تعادل می رساند و آن ها را برای خوابیدن آماده می کند.

از طریق آموزش مناسب و اجرای فن آوری و روش نوروفیدبک، مغز فرد دامنه مناسبی را برای خواب خوب شب می آموزد. در تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک، هدف از آموزش نوروفیدبک دستیابی به نتایج طولانی مدت و کاهش علائم است.

از آنجا که نوروفیدبک، ذهن ناخودآگاه را هدف قرار می دهد، بسیار خوب عمل می کند.

مزایای نوروفیدبک

هدف نورو فیدبک کمک به عملکرد بهتر مغز شما است و وقتی مغز بهتر عمل کند، نتیجه آن زندگی آرام تر، با ثبات و شادتر خواهد بود.

درک این مسئله مهم است که مسائل مربوط به مقررات مغز به عنوان یک بیماری تلقی نمی شوند. بنابراین نوروفیدبک را نمی توان به عنوان یک درمان طبقه بندی کرد. نوروفیدبک را می توان با تمرینات بدنی برای مغز مقایسه کرد .

بیوفیدبک و نوروفیدبک EEG به عنوان روش های درمانی موفقیت آمیز برای MTBI ثبت شده اند. بیوفیدبک EEG به عنوان یک مداخله مؤثر برای درمان مشکلات حافظه شنوایی در TBI نشان داده شده است. و EEG کمی یک ابزار تشخیصی بسیار حساس در شناسایی سندرم پس از ضربه مغزی است.

در حال حاضر، برنامه های بیوفیدبک و نوروفیدبک بیشماری برای عملکرد بهینه وجود دارد. که نتایج اولیه خوبی در کاهش یا از بین بردن علائم TBI و PTSD نشان داده اند. بیوفیدبک و نوروفیدبک ، همچنین توسط دکتر یوجین پنیستون برای درمان اختلال استرس پس از سانحه و سوء مصرف مواد مورد بررسی قرار گرفت.

بیوفیدبک ، استفاده از ابزارهای حساس برای اندازه گیری واکنش های بدنی در بدن و بازگرداندن آن ها به شما برای کمک به تغییر پاسخ های بدن است . می توانید بازخورد ها را روی صفحه رایانه مشاهده کرده یا به بازخورد صدا گوش دهید .

گزینه های درمان بیوفیدبک

یکی دیگر از موارد تفاوت نوروفیدبک و بیوفیدبک ، گزینه های درمانی هر روش است که بهتر است پیش از شروع به درمان ، به آن ها آگاه باشید.

ملزومات نوروفیدبک

نوروفیدبک درمانی ، نامی برای درمان بیوفیدبک است که از اطلاعات مغز تهیه شده توسط دستگاه EEG استفاده می کند . به طور خاص ، شما در مورد فعالیت الکتریکی در ناحیه ای از مغز به نام قشر مغز ، اطلاعاتی دریافت می کنید ، که تمام عملکردهای ذهنی سطح بالاتر را که انسان را از هم جدا می کند ، در خود جای می دهد . هنگامی که اطلاعات مربوط به این منطقه را در یک محیط درمانی مشاهده می کنید ، می توانید به تدریج الگوهای الکتریکی مغز خود را مجدداً بازسازی کنید و فرآیندهای فکر و توانایی خود را در کنترل احساسات خود بهبود بخشید .این روش ،سابقه موفقیت در بیش از سه دهه دارد . لیست شرایطی که از استفاده آن می تواند سود برد شامل موارد زیر است :

اختلالات خواب
بیش فعالی
افسردگی عمده و سایر اختلالات افسردگی
اختلالات مصرف مواد
اختلالات اضطرابی
اختلالات تشنج
صدمات مغزی

نکات مهم در مورد درمان با نوروفیدبک

نکته حائز اهمیت این است که بیماران باید توجه کنند که این روش درمانی در کنار درمان‌های دیگر موثر بوده و به تنهایی تاثیر زیادی نخواهد داشت. نوروفیدبک همانند هر روش درمانی دیگر نمی‌تواند با قاطعیت ضمانت بهبودی را به فرد بدهد اما میزان بهبود تا حدود زیادی قابل پیش بینی است.

در نوروفیدبک برای کسب نتایج بهتر حاصل از درمان و پایداری طولانی مدت، تعداد جلسات باید به گونه‌ای باشد که درمان را تکمیل کند. برای گرفتن نتیجه مناسب از درمان، شرایط گوناگون بسیار تاثیر گذار خواهند بود. مانند:

نوع و شدت بیماری
زمان اقدام به درمان
میران همکاری فرد و خانواده
و تمام نکات مربوط به درمان از جانب درمانگر
دوره درمانی نوروفیدبک را کامل کنید
هر زمانی که دوره درمانی نوروفیدبک ناقص شود و به اتمام نرسد، سبب عود نشانه‌ها و علائم می‌گردد. این روش درمانی نوعی یادگیری است و مغز یاد می‌گیرد خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند.

برای داشتن یک درمان کامل، علاوه بر رعایت کردن ترتیب جلسات، همکاری خانواده و رعایت تمامی دستورات و راهنمایی‌های درمانگر ضروری است. دقت کنید که تغییرات حاصل از نوروفیدبک در چند جلسه اول قابل رویت نیست، زیرا نوعی فرآیند یادگیری می‌باشد و نیاز به زمان دارد.

تعداد و مدت زمان جلسات و طول درمان نوروفیدبک تراپی
مدت معمول جلسات ۳۰ تا ۴۵ دقیقه است و امکان دارد در برخی موارد کمی طولانی‌تر و یا کوتاه‌تر انجام شود. اما تعداد جلسات موثر به گفته پزشکان ۳ جلسه در هفته خواهد بود.

عوارض نوروفیدبک و موارد منع استفاده

تاکنون هیچ آثاری مبنی بر منفی بودن و داشتن خطرهای احتمالی برای نوروفیدبک گزارش نشده است و طبق بررسی‌های صورت گرفته نتایج تحقیقات مثبت بوده‌اند. بدترین حالتی که می‌تواند رخ دهد، این است که نوروفیدبک توانایی تغییر در علائم بیماری را نداشته باشد.

اگر هنگام انجام شدن نوروفیدبک فرد داروی خاصی را مصرف کند، نه تنها عوارض بد و خطرناکی را به دنبال ندارد بلکه باعث تاثیر بیشتر دارو روی فرد خواهد شد.

 

درمان اختلال ترس در خواب

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *