دسته‌بندی نشده

نوروفیدبک در صادقیه

نوروفیدبک در صادقیه

ابزار

ابزار گردآوري داده ها به شرح زیر است:

  1. الف)مقیاس اضطراب ورزشی (اسمیت، اسمول و شوتز، 2553): یک آزمون خودگزارشي چند بعدي است که به منظور سنجش اضطراب جسماني و شناختي ساخته شده است. این آزمون داراي 12 عبارت براي سنجش 7 زیرمقیاس است. این زیرمقیاسها عبارتاند از اضطراب جسماني (5 ماده)، نگراني (3 ماده) و عدم تمرکز (9 ماده). از آزمودنيها خواسته ميشود تا مشخص کنند که قبل از شروع رقابت یا در حین انجام آن تا چه حد احساسات و افکار مطرح شده در عبارات آزمون را تجربه ميکنند.   روایي و پایایي این پرسشنامه در ایران توسط هادينژاد مورد بررسي قرار گرفته است که آلفاي کرونباخ آن ،3/845 ضریب آزمون اسپلیت هالف 3/873 و ضریب آزمون گاتمن نیز باالي هشت دهم است. از سوي دیگر، روایي این پرسشنامه نیز با توجه به آزمون بارتلت مشخص شده و آن نیز 3/837 است. از این رو، پرسشنامه مذکور داراي اعتبار و روایي باالیي است (هادينژاد، 1321).
  2. ب) آزمون مهارت شوت مور- کریستین: که به منظور ارزیابي عملکرد ورزشي براي تشخیص وضعیت آزمودنيها در پیشآزمون و میزان پیشرفت آنها در پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. آزمون شونده در پشت خط شروع )26 متري( قرار ميگیرد و توپهاي ثابت را به سمت هدف شوت ميکند. آزمون شونده از پاي برتر خود استفاده ميکند. توپها را ميتواند به دلخواه خود در هر نقطه از پشت خط شوت قرار دهد. آزمون شونده ابتدا 4 شوت جهت آماده شدن انجام ميدهد. آزمون شونده آزمون را در 4 مرحله و هر مرحله 4 شوت را ارسال ميکند )در مجموع 26 شوت مي زند(. نحوة امتیاز دادن به این صورت است که اگر بازیکني بخواهد شوت خود را به سمت راست و باالي دروازه بزند و ضربۀ شوت به همان جا
    اصابت کند، 23 امتیاز و اگر ضربه به سمت راست پایین دروازه زده شود، 4 امتیاز تعلق ميگرفت. به توپ هایي که روي زمین قل داده شوند، امتیاز تعلق نميگرفت. امتیاز نهایي حاصل 26 بار شوت بود (گائیني و همکاران، 1333)
  3. ج) دستگاه نوروفیدبک، ابزاري است که امواج خام مغزي دریافت شده از طریق الکترودهاي قرارگرفته بر روي سر را به فرکانسهاي امواج دلتا، تتا، آلفا و بتا تجزیه ميکند. روش آموزشي نوروفیدبک با استفاده از دستگاههاي مجهز به سیستم رایانهاي Procomp و نظارت محقق اجرا شد. این ابزار شامل سختافزار BioGraph و نرمافزار شرکت Ltd Technology Thought بود. این دستگاه از جفت الکترودهایي تشکیل شده بود که بر طبق سیستم بینالمللي 23-13 روي سر قرار گرفتند.
اجرا

نمونه ها در دو گروه آزمایش )مداخله نوروفیدبک( و کنترل قرار گرفتند. در هر دو گروه قبل از اجراي طرح توسط پرسشنامه مقیاس اضطراب ورزشي و آزمون عملکرد ورزشي مهارت شوت مور – کریستین مورد بررسي قرار گرفتند. سپس مداخله ها روي گروه آزمایش به شرح زیر انجام شد.
در این گروه ورزشکاران در یک دوره آموزشي نوروفیدبک در قالب پروتکل افزایش تتا/ کاهش آلفا در ناحیه Pz( واقع در ناحیه آهیانهاي قشر مخ( در طول 6 هفته به صورت 1 جلسه 73 دقیقهاي در هفته و پیش از جلسات تمرین روزانه، در مجموع دوازده جلسه شرکت کردند. در هر جلسه نوروفیدبک فرد به آموزش همزمان کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا ميپرداخت. فرکانس آلفا در طیف 8 الي 22 هرتز و فرکانس تتا در طیف 9 تا 8 هرتز تعیین گردید.

در جلسه اول جهت توجیه نمونه ها ارتباط میان دستگاه نوروفیدبک، بدن ورزشکار، رایانه و صداي بازخورد تشریح داده شد.

همچنین توضیحاتي جهت آموزش تصویرسازي ذهني که در طول جلسات مداخله مورد استفاده قرار ميگرفت، براي آزمودنيها ارائه گردید. آزمودنيها راهنمایي شدند تا با چشماني بسته به حالت آرمیده بر روي صندلي راحتي نشسته و در طول جلسه به 2 تصویرسازي ذهني بپردازند. الکترود فعال در ناحیه Pz آزمودني با استفاده از ژل نیوپرپ ، گوش پاك کن 1 و پنبه بهداشتي تمیز و آماده گشته و به وسیله چسب ده13 در محل مورد نظر به همراه اتصال الکترود مرجع به الله گوش چپ و الکترود گراند به گوش راست متصل گردید.
در این پروتکل از بازخورد صوتي استفاده گردید که آزمودني با بستن چشمهاي خود به امواج صوتي که برایش پخش ميشدند پاسخ ميداد، این اصوات شامل صداي موج اقیانوس و خروش رودخانه بودند. در ابتداي هر جلسه آزمودني راهنمایي ميشد تا در حالتي راحت و آرام بر روي صندلي بنشیند و با دستور آزمونگر چشمان خود را بسته و جلسه شروع ميشد.

این در حالي بود که باید از به خواب رفتن مراجع جلوگیري به عمل ميآمد. هنگامي که فرد با افزایش موج دلتاي خود به حالت خواب ميرفت دستگاه با صداي جیرجیرك که جهت اطالع آزمونگر تنظیم شده بود، مطلع ميشد و از به خواب رفتن او جلوگیري ميکرد. در انتهاي جلسه آزمودني به همراه آزمونگر به مرور جلسه ميپرداختند

نوروفیدبک در صادقیه

ملاحظات اخلاقی

قبل از انتخاب ورزشکاران و قرار گرفتن آنان در دو گروه، محقق از سالمت جسماني و رواني بازیکنان با تأیید باشگاه ورزشي و برگه سالمت پزشکي موجود در قرارداد باشگاه مطمئن گردید. همچنین قبل از شروع
پژوهش، به تمامي ورزشکاران توضیحات کاملي در مورد روند و شیوه اجراي پژوهش و مدت زمان طرح ارائه گردید.

سپس تمامي شرکتکنندگان، رضایتنامه کتبي مبني بر آمادگي حضور در این طرح تحقیقاتي را زیر نظر محقق و با گواهي مدیر و مربي باشگاه امضا کردند. همچنین این طرح پژوهشي در کمیته اخلاق در پژوهش پژوهشگاه تربیت بدني و علوم ورزشي، طبق منشور و موازین اخالق پژوهش وزارت
علوم تحقیقات و فناوري، بررسي شد و با کد .1394.103REC.SSRI مورد تأیید قرار گرفت.

نتایج

در طول دوره پژوهش، سه نفر از گروه نوروفیدبک و سه نفر از گروه کنترل به دلیل کامل نکردن دوره مداخالت و تمرینات از ادامه شرکت در پژوهش حذف شدند. اطالعات توصیفي مربوط به سن آزمودنيهاي هر دو گروه در جدول 2 و میانگین پیش آزمون و پس آزمونها در جدول 1 ارائه گردیده است. در بخش آما استنباطي هم با توجه به نوع پژوهش، ماهیت متغیرهاي پژوهش، نرمال بودن توزیع دادهها و برابري واریانسها از تحلیل واریانس چندعاملي استفاده شده است.

براي تجزیه و تحلیل دادههاي آماري نیز از نرمافزار SPSS نسخۀ 12 استفاده گردیده است.

نوروفیدبک در صادقیه

روانشناس خوب در تهران

ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.

مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.

https://arameshravan.com/

درمانگر خوب در تهران

روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی

هستند که علم کافی ندارند.

https://arameshravan.com/

دکتر روانپزشک خوب در تهران

روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.

در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.

اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.

https://arameshravan.com/

ارتباط با ما

Call: 02144246886

Instagram:nedaye-aramesh-ravan

09924793881:eitaa

www.arameshravan.com

ندای آرامش روان

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت تماس با کلینیک کلیک کنید