-

کاربرد روانشناسی اجتماعی در جامعه

کاربرد روانشناسی اجتماعی در جامعه

روانشناسی اجتماعی با ارائه تکنیک های ارتباطی، کاربرد موثر خود را در بهبود روابط فی مابین در جامعه، به عرصه ظهور می رساند.

روانشناسی اجتماعی علمی است که به بررسی تقابل و تعامل افراد در جامعه پرداخته و کوشش می کند. تا برای بهینه کردن رفتارهای اجتماعی و جمعی بهترین روش ها را ارائه نماید.

همان طور که می دانید جامعه محل ارتباطات و رفتارهاست. ارزش ها و هنجارهای اجتماعی برای قوام و تداوم زندگی بشر در اجتماع، توسط گردانندگان نظام های اجتماعی ایجاد می شوند. و پیروی از این ارزش ها موجب به وجود آمدن فرهنگ ها شده و ساختار جامعه را شکل می دهند..

روانشناسی اجتماعی سعی دارد. با حفظ ارزش های اجتماعی و ارتباط آن با ارزش های انسانی، پل های ارتباطی موثری را بین اعضاء جامعه برقرار کرده و موجبات رشد و تعالی را برای افراد فراهم نماید.

مکاتب و نظریه پردازان زیادی در این رابطه فعالیت کرده اند. که استفاده از روش های آنان باعث رشد بسیاری از جوامع گردیده است.

مطالعه رفتارها و کنش های متقابل افراد در اجتماع کمک شایانی به اندیشمندان و جامعه شناسان در رابطه با شناخت مخاطبین و ارائه راهکارهای اساسی در زمینه رشد بشری می کند.

مشاور و درمانگر با تجربه، راهکارهای کاربردی روانشناسی اجتماعی را، ساده ترین مسیر در جهت بهبود روابط افراد در جامعه می داند.

ندای____آرامش

تفاوت روانشناسی اجتماعی با مردم شناسی و جامعه شناسی

در کنار روانشناسی اجتماعی، شاخه‌های دیگری از دانش هم هستند. که به نوعی به بررسی رفتارهای اجتماعی مردم می‌پردازند.

اما تفاوت‌های مهمی وجود دارد. که روانشناسی اجتماعی را از حوزه‌های مذکور جدا می‌کند.

مهمترین تفاوت بین روانشناسی اجتماعی با مردم شناسی و جامعه شناسی در این است. که در روانشناسی اجتماعی، رفتار یک فرد به عنوان عضوی از گروه یا در مجاورت گروه یا در تعامل با گروه مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالی که در مردم شناسی و جامعه شناسی، بیشتر به رفتار گروه های انسانی توجه می‌شود.

کاربرد روانشناسی اجتماعی در مدیریت

هر جا که انسان‌ها در یک محیط اجتماعی قرار می‌گیرند. و رفتار و نظر و احساسات دیگران بر روی رفتار و دیدگاه و احساسات آنها تاثیر می‌گذارد. پای روانشناسی اجتماعی به میان می‌آید.

دانش مذاکره، تفکر سیستمی، مدیریت ارتباط با مشتری و نیز مدیریت رفتار مصرف کننده، مدیریت تعارض و نیز کار تیمی، از جمله حوزه‌هایی هستند. که روانشناسی اجتماعی در آنها نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

روانشناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی عبارت است از بررسی چگونگی ادراک، تفکر، و احساس آدمیان درباره‌ی جهان اجتماعی خودرو چگونگی تعامل و تاثیر گذاری آنها بر یکدیگر. بر اساس این مقدمه که رفتار انسان تابعی است از: هم شخص و هم موقعیت هرو، روانشناسان اجتماعی بر نقش موقعیت، و اهمیت تعبیر و تفسیر شخص از موقعیت در تعیین رفتار اجتماعی تاکید می‌ورزند.

نگرش و بهینه سازی مصرف انرژی

استفاده صحیح و منطقی از انرژی و فرآورده‌های آن مسئله‌ای است. که با رفتار انسان ارتباط می‌یابد. اگر چه راه‌ حل‌های مختلفی از سوی متخصصان از جمله طراحی محیط، اجرای قوانین و اعمال قدرت از سوی منابع قدرت بیرونی، تهدید یا اجبار، استفاده از فن آوری‌های جدید و غیره ارائه شده است. اما بسیاری از صاحب نظران شیوه‌های صرفه جویی داوطلبانه را رویکرد بهتری می‌دانند..

لذا بخش عمده‌ای از کار متخصصان علوم رفتاری و روان شناسی اجتماعی در این حوزه بر یافتن راه‌های تشویق افراد به کاهش مصرف انرژی متمرکز بوده است. بر این اساس صرفه جویی انرژی را می‌توان به عنوان یک رفتار انسانی در نظر گرفت…

روان شناسی حفظ محیط

توسعه این روش‌ها طی سال‌های ابتدای هزاره اخیر منجر به توسعه یک مدل روان شناسی به نام روانشناسی نگهداری یا حفاظت شده است. روان شناسی حفظ محیط بعنوان یک رویکرد پژوهشی برای درک اینکه چگونه مردم به محیط زیست و منابع طبیعی، آسیب می‌رسانند. یا از آن حفاظت می‌کنند. تعریف شده است.

باور، نگرش و رفتار مصرف کنندگان انرژی

باورها نشان دهنده شناخت و استنباط هایی است. که یک مصرف کننده در مورد پدیده‌ها و ویژگی‌های آنها و منافع حاصل از آنها دارد.

باورهای ما جنبه شناختی رفتار ما را دربر دارند. ولی همیشه این باورها با واقعیت منطبق نیستند. مثلا خوب دیدن یک محصول یا صادق دیدن یک همکار. تولیدات مرغوبی به بازار عرضه نموده است. اما با توجه به اینکه اخیرا در کشور ما رتبه بندی انرژی دستگاه‌های انرژی بر خانگی متداول گردیده محصولات این کارخانه فاقد رتبه بندی مناسب تولید از نظر انرژی می‌باشد. لذا خرید از این تولید کننده قدیمی یک خطای هاله‌ای است.

روانشناسی در ارسال پیام‌ها

یعنی نوع رسانه‌ای که از طریق آن پیام ارسال خواهد شد. واقعیت این است که بسیاری از پژوهشگران درباره قدرت واقعی رسانه‌های ارتباط جمعی شک دارند. ظاهراً بسیاری از افراد در حالت حواس پرتی به رسانه‌ها توجه دارند..

طبق مطالعات ۳۰ تا ۴۰ درصد اطلاعات موجود در پیام‌های تلویزیونی درک می‌شوند. به نظر برخی متخصصان، پیام‌های تلویزیونی هر اندازه بیشتر جزء ارتباطات سرگرم کننده بحساب آیند. و نه اطلاعات آگاه کننده به همان اندازه کمتر درک خواهند شد..

روان شناسان معتقدند که مردم اهمیت زیادی به اطلاعات واضح و عینی مشخص شده می‌دهند. بعبارت دیگر ارائه یک جدول غیر شخصی از کیلو وات ساعت مصرفی و کیلو وات ساعت صرفه جویی شده کسی را متقاعد به اجرای عایق بندی نمی‌کند.

اما اطلاعات مربوط به صرفه جویی شخصی مصرف کننده با شانس بیشتری برای متقاعد کردن همراه است. همچنین به نظر مصرف کنندگان خانگی، پی بردن به میزان زیان فصلی خانواده مهم تر و موثرتر از میزان سود حاصل از صرفه جویی در آینده مهم است.

مفهوم‌شناسی دانش روان‌شناسی اجتماعی

با توجه به این که رشد آدمی در چهارچوب بافتی از اشخاص دیگر از قبیل والدین، برادران و خواهران، همبازی‌ها و دوستان صورت می‌گیرد. قسمت عمده رشد آدمی ماهیت اجتماعی دارد.

از این‌رو روان‌شناسان اجتماعی به نحوه تأثیر تعامل شخص با دیگران در نگرش‌ها و رفتار وی توجه دارند که اکثر پژوهش‌های آنان در زمینه نظر سنجی و بازاریابی به انجام رسیده است. که همین زمینه‌یابی‌ها امروزه در سطح وسیعی توسط روزنامه‌ها، مجلات. شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و سازمان‌های دولتی از قبیل مرکز آمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس در تعریفی ساده‌تر به‌طور اختصار می‌توان بیان نمود که روان‌شناسی اجتماعی مطالعه جنبه‌های مختلف رفتار آدمی و شناخت ارتباط بین این رفتارها با یکدیگر است. و بررسی موضوعاتی از قبیل تبیلغ و ترغیب، همنوایی و تعارض‌های گروهی و همچنین شناسایی عوامل مؤثر در پیش داوری‌ها و پرخاش‌گری‌ها به این علم اختصاص دارد.

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *