مقالات

آسیب‌های بدرفتاری والدین با کودکان

آسیب‌های بدرفتاری والدین با کودکان

گاهی اتفاق یا مجموعه اتفاقاتی می‌افتد که باعث می‌شود والدین برخلاف میلشان برخورد بدی با دلبندشان داشته باشند. متاسفانه بعضی اوقات هم کار به جاهای باریک می‌کشد

و بحث به «بدرفتاری با کودک» کشیده می‌شود که در خیلی از کشورهای دنیا عواقب قانونی سختی دارد. البته ما کاری با جنبه قانونی قضیه نداریم، ولی در ادامه نگاهی به مشکلاتی می‌اندازیم

که بدرفتاری والدین با کودکان می‌تواند برای کودک به‌همراه داشته باشد؛ مشکلاتی که بسیاری از آن‌ها تا دوران بزرگسالی هم گریبان آدم را رها نمی‌کنند.

بدرفتاری با کودکان را می‌توانیم به چهار نوع اصلی تقسیم کنیم که باهم اشتراک‌هایی هم دارند. این چهار نوع عبارت هستند از:
  • سوءاستفاده فیزیکی (جسمی)
  • سوءاستفاده جنسی
  • سوءاستفاده عاطفی
  • اهمال و بی‌توجهی

علاوه‌ بر این، اغراق در بیان علائم پزشکی کودک یا جعل آن‌ها یا تظاهر به آن‌ها، اگر باعث انجام مداخله‌هایی شود که می‌تواند برای بچه ضرر به‌همراه داشته باشد، نوعی بدرفتاری با کودک محسوب می‌شود.

سوءاستفاده فیزیکی

سوءاستفاده جسمی یا فیزیکی یعنی آنکه مراقب یا ولیِ کودک به او آسیب جسمی بزند یا او را به کارهایی وادار کند که احتمال آسیب‌دیدگی در آن‌ها بالا است. اگر این صدمه‌زدن توسط کسی صورت بگیرد که ولی کودک محسوب نمی‌شود یا آنکه مسئولیتی نسبت به او ندارد، بحث کودک‌آزاری به معنایی که منظور ما است، مطرح نمی‌شود. بعضی از انواع سوءاستفاده جسمی عبارت هستند از: تکان‌تکان دادن کودک، پرت کردن او و حمله کردن به کودک یا گاز گرفتن یا سوزاندن او (مثلا با سیگار). 

بچه‌های نوزاد، شیرخواره و نوپا بیشترین آسیب‌پذیری را دربرابر این نوع بدرفتاری دارند. بخشی از آن به‌ خاطر مراحل رشد خاص آن‌ها است که می‌تواند اولیای آن‌ها را خسته و کلافه کند؛ مانند: خوابیدن‌های گاه‌وبی‌گاه و کثیف کردن پوشک در سنین پایین و مشکل در رفتن به دستشویی در سنین بالاتر. همچنین بچه در این رده سنی قادر نیست که بدرفتاری با خود را به مراجع قانونی گزارش دهد.

سوءاستفاده جنسی

هر رفتاری که با هدف رضایت جنسی یک بزرگسال با کودکی انجام شود، سوءاستفاده جنسی محسوب می‌شود. همین‌طور اگر به‌جای فرد بزرگسال، کودک یا نوجوانی دست

به این کار زده باشد که از لحاظ رشدی یا سنی، به شکل قابل‌ توجهی از قربانی بزرگ‌تر است، بازهم همین سوءاستفاده رخ داده است. البته میزان اختلاف سنی مجاز در کشورها و ایالت‌های مختلف آن‌ها باهم متفاوت است.

انواع دخول یا نزدیکی، رابطه بدون دخول، عورت‌نمایی، نشان‌دادن محتوای جنسی به کودک، گرفتن عکس‌های نامناسب از او و مجبور کردنش به انجام اعمال جنسی با فردی دیگر،

از نمونه‌های این نوع سوءاستفاده است. البته رفتارهای کنجکاوانه‌ای که بچه‌های کم‌وبیش هم‌سن انجام می‌دهند و بدون آنکه اجباری در کار باشد نواحی خصوصی بدنشان را در معرض دید

یا لمس دیگری قرار می‌دهند (اصطلاحا دکتربازی) سوءاستفاده محسوب نمی‌شود.

آسیب‌های بدرفتاری والدین با کودکان

سوءاستفاده عاطفی

سوءاستفاده عاطفی یعنی وارد کردن آسیب عاطفی، ازطریق کلام یا به‌واسطه اعمال.

سرزنش شدید کودک یا فریاد/جیغ زدن سر او، تحقیر توانایی‌ها و دستاوردهای کودک و زیر سوال بردن او، ایجاد رعب و وحشت در کودک
با تهدید کردن او و همین‌طور تشویق به اعمال مجرمانه، در همین دسته بدرفتاری‌ها قرار می‌گیرند.

ضمنا سوءاستفاده عاطفی می‌تواند در غیاب کلمات و رفتار هم شکل بگیرد؛ یعنی زمانی که کودک از لحاظ عاطفی مورد کم‌توجهی قرار بگیرد.

نادیده گرفتن کودک یا منع کردن او از معاشرت با دیگران جزو این نوع سوءاستفاده‌های عاطفی است.

اهمال و بی‌توجهی

بی‌توجهی به معنای عدم تامین نیازهای اساسی کودک از لحاظ جسمی، عاطفی، تحصیلی و پزشکی است. اهمال یا بی‌توجهی از این جهت با سوءاستفاده تفاوت دارد که معمولا بدون سوءنیت اتفاق می‌افتد.

بی‌توجهی انواع مختلفی دارد؛ ازجمله:

  • بی‌توجهی جسمی، شامل عدم تامینِ: غذای مناسب، پوشاک، سرپناه، سرپرستی و محافظت از کودک دربرابر آسیب‌های احتمالی
  • بی‌توجهی عاطفی، به معنای عدم تامین محبت، عشق و دیگر انواع حمایت‌های عاطفی
  • بی‌توجهی تحصیلی، یعنی مواردی مثل: ثبت‌نام نکردن کودک در مدرسه، اطمینان حاصل نکردن از حضور او در کلاس درس یا آموزش ندادن درس‌ها در خانه (درصورتی‌که او را به مدرسه نمی‌فرستند)
  • بی‌توجهی پزشکی، یعنی اطمینان پیدا نکردن از آنکه کودک از مراقبت‌ها یا درمان‌های لازم برای مشکلات جسمی یا روانی خود بهره‌مند می‌شود

علل بدرفتاری با کودکان

بدرفتاری والدین با کودکان یا هرکس دیگری با آن‌ها دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. معمولا این دلایل در یک مورد خلاصه نمی‌شوند و مجموعه‌ای پیچیده از عوامل گوناگون، چنین وضعی را به وجود می‌آورند.

اغلب پدر و مادرها می‌خواهند در خانه‌ای پر از آرامش از کودکشان مراقبت کنند و به او عشق بورزند، اما استرس، خستگی، نداشتن مهارت‌های پرورش کودک

یا حمایت نشدن از سوی خانواده باعث می‌شود که کار نگهداری از بچه امان والدین را ببرد که همین می‌تواند بدرفتاری با کودک را به دنبال داشته باشد.

 

آسیب‌های بدرفتاری والدین با کودکان

این‌ها جزو شایع‌ترین علل بدرفتاری با کودکان هستند:

  • عدم حمایت کافی دیگران از والدین: نداشتن حمایت مناسب از سوی خانواده، دوست، شریک زندگی یا جامعه که در کار مراقبت از فرزند به والد کمک کند.
  • استرس: مشکلات مالی، مسائل کاری، بیماری و ناراحتی‌های جسمی-روحی یا مراقبت از عضوی از خانواده که معلولیت دارد یا نیازمند مراقبت‌های خاص است.
  • انتظارات غیر واقع‌ گرایانه و نامعقول: نبود درک و نداشتن اطلاعات کافی از رفتار بچه‌ها و مراحل رشد کودکان
  • ناتوانی ذهنی یا بیماری روحی-روانی: والدین ممکن است توانایی مراقبت درست از فرزندشان را نداشته باشند.
  • ضعف مهارت‌های فرزند پروری: احتمال دارد پدر و مادر اطلاع نداشته باشند که چطور باید از کودک مراقبت کنند یا آنکه بر این باور باشند که کتک‌زدن کودک برای تربیت یا تنبیه او لازم و منطقی است.
  • داشتن اعتیاد به موادمخدر، الکل یا قمار: اعتیاد می‌تواند روی توانایی والد برای پاسخ‌دادن به نیازهای کودک اثر منفی بگذارد.
  • عزت‌نفس پایین: والدین ممکن است به توانایی‌های خود در تامین احتیاجات کودک شک داشته باشند و ازطرفی کمک گرفتن از دیگران دراین‌مورد هم برایشان سخت باشد.
  • تجربیات تلخ دوران کودکی: پدر و مادر ممکن است در زمان کودکی، در خانواده خود تجربه بدرفتاری را داشته باشند. این مسئله می‌تواند باعث شود که آن‌ها در قبال فرزندشان و دیگران رفتار ناسالمی را در پیش بگیرند.

آسیب‌ها و پیامدهای بدرفتاری با کودکان

بدرفتاری با کودکان اغلب هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، پیامدهای شدید جسمی، جنسی و روانی برای آن‌ها دارد. بعضی از این پیامدها عبارت هستند از: جراحت و آسیب‌ دیدگی (ازجمله آسیب به مغز و بروز معلولیت شدید)

به‌ویژه در بچه‌های کم‌ سن‌ و سال و دچار شدن به استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی و عفونت‌های مقاربتی (مانند: ویروس اچ‌آی‌وی). دختران نوجوان ممکن است با مشکلات دیگری مانند اختلالات ویژه زنان

و بارداری ناخواسته روبه‌رو شوند. بدرفتاری با کودک می‌تواند روی توانایی‌های ذهنی و عملکرد تحصیلی او تاثیر منفی بگذارد و شدیدا او را به‌سوی مصرف افراطی الکل و اعتیاد به موادمخدر سوق دهد.

این خودش عاملی است برای افزایش احتمال دچار شدن به بیماری‌هایی مثل ناراحتی‌های قلبی-عروقی و سرطان.

کودکانی که با سوءرفتار مواجه شده‌اند، در بزرگسالی در معرض مشکلات رفتاری و بیماری‌های جسمی و روانی قرار دارند؛ یعنی چیزی مانند موارد زیر:

  • دست به خشونت زدن یا قربانی خشونت شدن
  • افسردگی
  • سیگار کشیدن
  • چاقی و اضافه‌وزن
  • رفتارهای جنسی پرخطر
  • بارداری ناخواسته
  • مصرف افراطی الکل، داروهای آرام‌بخش یا موادمخدر

خشونت به‌خرج‌دادن در مورد کودکان همچنین به نابرابری تحصیلی دامن می‌زند. بچه‌هایی که در کودکی تجربه مواجهه با خشونت را داشته‌اند ۱۳ درصد بیشتر از دیگر بچه‌ها احتمال دارد که موفق به اتمام مدرسه و فارغ‌التحصیلی نشوند.

روانشناس خوب در تهران
ازدواج چیزی فراتر از داشتن خانه و داشتن فرزند است. ازدواج به این معناست که کسی در کنار شما باشد که عمیقاً شما را دوست داشته حتی اگر شما را در بدترین حالتتان دیده باشد.
مشاوره پیش از ازدواج با یک روانشناس خوب در تهران می تواند به شما کمک کند تا درک عمیق تری از هدف ازدواج خود ایجاد کنید.
https://arameshravan.com/
درمانگر خوب در تهران
روانشناسان افرادی هستند که تحصیلات روانشناسی دارند و در زمینه درمان روان بدون دارو و با صحبت کردن فعالیت می‌کنند. روانشناسان می‌توانند در حوزه‌های مختلف روان درمانی فردی، خانواده، زوج، کودک و … فعالیت کنند. افراد زیادی
هستند که علم کافی ندارند.
https://arameshravan.com/
دکتر روانپزشک خوب در تهران
روانپزشکان به درمان اختلالاتی مانند انواع فوبیا ، اختلالات خلقی و به طور کلی اختلالات روانی می پردازند.دکتر روانپزشک تهران بیماران را با استفاده از روش ها و داروهای روان درمانی درمان می کنند.
در صورت داشتن علائم بیماری های اعصاب و روان باید به یک دکتر روانپزشک خوب در تهران مراجعه کرد.
اگر ساکن شهر تهران هستید و به دنبال دکتر روانپزشک خوب در تهران هستید پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
https://arameshravan.com/
ارتباط با ما
Call: 02144246886
Instagram:nedaye-aramesh-ravan
09924793881:eitaa
www.arameshravan.com
ندای آرامش روان

 

author-avatar

درباره admin

مشاوره روانشناسی حضوری | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره آنلاین ۲۴ ساعته | مرکز مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی | مشاوره روانشناسی آنلاین | مشاوره روانشناسی تلفنی | مشاوره روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *