مقالات

مشاوره کودک در شهران

مشاوره کودک در شهران

ارزیابی تاثیرات مولفه های روانشناسی محیط در فرایند طراحی مراکز درمانی کودکان اوتیسم با تاکید بر کاهش استرس.

توجه به ويژگي هاي روحي و جسمي كودكان اوتیسم و الگوهاي رفتاري آن ها در طراحي محيط هاي درمانی و عوامل كالبدي موجود، ميتواند باعث کاهش استرس شودوبه افزایش کیفیت درمان این كودكان كمك كند از اين رو، طراحي فضاهای درمانی کودکان اوتیسم با توجه به نيازهاي ويژه آنان و مولفه های روانشناسی محیط  از اهميتي ويژه برخوردار است.

آنچه كه اين مقاله به آن پرداخته بررسی جنبه هاي مختلف مولفه های ابعادی موثر در فضاهای درمانی و تاثیر آنها بر کاهش استرس کودکان است واین پژوهش از نوع  کاربردی  است و در آن از روش تحلیلی و توصیفی استفاده شده است و دارای محتوای کیفی و کمی است ،در این روش از شیوه ی پیمایشی و طرح پرسشنامه و وارد کردن اطلاعات بدست آمده در نرم افزار SPSS و تحلیل یافته های آن استفاده شده است و همچنین از شیوه ی توصیفی  استفاده شده که با روش کتابخانه ای به شناخت و بررسی مولفه های ابعادی موثر بر کاهش استرس کودکان اوتیسم پرداخته شده است.

و طبق مطالعات انجام شده نشان میدهد که  معماری محیط که خود دارای چهار بعد عناصر کالبدی، عناصر محیطی و نظافت و آراستگی محیط است، بر سه حیطه ی سلامت :روانشناختی، فیزیولوژی و کالبدی انسان موثر است.رابطه هر کدام از ابعاد معماری با کیفیت سلامتی و درمان متفاوت است.

بنابراین با توجه به بررسی های انجام شده در این مقاله پیش بینی میشود که توجه به مولفه های ابعادی درفضاهای درمانی کودکان اوتیسم میتواند در کاهش استرس و تسریع بهبودی  آنها موثر باشد.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق

در طی پژوهش هایی که توسط محققین ایرانی صورت گرفته به طور دقیق از هر 77 کودک در جهان 1 کودک مبتلا به اوتیسم متولد شده و به نظر میرسد این آمار رو به افزایش است.

در ایران نیز از هر 1000 کودک مبتلا شده متاسفانه 4 کودک مبتلا به این بیماری است. (کمال سعیدی محمود آبادی ،مهروش کاظمی شیشوان،1391) امروزه به دلیل افزایش روز افزون کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم به خصوص در ایران ضرورت طراحی فضاهایی متناسب با نیازهای این کودکان به خوبی مشهود است فضاهایی که بتواند علاوه بر تامین آرامش این کودکان ،بستری مناسب برای رشد فکری و اجتماعی آنها فراهم آورد .

از آنجاییکه اقلیت ها اغلب از توجه کمتری برخوردار هستند ، مسئولیت ایجاد محیطی در خور افراد اوتیستیک علاوه بر روانشناسان بر عهده ی معمارانی میباشد که با ریز بینی و تجمیع اطلاعات معمارانه و روانشناسانه در زمینه محیطی بتوانند جوابگوی آینده ی کودکان اوتیستیک باشند.(یاسمین بهمن یار،1396)

تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی

  1. کودک
  2. روانشناسی محیط
  3. بیماری اوتیسم

مشاوره کودک در شهران

کودک

در لغت نامه دهخدا دو واژه با املا کودک وجود دارد که یکی به فتح دال است و دیگری به کسر دال.

کودک به فتح دال به معنی کوچک،صغیریا حقیر شده است.کودک به کسر دال به معنی بچه،فرد نابالغ و فرزند انسان که به حد بلوغ نرسیده باشد.علیرغم اینکه دو کلمه به کوچکی اشاره دارند،اما مفهوما از ریشه با یکدیگر متفاوت می باشند.کودک کوچک شده و حقیر شده که مفهوم ایستا را یدک می کشد که درون خود تقلیل کیفیت را به جزئیتی ظریف دار است.

جزئیتی که در شدت و حدت تضعیف، در ماهیت تقلیل و در معنی تحقیر گشته است و در مقطعی ثابت به حساب می آید،در حالی که کودک به معنی بچه است،فرد نابالغ و فرزند انسن است که به حد بلوغ نرسیده،حکایت از وجود مستقل دارد که در روند رشد و تکامل قرار دارد و در این فرایند هنوز مرز مشخص که بلوغ نام دارد اما ذاتا پویا می باشد و بالقوه متکامل است.(لغت نامه دهخدا)

مفاهیم و تعاریف مرتبط با روانشناسی محیطی

 

تعاریف متفاوتی از روانشناسی محیطی ابراز شده است (جدول 2). این دانش به عنوان شاخه اي  روانشناسی و زیر مجموعه اي از علوم رفتاري، به مطالعه رفتارهاي انسان در رابطه با سکونتگاه یا محیط کالبدي پیرامونش می پردازد.

اکثر پژوهشگران؛ اگون برونسویک، کورت لوین و رابرت گیفورد را پایه  گذاران این رشته می داند. اگون برونسویک در سال 1943 براي نخستین بار اصطلاح (روانشناسی محیط ) را به کار برده است.

ولی در منابع آلمانی زبان، هلپاخ ( 1902 )، نخستین پایه گذار روانشناسی محیط نامیده می شود (مرتضوي،6:1380) مطالعات اولیه بارکر(1968) در باره قرارگاه رفتاری یا مکان-رفتارها در حوزه روانشناسی بوم شناختی و مطالعات سامر ( 1950 ) و آلتمن ( 1975 ) درباره فضاهاي شخصی و رفتار اجتماعی، به عنوان زیربناي آن شناخته شده است. (امامقلی و همکاران)

اوتیسم

اصطلاح اوتیسم از لغت یونانی”اتٛو”  به معنای خود آغاز، معطوف به خود ساخته شده، در خود ماندگی و به معنی در خود فرو رفتن تمایل به مجذوب خود بودن و عدم توجه به جهان خارج است.

این اصطاح وضع کودکانی را نشان می دهد که با داشتن حافظه خوب توانایی عملی انجام کارها، قوه دیداری و شنیداری سالم، رابطه ای بسیار محدود با دنیای بیرون خود برقرار می سازد این اصطلاح توسط روانپزشک یونانی بلولر (1911)در توصیف رفتارهای یک بیمار ساخته شد. این بیمار تمایلات در خود فرو رفته را در جنبه های اجتماعی بروز می دهند

مشاوره کودک در شهران

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است.

ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند.

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت تماس با کلینیک کلیک کنید