مقالات

خانواده درمانی در ونک

خانواده درمانی در ونک

پیشینه پژوهش

پژوهش­های خارجی

پژوهش‌هاي فراوان نشان داده‌اند که انسان‌ها گرايش به انتخاب همسري شبيه به خود را دارند و ويژگي‌هاي شخصيتي هر فرد وي را به سمت انتخاب فرد خاصي سوق مي‌دهد (ميد ،2005).

شخصيت در “زير بناي روان شناختي” روابط پايدار سهيم است و بنابراين، پيش‌بيني کننده‌اي کليدي براي روابط موفق يا ناکارآمد است (هوستون و هاوت،1998). گاتمن (1993)، کارني و برادبوري (1997) معتقدند

برخي ويژگي‌هاي شخصيتي مانند روان‌رنجوري، آسيب‌پذيري‌هاي پايداري را در روابط زناشويي به‌وجود مي‌آورند و احتمال بروز طلاق را افزايش مي‌دهند. پژوهش

واتسون و همکاران (2000) نشان داد که توافق‌پذيري و وظيفه‌شناسي با رضايتمندي زناشويي همبستگي مثبت دارد.

در پژوهش عبداله‌زاده (1382) بين ويژگي‌هاي برون‌گرايي، تجربه‌گرايي و وظيفه‌شناسي با رضايتمندي زناشويي رابطه مثبت و بين روان‌رنجوري و رضايتمندي زناشويي رابطه منفي وجود داشته است.

دونلان و همکاران(2004) در پژوهش خود دريافتند که روان‌رنجوري همبستگي مثبت با تعاملات منفي دارد و توافق‌پذيري و تجربه‌گرايي همبستگي منفي با تعاملات منفي دارند.
علاوه بر ويژگي‌هاي شخصيتي، سلامت رواني نيز يکي ديگر از مواردي است که باعث بروز مشکلاتي در زندگي زناشويي مي‌شود. لاندبلاد و همكاران(2005) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند
كه سلامت رواني و سلامت جسماني هر دو با وضعيت زندگي زناشويي ارتباط دارند. ويسمن و همکاران(2007) در پژوهشي نشان دادند كه برخي از اختلالات رواني با مشكلات زناشويي ارتباط دارند.

يافته‌هاي كايزر (1993) نشان داد كه در مقايسه زوجين سرخورده و غير سرخورده، زوجين سرخورده احتمالاً درجه پايين‌تري از بهزيستي رواني را دارند. عوامل زمينه‌اي نيز در بروز مشکلاتي در زندگي زناشويي تاثيرگذار هستند.

بهرامي (1380) عوامل مؤثر بر ناسازگاري زناشويي را شامل عدم تناسب سني، ازدواج در سنين پايين، ناباروري، ناتواني جنسي و فقر اقتصادي مي‌داند. هنري و ميلر (2004) نيز در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند

که مسائل مربوط به فرزندان با فراواني 6/23 درصد از رايجترين مشکلات زوجين است. با توجه به آنچه ذکر گرديد، نظر به پيامدهاي سرخوردگي در زندگي زناشويي و بالا رفتن

ميزان طلاق در جامعه، براي حفظ سلامت و بهداشت رواني زوجين و در نتيجه جامعه، در اين پژوهش سعي بر آن است تا براي بررسی رابطه ويژگی‌های شخصيتي و سلامت روانی با سرخوردگي در ازدواج گامي برداشته شود،

چه بسا با شناخت اين مسأله بتوان راهکارهاي سودمندتري در جهت پيشگيري و کاهش سرخوردگي و افزايش رضايتمندي در زندگي زناشويي ارائه کرد.

پژوهش­های داخلی

نوغانی و همکاران (1392) در پژوهشی با رويكرد نظري و روشي نو، به موضوع شبكه اجتماعي همسرگزيني و تاثير آن بر رضايت از زندگي زناشويي در بين مردان متاهل شهر مشهد پرداختند.

تحقيق حاضر در سطح شبكه هاي خود- محور انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق، مردان متاهل شهر مشهد و حجم نمونه اين تحقيق 180 نفر است

كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي- طبقه اي، از سه منطقه بالا، متوسط و پايين شهر مشهد انتخاب شده اند. روش تحقيق، پيمايش و ابزار جمع آوري داده ها، مصاحبه بوده است.

داده هاي اين تحقيق مشتمل بر داده هاي رابطه اي و غير رابطه اي است؛ به اين صورت كه داده هاي مربوط به متغيرهاي مستقل و ميانجي اين تحقيق از نوع رابطه اي و داده هاي مربوط به متغيرهاي وابسته و كنترل اين تحقيق از نوع داده

هاي غير رابطه اي يا انتسابي بوده است.

يافته ها نشان مي دهد كه اندازه شبكه همسرگزيني و تنوع شبكه همسر گزيني از حيث پايگاه اجتماعي – اقتصادي تاثير مثبت و معني داري بر ميزان حمايت اجتماعي شبكه از فرد دارد

و حمايت اجتماعي شبكه، بر رضايت فرد از زندگي زناشويي تاثير مثبت و معني داري دارد. مردان متاهل به طور متوسط شامل 2 نفر مي شوند و از نظر تركيب شبكه بيش از 80 درصد اعضاي شبكه همسرگزيني، با فرد نسبت خويشاوندي داشته اند.

يافته ها نشان داد كه اندازه شبكه همسرگزيني و تنوع شبكه همسرگزيني از حيث پايگاه اجتماعي- اقتصادي تاثير مثبت و معني داري بر ميزان حمايت اجتماعي شبكه از فرد دارد و حمايت اجتماعي شبكه، بر رضايت فرد از زندگي زناشويي تاثير مثبت و معني داري دارد.

در حوزه رضایت­مندی زناشوییی پژوهش متعددی انجام شده است.

دغاغله و همکاران (1391) در پژوهش خود به بررسي رابطه بخشودگي، عشق و صميميت با رضايت زناشويي در ميان کارمندان دانشگاه آزاد اسلامي شهر اهواز پرداختند.

نمونه شامل 186 نفر از کارمندان بود که به روش نمونه گيري طبقه اي در سال 1390 انتخاب شدند.

ابزارهاي گردآوري داده­ها دربرگيرنده پرسشنامه سنجش بخشش در خانواده، مقياس عشق استرنبرگ، مقياس صميميت و پرسشنامه رضايت زناشويي بود.

اين تحقيق از نوع همبستگي بود. نتايج تحليل همبستگي پيرسون نشان داد که بين بخشودگي و رضايت زناشويي رابطه مثبت معني دار (0.72=r) وجود دارد.

همچنين بين صميميت و رضايت زناشويي رابطه مثبت معني دار (0.40=r) و ميان عشق و رضايت زناشويي رابطه مثبت معني دار (0.78=r) بدست آمد.

نتايج حاصل از تحليل همبستگي چندگانه نيز حاکي از وجود رابطه چندگانه ميان بخشودگي، عشق و صميميت با رضايت زناشويي بوده و بخشودگي بهترين پيش بيني کننده ميزان رضايت زناشويي زوجين گزارش شد.

سطح معني داري فرضيه ها در تحقيق حاضر 0.0001>p در نظر گرفته شد.

پورمیدان و همکاران (1393) در پژوهش خود، با هدف تعيين رابطه بين سبک زندگي و رضايت زناشويي در دانشجويان متاهل دانشگاه هاي شهر اصفهان به انجام رسانیدند.

پژوهش از نوع توصيفي همبستگي بود. جامعه آماري شامل کليه دانشجويان متاهل دانشگاه هاي شهر اصفهان در سال تحصيلي 92-91 بودند که از ميان آن ها 383 نفر (276 زن، 107 مرد) به عنوان نمونه و به صورت خوشه اي تصادفي از 5 دانشگاه انتخاب شدند.

در اين پژوهش از دو پرسش نامه رضايت زناشويي انريچ (انريچ، 1986) و سبک زندگي ارتقاء دهنده سلامتي (والکر، 1990) استفاده شد.

داده هاي حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چندگانه) مورد تحليل قرار گرفت.

نتايج نشان داد بين سبک زندگي و رضايت زناشويي رابطه معنادار وجود دارد (p<0.01). تحليل رگرسيون نشان داد سبک زندگي مي تواند 20 درصد واريانس رضايت زناشويي را تبيين کند.

با توجه به اين يافته، مي توان از طريق آموزش تغيير سبک زندگي به زوجين کمک کرد تا با اصلاح سبک زندگي خود، باعث غني سازي زندگي مشترک خود گردند.

مهمانیان و همکاران (1385) به «بررسي رابطه هوش هيجاني و رضايت زناشويي در دبيران زن» پرداختند. در اين پژوهش از طرح تحقيق همبستگي، استفاده شد.

240 نفر از دبيران زن متاهل شهر تهران با روش تصادفي چند مرحله اي، انتخاب و با توجه به هدف و فرضيات مطرح شده مورد آزمون قرار گرفتند.

ابزارهاي مورد استفاده عبارتند از: «سياهه هوش هيجاني سيبريا شيرينك» و «مقياس رضايت زناشويي هادسون».

در اين پژوهش براي تجزيه و تحليل داده ها، از آزمون ضريب همبستگي پيرسون،‌ ضريب تعيين و تحليل رگرسيون چند متغيري استفاده شد. نتايج نشان مي دهد كه همبستگي معني داري بين «هوش هيجاني» و «رضايت زناشويي» وجود دارد.
همچنين از بين مولفه هاي هوش هيجاني به ترتيب، «خودآگاهي هيجاني»، «مهارتهاي اجتماعي»، «خود مهارگري»، «همدلي» تاثير معني داري بر رضايت زناشويي دارند و نيز «هوش هيجاني» و «رضايت زناشويي»، تاثير معني داري بر
«موفقيت شغلي» دارند.

خانواده درمانی در ونک

بخشایش و مرتضوی (1388) در پژوهش خود تعيين رابطه رضايت جنسي با سلامت عمومي و رضايت زناشويي زوجين پرداختند.

پژوهش از نوع همبستگي چند متغيري بود که 50 زوج به روش نمونه گيري در دسترس از ميان تمام زوجين ساکن شهرستان يزد در سال 1387 انتخاب شدند.

ابزار پژوهش پرسشنامه رضايت زناشويي انريچ (اولسون، 1989) و پرسشنامه 28 سوالي سلامت عمومي گلدبرگ و هيلر (سال1979) بود.

داده ها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، آزمون t مستقل، تحليل واريانس يک راهه و آزمون تعقيبي شفه تحليل شد. نشان دادند همبستگي بين رضايت جنسي و رضايت زناشويي مثبت است،

اما اين دو متغير با سلامت عمومي رابطه ندارند. همچنين تفاوت زنان و مردان (زن و شوهرها) از لحاظ اين متغيرها معنادار نبود. رابطه ميزان تحصيلات با رضايت جنسي معنادار بود، ولي با رضايت زناشويي و سلامت عمومي معنادار نبود.

رابطه مدت زمان ازدواج با رضايت زناشويي و سلامت عمومي زوجين معنادار نبود، اما با رضايت جنسي رابطه معنادار و معکوس داشت، به طوري که افراد با مدت زمان ازدواج کمتر، رضايت جنسي بالاتري را گزارش کردند.

چون همبستگي بين مدت زمان ازدواج و رضايت از روابط جنسي منفي است، ممكن است بالارفتن سن آزمودني ها باعث کاهش توانايي و ميل آن ها به روابط جنسي شود.

علاوه بر آن از بين رفتن تازگي طرفين براي يکديگر نيز مي تواند يک عامل مهم و تاثيرگذار در اين زمينه باشد عبدالستار و همکاران (1390) پژوهشی در این زمینه انجام دادند

هدف اين پژوهش، تعيين رابطه بين سلامت روان و رضايتمندي زناشويي در زوج هاي مناطق آسيب خيز شهر گرگان بود.

با استفاده از مدل تحليل رگرسيون چندمتغيره و تحليل واريانس، رابطه بين سلامت روان و رضايت مندي زناشويي در 300 مرد و زن متاهل مناطق آسيب خيز شهر گرگان ارزيابي شد.

سلامت روان توسط پرسشنامه سلامت عمومي- 28 سوالي و رضايت مندي زناشويي با استفاده از فرم 47 سوالي پرسشنامه رضايت مندي زناشويي انريچ اندازه گيري شد.

رضايت مندي زناشويي توسط سطح سلامت روان فرد پيش بيني شد. همچنين افسردگي و اضطراب به صورت معناداري با رضايت مندي زناشويي همبستگي داشت.

در اين جمعيت، 52.5 درصد افراد، داراي اختلال رواني در سطح باليني بودند و ميانگين رضايت مندي زناشويي در اين جمعيت 51.74 بود که نشان دهنده رضايت مندي در حد متوسط است.

سلامت روان فرد، پيش بيني کننده رضايت مندي زناشويي است. با توجه به اين يافته ها مي توان با ارتقاي سلامت روان فرد، رضايت مندي زناشويي زوج ها را ارتقا داد

 

خانواده درمانی در ونک

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت تماس با کلینیک کلیک کنید