زوج درمانگر خوب در تهران
مقالات

پیش بینی رضایت جنسی

پیش بینی رضایت جنسی

خانواده ديرينه ترين واحد اجتماعي و هـسته مركـزي سازمانهاي اجتماعي گسترده تر می باشد كـه داراي کارکرد هاي متعددي است و در حكم بافـت سـلولي براي اندامهای اجتماعي عمل ميكند و از زماني كنش وريخود را آغاز می‌كند كه برقراري پيوند محكم و دائم بـين زن و مرد تحقق مييابـد، امـري كـه از آن با عنـوان ازدواج نام برده ميشود.يكي از کارکردهـاي مهـم خانواده، برقراري روابط عاطفي بين زن و مرد و گـسترش سلامت روان شناختي است كه موجب آرامش آنهـا میشود (رابینو– ماسا، پراست و بوئیچ ، 2015).
با وجود اینکه ازدواج پديده‌اي است كه مي‌تواند باعث آرامش و سلامت رواني زن و مرد باشد ازدواج مي‌تواند به جايي برسد كه به جاي تأمين انرژي رواني زوجين، انرژي زيادیاز آنان بگيرد و باعث بروز انواع اختلالات رواني شود. یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از ازدواج  خود را نشان می دهد تعارضات زناشویی است.تعارضات زناشویی یکی از مشکلات شایع زوج ها در دنیای امروز است (سـايرز، کوهن و فریسکو ، 2001). ﺗﻌﺎرﺿﺎت ﺑﻪوﺟﻮد آﻣﺪه در ﺧﺎﻧﻮاده ﻣﺴﺎﺋﻞ و ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ را در ﺳﻄﻮح ﻓﺮدی، ﻧﻬﺎدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑﻪوﺟﻮد ﻣﻲآورد.

پیش بینی رضایت جنسی

 

 

 

تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق:
تعریف مفهومی تعارضات زناشویی:

تعاریف بسیاری از تعارض زناشویی ارائه شده است. تعارضات زناشویی در ارتباطات بین انسانی و زوجین بسیار رایج و غیرقابل­اجتناب است. تعارض زمانی رخ می­دهد که عمل یک شخص همسو با عمل شخص دیگر نمی­باشد (استرونگ۲۰۱۳). درمان­گران با رویکرد سیستمی، تعارضات زناشویی را به­عنوان کشمکش بر سر داشتن قدرت، منابع و حذف امتیازات دیگران تعریف کرده­اند (جلیلی و همکاران، ۲۰۰۹). سطح بالایی از عدم سازگاری، آشفتگی، خصومت، بی­احترامی، توهین در تعاملات زناشویی تعریف کننده تعارضات زناشویی می­باشد. تعارض زناشویی ناشی از ناهماهنگی زن و شوهر در نوع نیازها و روش ارضاء آن، خودمحوری، اختلاف در خواسته­ ها، طرحواره ­های رفتاری و رفتار نامسئولانه نسبت به ارتباط زناشویی و ازدواج است (گلاسر 2010).

تعریف عملیاتی تعارضات زناشویی:

در پژوهش حاضر منظور از تعارضات زناشویی نمره‌ای است که آزمودنی از پرسش­نامه ثنایی و همکاران (1379) کسب کرده‌اند

تعریف مفهومی مهارت­های زندگی:

ﻣﻬﺎرت­ﻫﺎي زﻧﺪﮔﯽ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ­اي از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ­ﻫﺎ ﮐﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎزﮔﺎري و رﻓﺘﺎر ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻔﯿﺪ را در ﻓﺮد ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ­آورﻧﺪ (ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻬﺪاﺷﺖ جهان، 2014). مهارت‌های زندگی عبارتند از مجموعه‌ای از توانایی‌ها که زمینه سازگاری و رفتار مثبت و مفید را فراهم می‌آورند. این توانایی‌ها فرد راقادر می‌سازند مسئولیت نقش اجتماعی خود را بپذیرد و بدون لطمه زدن به خود و دیگران، با خواست‌ها، انتظارات و مشکلات روزانه به­ویژه در روابط بین فردی، به شکل مؤثری رو به رو شود (رضایی، 1395). سازمان بهداشت جهانی به­منظور پيشگيری و همچنين، افزايش سطح بهداشت روانی افراد جامعه، برنامه آموزش مهارت­های زندگی شامل 10 مهارت اصلی که غالباً به صورت جفت جفت طبقه­ بندی می­شوند و در حقيقت به منزله دو روی يک سکه­اند را ارائه نمود، اين مهارت­ها شامل:

پیش بینی رضایت جنسی

  1. خودآگاهی/همدلی

    مهارت خودآگاهی: توانايی شناخت خود و آگاهی از ويژگی­ها، نقاط ضعف و قدرت و خواسته­ها.

    – مهارت همدلی: درک شرايط ديگران و احترام به ديدگاه­ها و تفاوت­های بين افراد.

  2. ارتباط مؤثر/روابط بین فردي

    – مهارت ارتباط مؤثر: ابراز آراء، خواسته­ها، نيازها و هيجان­ها و درخواست کمک از ديگران به هنگام نياز.

    – مهارت روابط بين فردی: ايجاد روابط بين فردی مثبت و مؤثر با ديگران.

  3. تصمیم­گیري/ حل مسئله

    – مهارت تصميم­گيری: اتخاذ تصميمات مناسب و مؤثر در ارتباط با مسائل مطرح شده.

    – مهارت حل مسئله: يافتن راه حل مناسب و مؤثر برای مسائل و مشکلات.

  4. تفکر خلاق/ تفکر انتقادي

    – مهارت تفکر خلاق: وارسی گزينه­های گوناگون برای مواجهه با يک موضوع.

    – مهارت تفکر انتقادی: توانايی تحليل اطلاعات و تجارب.

  5. مقابله با هیجان/ مقابله با استرس

    – مهارت مقابله با هيجان: تشخيص هيجان­ها در خود و ديگران و ابزار واکنش متناسب با آن.

    – مهارت مقابله با استرس: شناخت تنش­های گوناگون و آثار آن بر افراد (مشتاقی، 1397).

تعریف عملیاتی مهارت­های زندگی: در پژوهش حاضر منظور از مهارت‌های زندگی نمره‌ای است که آزمودنی از پرسش­نامه ساعتچی و همکاران  کسب کرده‌اند

تعریف مفهومی رضایت جنسی: رضایت جنسی به­عنوان واکنش هیجانی ناشی از ارزیابی ذهنی از ابعاد مثبت و منفی رابطه جنسی تعریف شده است  به تعریفی دیگر، رضایت جنسی، به احساس خوشایند شخص از روابط جنسی خویش اطلاق می­شود.

 رضایت جنسی به­ عنوان یک ارزیابی ذهنی، شامل واکنش‌های تأثیرگذاری است که از ارزیابی روابط جنسی به­طور کلی نشأت می‌گیرد و سلامت عمومی فرد را از جنبه‌های گوناگون تحت تأثیر قرار می‌دهد  لورنس و بی پرس (۱۹۹۵) این تعریف را از رضایت جنسی ارائه داده­اند: «یک پاسخ عاطفی برخاسته از ارزیابی ذهنی فرد از ابعاد مثبت و منفی مرتبط با رابطه جنسی خود».

در صورت نیاز به مشاوره تلفنی در خدمت شما خواهیم بود: 44244916
ارتباط با ما:
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
 09924793881:eitaa
www.arameshravan.com

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت تماس با کلینیک کلیک کنید