مقالات

اختلال مانیا یا شیدایی چیست

اختلال مانیا یا شیدایی چیست

شیدایی یک اختلال خلقی است که باعث ایجاد دگرگونی در در رفتار های فرد می شود. فرد در حالت شیدایی ممکن است احساس سرزندگی و فعالی بیش از حدی را از خود نشان دهد که عادی نیست. به طور معمولا مانیا یکی از فاز های اختلال دو قطبی است که بصورت دوره های شیدایی تجربه می شود. در واقع یکی از علائم اولیه اختلال دوقطبی است. شیدایی یا مانیا در برخی موارد نیز ممکن است به دلایلی غیر از اختلال دوقطبی بروز کند.

شیدایی یا مانیا یک حالت خلقی شدید است که باعث بیش فعالی و کاهش نیاز به خواب می شود. سایر ویژگی های رایج شیدایی عبارتند از:

  • تغییرات خلق و خو
  • افکار پراکنده یا افکاری که از موضوعی به موضوع دیگر می پرند
  • افزایش ناگهانی انرژی و فعالیت
  • گفتار سریعی که قطع آن دشوار یا غیرممکن است
  • اختلال در قضاوت
  • در موارد شدیدتر شیدایی، افراد ممکن است دچار توهم و هذیان شوند

مراحل اختلال مانیا یا شیدایی

سه مرحله شیدایی وجود دارد که در طول دوره مانیک یا بطور کل مانیا ممکن است تجربه شود. افراد اغلب اشکال خفیف تری از شیدایی را تجربه می کنند، مانند هیپومانیا و شیدایی حاد. اما در موارد شدید تر، افراد ممکن است دچارهذیان شوند.

✅ مرحله اول، هیپومانیا:

هیپومانیا شکل خفیفی از شیدایی است که ممکن است توسط اطرافیان فرد مبتلا، به عنوان یک علامت قابل توجه تشخیص داده نشود. در حالی که هیپومانیا بر خواب و فعالیت تأثیر می گذارد و ممکن است منجر به افزایش تکانشگری شود، معمولاً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد.

✅ مرحله دوم، شیدایی حاد:

در طول شیدایی حاد، فرد ممکن است افزایش تکانشگری (حالتی که در آن فرد رفتار های غیر قابل پیش بینی بدون کنترل را از خود بروز می دهد) را تجربه کند که باعث می شود به شیوه ای گستاخانه، نامناسب یا بی بند و بار عمل کند. افراد مبتلا به شیدایی حاد نیز احتمالاً انرژی بیشتری خواهند داشت، کم می خوابند و خیلی سریع صحبت می کنند و اغلب از موضوعی به موضوع دیگر می پرند. آنها ممکن است برخی از علائم اختلال سایکوز را تجربه کنند.

✅ مرحله سوم، هذیان:

شیدایی هذیانی شدیدترین مرحله از سه مرحله شیدایی است. علائم این مرحله مشابه شیدایی حاد است، با این تفاوت که فرد دچار هذیان گویی می شود. هذیان گویی، گیجی موقت و ناتوانی در ارتباط با واقعیت است. این مرحله همچنین می تواند شامل ترکیبی از شیدایی و سایکوز باشد. از آنجایی که شیدایی هذیان می تواند عمیقاً گیج کننده باشد، بسیاری از افرادی که آن را تجربه می کنند باید برای جلوگیری از آسیب به خود یا دیگران در بیمارستان بستری شوند

اختلال مانیا یا شیدایی چیست

علائم و نشانه های شیدایی

شیدایی یا مانیا با علائم مختلفی همراه است. همه افراد تغییرات خلقی و سطوح انرژی متفاوتی را تجربه می کنند، اما شیدایی یا مانیا با افزایش انرژی یا نشاط عادی بسیار متفاوت است. از جمله علائم این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش انرژی
  • افزایش فعالیت
  • تغییرات قابل توجه در خلق و خو
  • کاهش مهار
  • افکار پراکنده و پرش افکار
  • پرحرفی افراطی
  • کاهش خواب

علت اختلال مانیا یا شیدایی چیست؟

شایع ترین علت مانیا، اختلال دوقطبی است. و دوره های افسردگی، طی چند هفته یا چند ماه در افراد مبتلا به این اختلال رخ می دهد. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به اختلال دوقطبی هیچ محرک قابل پیش بینی برای ورود به فاز مانیا ندارند. علاوه بر اختلال دوقطبی، شیدایی ممکن است توسط داروهای محرک نیز ایجاد شود. برخی دیگر از بیماری ها، به ویژه تیروئید یا بیماری های سلامت روان، ممکن است باعث بروز دوره های شیدایی شوند

اختلال مانیا یا شیدایی چیست

تشخیص اختلال مانیا

تشخیص اختلالات روانی معمولا باید توسط پزشک انجام شود و افراد نمی توانند به تنهایی حالات خود را به شیدایی یا هر اختلال دیگری ربط دهند. بطور معمول، فرد باید حداقل سه مورد از علائم زیر را به مدت حداقل یک هفته تجربه کند:

کاهش نیاز به خواب

افزایش سرعت گفتار

پرش افکار

بالا رفتن اعتماد به نفس

افزایش علاقه به فعالیت های هدف گرا

افزایش تمایل به فعالیت های مخاطره آمیز یا خطرناک

آمار اختلال شیدایی

از آنجا که رابطه قوی بین دوقطبی و شیدایی وجود دارد، آمار شیدایی به آمار اختلال دوقطبی گره خورده است. اکثر تحقیقات گزارش می دهند که از نظر آماری، 0.4 تا 1.6٪ از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود دچار یک دوره شیدایی می شوند. برخی تحقیقات جدیدتر وجود دارد که گزارش می دهد این میزان ممکن است به 5 تا 7٪ برسد.

نتیجه گیری:

اختلال مانیا یا شیدایی، یک وضعیت روانی است که با الگوی تفکر و عمل‌کرد نامتعادل و بیش از حد شدید در زمینه‌های مختلف زندگی فرد همراه است. افراد ممکن است از احساسات بسیار قوی شادی یا افسردگی و همچنین تفکرات بیش از حد مثبت یا منفی رنج ببرند. این وضعیت ممکن است منجر به تغییرات چشمگیر در رفتار، تفکرات و روابط فرد با دیگران شود. درمان این اختلال معمولاً شامل مدیریت استرس، درمان‌های روان‌شناختی و در برخی موارد مصرف داروها است. مشاوره با یک روان‌شناس یا متخصص روانپزشکی می‌تواند به شناخت بهتر و مدیریت این اختلال کمک کند و بهبودی روند زندگی فرد را تسهیل نماید.

 

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *